artikel

Smallegangentrucks zonder chauffeurs

Warehousing

Kan een bestaand manueel magazijn worden omgetoverd in een volledig automatisch magazijn? Logistiek dienstverlener DSV kreeg het voor elkaar in het Europees dc van GE Plastics. Het smallegangenmagazijn in Bergen op Zoom wordt nu bediend door vier onbemande smallegangentrucks.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 maart 2007.

Anderhalf jaar geleden liep het contract van General Electric Plastics (GE Plastics) met DSV af. De logistiek dienstverlener, ontstaan uit een fusie van Frans Maas en DFDS, wilde het contract voor de opslag en distributie van kunststof granulaten graag verlengen. Daarom zocht DSV naar mogelijkheden om kosten te besparen. Die werden gevonden in automatisering van het bestaande proces. Het gevolg is een uniek project: het dc in Bergen op Zoom is in samenwerking met Still voor driekwart volledig geautomatiseerd, waarbij de bestaande smallegangentrucks zijn vervangen door vier onbemande.

Het proces begint bij de inslag van pallets. Met behulp van vorkheftrucks van Still worden de pallets op een inslagbaan gezet. Nadat de contouren zijn gecontroleerd, worden deze pallets op een traversewagen geplaatst en getransporteerd naar één van de achttien gangen. Daar worden ze op een afzetlocatie geplaatst en opgepikt door één van de vier onbemande smallegangentrucks. Voor uitslag geldt exact het omgekeerde proces . Om te voorkomen dat de traversewagen een bottleneck wordt, zijn er twee boven elkaar gemonteerd: de bovenste is voor inslag, de onderste voor uitslag.

DSV is positief over de prestaties van het automatisch opslagsysteem, dat nu bijna een jaar draait. “Er is nog geen enkele pallet te laat uitgeleverd”, zegt Meindertjan Botman van DSV. “Het project heeft geleid tot een besparing van zeventien magazijnmedewerkers en enkele teamleiders. Daarnaast zijn we flexibeler geworden. Als we de uitslagcapaciteit willen vergroten, hoeven we nu niet eerst weer nieuwe chauffeurs voor smallegangentrucks op te leiden.”

  
Inregelen

Voor GE Plastics pakte het project positief uit. Het aantal schadepallets is met 80 procent gereduceerd omdat de pallets nu beter en stabieler worden opgebouwd.

Tijdens de bouw zijn de oude stellingen blijven staan. Wel zijn de gangen iets ingekort om ruimte te maken voor de traversewagens. Tevens was een volledig vloerrenovatie nodig. Het hele project is uitgevoerd terwijl de operatie in het magazijn 7 dagen per week en 24 uur per dag doorging. Vooral het inregelen van de onbemande smallegangentrucks was tijdrovend. De ene gang is immers een paar centimeter breder dan de andere, terwijl ook de hoogte van de liggers per gang verschilt. Dat betekent dat elke machine in elke gang opnieuw moest worden getest.

De smallegangentrucks zelf zijn standaard machines van Still, die geautomatiseerd zijn voor het rijden zonder chauffeurs. Alle trucks kunnen in elke gang werken en elkaar zelfs ‘inhalen’. Overigens kunnen de machines ook door chauffeurs worden bediend als de aansturing door de software hapert. Zes gangen zijn in het automatiseringsproject buiten schot gebleven. Hier liggen de pallets die niet in het geautomatiseerde systeem passen.

Door het magazijn op deze manier te automatiseren, spaarde DSV de kosten van een automatisch kranenmagazijn uit. Botman: “Dan waren de investeringen zes keer zo hoog geweest en hadden we een terugverdientijd die niet past bij de lengte van het contract met GE Plastics.”

Feiten en cijfers

Het Europees distributiecentrum bevat kunststof granulaten van GE Plastics. In het magazijn wordt 24 uur per dag doorgewerkt.

  • Aantal gangen: 24, waarvan 18 geautomatiseerd
  • Lengte gangen: 107 m
  • Palletplaatsen: 25.000
  • Ombemande smallegangentrucks: 4
  • Type smallegangentruck: Still MX-X
  • Leverancier traversewagens: Blume
  • Inslagcapaciteit: 47 pallets/uur
  • Uitslagcapaciteit: 67 pallets/uur
Reageer op dit artikel