artikel

Scharnierheftruck thuis in smal gangpad

Warehousing Premium

Voedingsproducent Mead Johnson Nutritionals in Nijmegen verruilde onlangs haar beide elektrische 80 V Drexel vorkheftrucks met scharnierende mast in voor twee nieuwe trucks van het merk Landoll. Landoll bouwt ze sinds kort in licentie voor Drexel. De beide Drexels hadden al zeven jaar trouwe dienst gedaan in het smallegangenmagazijn en waren ondertussen dringend toe aan vervanging.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 maart 2007.

Leverancier RoAd in Barneveld leverde twee nieuwe exemplaren af. Warehouse supervisor Mario Delissen heeft vanaf het begin samen met zijn heftruckchauffeurs de plussen en minnen van deze trucks in kaart gebracht en diverse verbeteringsvoorstellen aan zijn leverancier doorgegeven. Deze speelde de suggesties door aan de Amerikaanse fabrikant die er vervolgens mee aan de slag ging. Het resultaat is een speciale vorkheftruck, waar de werknemers van Mead Johnson volgens eigen zeggen niet meer buiten kunnen.

Principieel anders

In tegenstelling tot de Bendi en de Aisle Master met scharnierende vooras hebben de Drexels en Landolls een scharnierende mast, die door kenners ook wel pivotmast wordt genoemd. Hiermee komt het rijgedrag van dit heftrucktype vrijwel overeen met een reguliere heftruck en ligt het gewenningsniveau veel lager dan bij de typen met scharnierende vooras. Dit kan wellicht de reden zijn waarom deze trucks in de dagelijkse praktijk van Mead Johnson zo goed bevallen. Alleen de mastwerking wijkt sterk af van zowel de beide concurrenten, als van alle reguliere vorkheftrucks. Deze scharniert tot 90 graden naar de rechterzijde waardoor een last ook zijdelings vanuit de palletstelling is op te nemen. Hierdoor kan er in een zeer smal gangpad worden gewerkt.

“Dat de pivotmast alleen naar rechts kan zwenken is een nadeel, waar geen eenvoudige technische oplossing voor is”, stelt Delissen vast. “De consequentie daarvan is dat er achteruit in een gangpad moet worden gereden om lasten uit de linker stellingen te halen. Onze chauffeurs zijn echter zo bedreven met deze trucks, dat ik daar niemand meer over hoor klagen.” De gangpadbreedte bij Mead Johnson is slechts 1,80 meter breed. Daar past zelfs geen doorsnee smallegangentruck in. De trucks zijn volgens Delissen gemiddeld 30 procent duurder in aanschaf dan een reguliere heftruck, maar altijd nog stukken goedkoper dan een smallegangentruck met rail- of inductiegeleiding. Bovendien kunnen ze ook als vorkheftruck en zijlader worden ingezet.”

Ervaring

Als je de heftruckchauffeurs er mee aan het werk ziet in die krappe ruimte lijkt het allemaal heel gemakkelijk, maar het werken met deze trucks vereist veel ervaring. De vorkpunten moeten in een soepele beweging in de palletopeningen worden geschoven, anders gaat het gegarandeerd mis. Gewone vorkheftrucks zijn volledig operationeel met twee bedieningshendels. De Drexels hebben er standaard nog twee extra voor de zijdelingse bewegingen.

Met de nieuwe Landolls is het aantal bedieningshendels teruggebracht tot twee. Ook een gevolg van de input van de werknemers van Mead Johnson. Bij de eerste aflevering hebben de chauffeurs een EVO-cursus gevolgd voor het werken met deze afwijkende heftrucks. Volgens Delissen is de praktijk uiteindelijk de beste leerschool gebleken.

Reageer op dit artikel