artikel

DSV investeert in volautomatisch EDC

Warehousing Premium

Projectgegevens Bedrijfsnaam: DSV / GE Plastics   Leverancier/dienstverlener: Still Intern Transport Plaats: Bergen op Zoom   Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte: Groot Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname: Productnaam: Still combitruck type MX-X   Logistiek dienstverleners staan meestal niet te springen om fors te investeren in technische innovaties in het magazijn van een opdrachtgever. DSV […]

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: DSV / GE Plastics   Leverancier/dienstverlener: Still Intern Transport
Plaats: Bergen op Zoom  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte: Groot
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: Still combitruck type MX-X  

Logistiek dienstverleners staan meestal niet te springen om fors te investeren in technische innovaties in het magazijn van een opdrachtgever. DSV durfde dat wel aan en slaagde erin, samen met Still, het EDC van GE Plastics in Bergen op Zoom om te bouwen tot een volledig geautomatiseerd magazijn.

Logistiek dienstverleners staan meestal niet te springen om fors te investeren in technische innovaties in het magazijn van een opdrachtgever. DSV durfde dat wel aan en slaagde erin, samen met Still, het EDC van GE Plastics in Bergen op Zoom om te bouwen tot een volledig geautomatiseerd magazijn.

           

Anderhalf jaar geleden liep het contract af tussen DSV (voorheen Frans Maas en het Deense DFDS) en GE Plastics. De logistiek dienstverlener wilde contract voor de distributie en opslag van kunststof granulaten graag verlengen. GE Plastics was daartoe bereid, maar gaf DSV wel de opdracht mee om flink te besparen op de kosten.

       

In eerste instantie had de logistiek dienstverlener het idee opgevat om de in- en uitslag van de pallets met granulaten uit te laten voeren door automatische kranen in het huidige pand. Installeren van deze kranen zou ook vereisen dat er op het magazijn, stammend uit 1989, een extra laag zou moeten worden gebouwd. “Dat idee hebben we laten varen omdat deze oplossing zo’n grote investering vergde dat we geen return on investement zouden krijgen in de relatie tot de loopduur van ons contract met GE”, zegt Meindertjan Botman, directeur development en engineering bij DSV. Volgens hem zou een compleet nieuwe oplossing met robotkranen hebben geresulteerd in een investering die zes keer hoger zou zijn uitgevallen.

        

Onbemand

De oplossing werd door DSV, in samenwerking met Still, gevonden in de automatisering van het bestaande proces in het EDC. Het magazijn is nu voor driekwart volledig geautomatiseerd, waarbij de bestaande smallegangentrucks zijn vervangen door vier onbemande versies. Deze Still-combitrucks verzorgen de in- en uitslag van de pallets die door een traversewagen naar een van de achttien gangen worden getransporteerd. De traversewagen zet de pallet op afzetlocatie neer. Vervolgens pakt één van de onbemande smallegangentruck de pallet op en slaat deze op in een van de stellingen. Voor de uitslag wordt het omgekeerde proces gedaan. “Met deze werkwijze is een maximale palletomslag mogelijk van 2.565 stuks per dag”, aldus Botman

           

Productiviteit met 15% vergroot

Bij de ombouw van het magazijn moest -onverwacht- de toplaag van de bedrijfsvloer gerenoveerd worden. Ook het inregelen van de onbemande smallegangentrucks kostte veel tijd. Deze obstakels wogen niet op tegen de voordelen. Botman: “We hebben de arbeidsproductiviteit vergroot met vijftien procent en zeventien arbeidsplaatsen weten te bespaard. Bovendien zijn de kosten dusdanig verminderd dat een terugverdientijd van de investeringen in minder dan twee jaar mogelijk is. Dat is gunstig aangezien de loopduur van het contract tussen de drie tot vijf jaar is.”

Reageer op dit artikel