artikel

Het botst tussen de oren

Warehousing

Heftruckchauffeurs kunnen niets–vermoedende voetgangers soms de stuipen op het lijf jagen. Meestal loopt het goed af, maar enkele tientallen keren per jaar vinden daadwerkelijk aanrijdingen plaats met gewonden of zelfs doden als gevolg. Technische, organisatorische en educatieve maatregelen alleen zijn niet genoeg om aanrijdingen te voorkomen.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 april 2007.

Aanrijdingen staan met grote afstand bovenaan in de top 10 van heftruckongevallen. Bij maar liefst 42 procent van alle ongevallen is een aanrijding met of tussen heftrucks de oorzaak. Dat blijkt uit analyse van cijfers van de Arbeidsinspectie. Ook als aanrijdingen niet direct leiden tot persoonlijk letsel, kunnen ze wel veel financiële pijn veroorzaken. Verzekeraars hanteren als vuistregel dat elke heftruckchauffeur voor gemiddeld 500 euro per jaar aan schades veroorzaakt. Natuurlijk kunnen bedrijven veel organisatorische maatregelen treffen om aanrijdingen te voorkomen. Het is bijvoorbeeld aan te raden om een verkeersplan op te stellen met daarin afspraken over gescheiden rij- en looppaden, voorrangsregels, claxonneren, etc. Daarnaast valt te denken aan technische maatregelen, zoals het aanbrengen van snelheidsbegrenzers of het monteren van schoksensoren. Ook een duidelijke en overzichtelijke inrichting van het magazijn bevordert de veiligheid. Hoe meer ‘achterlangsweggetjes’ of doorsteken, hoe groter de kans op ongelukken.

 

Argumenten aandragen

Tot slot is en blijft regelmatig trainen van heftruckchauffeurs belangrijk. Goede rijvaardigheden zijn een voorwaarde, die je wel moet onderhouden. Misschien is een antislipcursus voor heftruckchauffeurs een idee.

Alle organisatorische, technische en educatieve maatregelen werken alleen als het ook tussen de oren van de medewerkers goed zit. Daarvoor is het belangrijk dat warehouse managers en teamleiders weten hoe ze een boodschap zoals het belang van veilig werken over moeten brengen. Het roepen van ‘hé eikel, doe effe rustig an’ werkt niet. Beter is om rustig argumenten aan te dragen. “Als je medewerkers aanspreekt op hun gedrag, moet je er voor waken dat ze dat niet zien als een persoonlijke aanval”, zegt Marcel de Munck van D&F Consulting, dat leiderschapstrainingen verzorgt. “Geef zelf het goede voorbeeld. Doe je dat niet , kun je het wel schudden.”

 

Een veiligheidsbewustzijnstraining voor de magazijnmedewerkers ois een andere optie. “Het best is als medewerkers elkaar corrigeren”, zegt De Munck. Mensen weten vaak zelf wel welke collega veilig rijdt en welke niet. De kunst is om ze dat hardop te laten zeggen. Door collega’s in groepjes bij elkaar te zetten en bijvoorbeeld vragenlijsten te laten invullen, komen de verhalen over onveilig gedrag vanzelf. In het begin moet er soms veel weerstand worden overwonnen, na afloop is meestal iedereen positief. De Munck: “Vaak zijn mensen eigenlijk wel blij dat het eindelijk bespreekbaar wordt gemaakt.”

     

Aan de slag met aanrijdingen

Het voorkomen van aanrijdingen is één van de vier thema’s uit het BMWT-project Versterking Arbeidsveiligheid. Branchevereniging BMWT heeft een poster ontworpen die kan worden opgehangen in het magazijn. De poster maakt magazijnmedewerkers niet alleen alert, maar geeft ook tips hoe aanrijdingen te voorkomen. Bij de poster hoort een ‘opdracht’ met onder meer een checklist, waarmee bedrijven direct aan de slag kunnen. Daarnaast staan op Logistiek.nl nog meer hulpmiddelen om het thema aanrijdingen aan te pakken.

Thema’s die later aan bod komen zijn:

  • beschadigde stellingen,
  • vallende lading en
  • slecht onderhouden trucks.

 

Wilt u meer informatie over aanrijdingen?

Wilt u posters en/of opdrachten bestellen?

Wilt u hulpmiddelen downloaden om met dit thema in uw magazijn aan de slag te gaan?

Kijk dan op www.logistiek.nl/ veiligheidenpraktijk.

Reageer op dit artikel