artikel

TDG koppelt voicepick aan SAP

Warehousing

Sinds begin dit jaar wordt voice naar tevredenheid toegepast in de retail dc’s van TDG in Nijmegen en Veenendaal. Het bijzondere aan deze implementatie is dat TDG zich mag kronen tot één van de eerste logistiek dienstverleners in Nederland, die het gelukt is om een voicepicking te koppelen aan SAP-TRM.

TDG koppelt voicepick aan SAP

De distributiecentra van TDG in Veenendaal en Nijmegen zijn overgegaan op een voice pick systeem van Vocollect. Het systeem is gekoppeld aan SAP wat TDG in gebruik heeft als warehouse management systeem.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: TDG   Leverancier/dienstverlener: Psion
Plaats: Nijmegen  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte: groot: 400 of meer werknemers
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname: 01-03-2007
Productnaam: Vocollect  

Ruim een jaar geleden besloot TDG af te stappen van het traditionele orderverzamelen met handscanners. Bovendien was de scanapparatuur en het RF- netwerk in Veenendaal hard aan vervanging toe.

Na een inventarisatie van diverse orderverzamelsystemen werd al snel besloten om over te stappen op voice. “Een bewuste keuze omdat onze dc’s zich qua inrichting bij uitstek lenen voor voicepicken. Bovendien wilden we een systeem dat met zo min mogelijk veranderingen gemakkelijk kon worden gekoppeld aan onze bestaande warehousemodule van SAP ”, zegt Margot Kokke, projectleider voicepicking.

In Psion Teklogix vond het projectteam onder leiding van Kokke en business support manager Peter Abbenhuis een geschikte implementatiepartner.

Psion was verantwoordelijk voor de koppeling van de voice-software en de Talkman-head–sets van Vocollect aan de TRM (Task en Resource Manager) module van SAP, inclusief de benodigde aanpassingen voor de middleware. Peter Abbenhuis: “Tijdens het keuzetraject hebben we van Psion een aantal demo’s gezien die gelijk goed bevielen. Om helemaal overtuigd te raken van het nut van voice hebben we aansluitend ook een aantal referentiebezoeken gedaan bij bedrijven in Noord-Frankrijk en Duitsland.”
 

Ontwerpsessies

Nadat de definitieve keuze voor de implementatiepartner was gemaakt, moest het softwaresysteem ingericht en getest worden op spraakgestuurd orderverzamelen. Abbenhuis: “We hebben hiervoor een businesscase opgesteld en zijn vervolgens in juli en augustus vorig jaar bezig geweest met allerlei ontwerpsessies om voice te koppelen aan SAP-TRM.”

Bij het inrichten werd vooral gestreefd naar het zo goed mogelijk vastleggen van onder andere de meest optimale route en prioriteitsregels.

“Het inrichten en de koppeling van de middleware leverden uiteindelijk weinig problemen op”, blikt Kokke tevreden terug.

Door de koppeling worden nu vanuit TRM instructies gegenereerd naar de voicepick-software van Vocollect. De middleware zorgt er uiteindelijk voor dat de orderpickers via voice de verzamelopdrachten ontvangen op hun headset. Bovendien moeten de orderpickers in staat zijn om met hun eigen stem te communiceren met SAP.
 

Gefaseerd

Begin januari ging het systeem gefaseerde live in Nijmegen. Bij de invoering van voice was een prominente rol weggelegd voor de vier teamleiders van de orderpickers. Deze zogeheten ‘key users’ zijn ook als eerste door Kokke opgeleid om met de headsets goed overweg te kunnen. “We wilden onze mensen niet plompverloren op een maandagochtend voice opdringen, maar hebben ze juist van meet af aan nauw betrokken bij dit project. Op basis van de praktijkkennis van de teamleiders hebben we het hele traject kunnen toetsen en eventuele bottlenecks kunnen oplossen.” Een van die bottlenecks was bijvoorbeeld dat we bij het testen erachter kwamen dat bij het bukken tijdens het orderverzamelen het bereik van de headsets af en toe te wensen overliet.
 

Margot Kokke en Peter Abbenhuis, verantwoordelijk voor de implementatie
van voice in de dc’s van TDG in Nijmegen en Veenendaal

 

Stemprofielen

Nadat de projectleiders gewend waren aan de headsets was het gefaseerd de beurt aan de twintig orderpickers van het dc in Nijmegen. De opleiding, die gegeven wordt door een van de teamleiders, bestaat standaard eerst uit het inspreken van 41 woorden en de getallen nul tot en met negen. Deze woorden worden door de computer omgezet in een stemprofiel. De computer kan dan later dankzij dit profiel ook het stemgeluid van de orderpicker herkennen. Kokke: “Dat inspreken duurt een kwartiertje. Het omgaan met de headsets in het dc bleek honderd procent mee te vallen. Het valt relatief gemakkelijk aan te leren. Datzelfde geldt ook voor de flexwerkers die we tijdens de pieken inzetten.”

Bij de introductie van het voicepicken was er in eerste instantie volgens Margot Kokke wel enige weerstand. “Een aantal mensen vreesde dat ze robots zouden worden en dat het sociale contact met de collega’s zou verdwijnen. De key-users wisten deze vrees snel uit de weg te ruimen en nadien waren ze zo enthousiast over het systeem dat ze in de rij stonden voor de opleiding.”
 

Terugblik

Margot Kokke en Peter Abbenhuis kijken tevreden terug op de invoering van voicepicken op de TDG vestigingen. “Met name de kwaliteit van het werk en de ergonomie voor de orderpicker is met sprongen vooruit gegaan. De orderverzamelaar kan nu beide handen gebruiken bij het pakken van artikelen en is bovendien een stuk gedisciplineerder bij het uitvoeren van zijn werkzaamheden. Bij het scannen had de orderpicker veel minder bewegingsvrijheid dan bij voicepicking. Ook constateren we zelfs een lichte stijging in de productiviteit van de mensen, terwijl dat niet de insteek was van deze businesscase”, stelt Abbenhuis vast.

De goede bevindingen in Nijmegen en Veenendaal hebben er inmiddels in geresulteerd dat overige TDG vestigingen in de Benelux en Engeland ook serieuze interesse hebben in voicepicking.

Reageer op dit artikel