artikel

Bandengroothandel Heuver krijgt nieuw magazijn met nieuwe heftrucks

Warehousing

Bandengroothandel Heuver heeft een magazijn in gebruik genomen. Hierdoor heeft het bedrijf meer ruimte, de heftruckchauffeurs kunnen efficiënter werken en de logistiek manager beschikt over voorraadinformatie die nauwkeuriger en betrouwbaarder is dan ooit.

Bandengroothandel Heuver krijgt nieuw magazijn met nieuwe heftrucks
Bandengroothandel Heuver

Bandengroothandel Heuver heeft een magazijn in gebruik genomen. Hierdoor heeft het bedrijf meer ruimte, de heftruckchauffeurs kunnen efficiënter werken en de logistiek manager beschikt over voorraadinformatie die nauwkeuriger en betrouwbaarder is dan ooit.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Heuver   Leverancier/dienstverlener: 0
Plaats: Hardenberg   Onderleverancier/-dienstverlener: MotracLinde
Branche: groothandel non-food   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers
Bedrijfstype: Groothandel   Datum ingebruikname: 01-08-2006
Productnaam:  

Kasper Olimulder, logistiek manager van Heuver Banden, is blij met het nieuwe pand in Hardenberg. Acht maanden geleden is hij en zijn team begonnen met het vullen van het magazijn. Zes weken daarna zijn de eerste orders uitgeleverd vanuit Hardenberg. Eind 2006 is de verhuizing vanuit Den Ham volledig afgerond. “De nauwkeurigheid en de betrouwbaarheid van de voorraden is een stuk hoger dan in de oude situatie”, vertelt Olimulder. “Daarnaast hebben we het een stuk drukker gekregen, terwijl het aantal magazijnmedewerkers slechts van vier naar vijf is gegaan. De afgelopen twee jaar zijn we bijna verdubbeld, zowel qua hoeveelheid banden op voorraad als qua in- en uitslagvolumes. De productiviteit per medewerker ligt dus flink hoger.”

 

Waarom voor Hardenberg gekozen?

Dat Heuver voor het 25 kilometer verderop gelegen Hardenberg als nieuwe locatie heeft gekozen, heeft niet zoveel met logistiek, maar meer met personeelsbeleid te maken. De roots van Heuver liggen in Den Ham, maar veel werknemers waren al afkomstig uit de regio Hardenberg. Bijkomend voordeel is dat Hardenberg iets dichter bij Coevorden ligt. Containers met banden die per boot in Rotterdam aankomen, gaan nu deels per trein naar Coevorden en vanaf daar over de weg naar Hardenberg.

 

Nieuw magazijn HeuverNieuwe opslagmethodiek

De efficiëntie in het nieuwe magazijn is een stuk groter dan in het oude magazijn. Voor een belangrijk deel heeft dat te maken met de opslagmethodiek. In Den Ham beschikte Heuver alleen maar over grondlocaties. Vanwege de groei van het assortiment was de bandengroothandel soms gedwongen om meerdere artikelen op één grondlocatie te leggen. Het gevolg was dat er regelmatig pickfouten werden gemaakt.

In Hardenberg wordt een groot deel van de banden nu in palletstellingen opgeslagen. Dat betekent dat het aantal opslaglocaties per vierkante meter is vergroot. Heuver hoeft daardoor niet langer meerdere artikelen op dezelfde locatie neer te leggen. Verder is het zoeken van locaties een stuk eenvoudiger geworden omdat de locatie- en gangpadnummering een stuk logischer in elkaar steekt.

 

ABC-analyse

Een andere reden voor de toegenomen efficiëntie is de ABC-analyse die Olimulder per assortimentsgroep heeft gemaakt. In het magazijn zijn nu de assortimentsgroepen bij elkaar gelegd. Per assortimentsgroep zijn bovendien de snellopers vooraan en de langzaamlopers achteraan gelegd. Dat zorgt voor kortere rijtijden van de heftruckchauffeurs.

In tegenstelling tot de meeste bandenfabrikanten maakt Heuver vrijwel geen gebruik van inklapbare en stapelbare rekken waarin de banden rechtop worden gezet. In Hardenberg liggen de banden vlak en worden ze tot 2,5 meter hoogte opgestapeld, de standaard trailerhoogte. “Het gebruik van rekken zou betekenen dat we elke band hadden moeten kantelen. Die extra handelingen sparen we nu uit”, zegt Olimulder.

Wel heeft de stapelmethode gevolgen gehad voor de brandbeveiliging. Omdat in geval van brand de stapels banden als schoorstenen fungeren, heeft Heuver een speciale sprinklerinstallatie moeten aanleggen.

 

Ook nieuwe heftrucks

De opslag had nog compacter gekund als Heuver had gekozen voor reachtrucks in plaats van heftrucks. In dat geval was het mogelijk geweest om de gangpaden tussen de palletstellingen smaller te maken. Voor Olimulder waren reachtrucks echter geen optie. “Met een reachtruck kun je geen trailer of container laden en lossen, met een heftruck wel. Nu kan één heftruckchauffeur een trailer lossen en de goederen meteen wegzetten. Anders hadden we daarvoor twee personen nodig gehad.”

Terwijl in Den Ham nog dieseltrucks rondreden, heeft Heuver voor het dc in Hardenberg alleen nog maar elektrische heftrucks aangeschaft. Voor de keuze van het juiste merk heeft Olimulder de vijf heftruckchauffeurs nadrukkelijk ingeschakeld. Vijf heftruckleveranciers hebben elk een week lang demonstratietrucks ter beschikking gesteld, waarmee de chauffeurs konden proefdraaien. Na afloop hebben alle chauffeurs een vragenformulier ingevuld en cijfers gegeven. “Uiteindelijk zijn twee leveranciers overgebleven. De bediening van de trucks heeft de doorslag gegeven. We hebben gekozen voor trucks met schakelaars voor vingertipbediening. Er was één leverancier met joystick-bediening; die viel al snel af”, aldus Olimulder.

 

Extra zware tractiebatterijen

In totaal beschikt Heuver nu over vijf elektrische heftrucks van Linde: twee 2,5-tonners voor onder meer de zware grondverzetbanden en drie 2-tonners voor de truck- en landbouwbanden. “Die hebben een kortere draaicirkel en zijn daardoor net even iets wendbaarder”, meent Olimulder.

Alle vijf trucks rijden rond met zwaardere tractiebatterijen dan waarmee ze standaard zijn voorzien: 80 volt en 775 ampère voor de 2,5-tonners, 48 volt en 620 ampère voor de 2-tonners. Reden is dat de sideshifts en de balenklemmen, waarmee de bandenstapels worden opgepakt en weggezet, behoorlijk veel stroom verbruiken. Olimulder: “Nu houden ze het toch zo’n 8 tot 10 uur vol.”

 

Wilt u online een aanvullende vraag stellen aan Kasper Olimulder, klik dan hieronder op de vraagbaak.

Reageer op dit artikel