artikel

Bedrijven lichtzinnig over e-logistiek?

Warehousing Premium

Bedrijven lichtzinnig over e-logistiek?

De stelling van deze quote: “Bedrijven die een webwinkel opstarten, denken veel te lichtzinnig over het logistiek proces dat er achter zit” Ad van Goor reageert in het themanummer Warehousing van Logistiek (2007).

Een stelling waar ik het grondig mee eens ben. Het is echter wel verrassend. In een college E-Commerce en Logistiek in 2001 memoreerde ik Amazon.com: Rond kerst 2000 was het Amazon gelukt om maar liefst 50% van de bestelde goederen niet tijdig te leveren. Reden: E-fulfillment niet geregeld. Verkoop via Internet was top, de logistiek erachter flop.

Meer dan 7 jaar daarna zijn we nauwelijks verder. Nieuwe economie bedrijven hebben leergeld betaald en doen het redelijk. Traditionele retailers, postorderbedrijven ontdekken de specifieke elementen van shoppen via het Web: meer kleine orders, met weinig regels, snel leveren, hoge kwaliteitseisen, lastige vraagvoorspelling.
Het genoemde themanummer gaat voorbij aan de dynamiek van catalogi. Een moderne webshop gaat verder dan het aanbieden van uit voorraad te leveren artikelen: ‘shop-in-shop’ concepten, aanbieden van volledige assortimenten van leveranciers, etc. Assortimenten exploderen. De logistieke gevolgen zijn een ware uitdaging. Consignatie, klant-order gerelateerd cross-docken, zendingen vanuit meerdere magazijnen….Ik hoor u al denken….ja maar..

Toch is dit realiteit. Webshops als www.beatit.nl en http://www.takeitnow.nl bijvoorbeeld zien hoeveel voorraad er nog ligt en waar. Als je bestelt, bepalen zij waar het vandaan komt. Levering binnen 24 uur. Zelf hebben ze geen voorraad. Het klantorderontkoppelpunt is hoger in de keten gelegd. En daarmee ook de problematiek van de kleine order. Deze moet nu in grote hoeveelheden door traditionele bedrijven uitgeleverd worden.
  
De kerncompetenties van virtuele (web)winkels:

  1. Brede en diepe catalogus afgestemd op de klantengroep
  2. Tijdige, accurate en flexibele informatievoorziening.

Introductie van een webwinkel is introductie van een nieuwe marktstrategie. De logistiek moet creatief worden opgelost. Er moet innovatief gedacht worden. De logistieke prestatie is daarmee een dominant onderdeel van het succes geworden.
 
C&A en Wehkamp zijn innovatief en creatief geweest. C&A is een Wehkamp ‘Shop-in-shop. Wehkamp is goed in catalogusmanagement en assortimentbeheer. C&A is de eerste. “Goed voorbeeld doet goed volgen”

Reageer op dit artikel