artikel

Partner Logistics heeft opslagsystemen van Egemin

Warehousing

Projectgegevens Bedrijfsnaam: Partner Logistics   Leverancier/dienstverlener: 0 Plaats:   Branche:   Bedrijfsgrootte: Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname: Productnaam:   Kort naast de vangrail langs de A12 bij Duiven in de richting Duitsland staat een opvallend pand met een al even opvallende bewoner te pronken. Binnen draaien drie verschillende opslagsystemen voor een handvol klanten. Eén WMS, […]

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Partner Logistics   Leverancier/dienstverlener: 0
Plaats:  
Branche:   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Kort naast de vangrail langs de A12 bij Duiven in de richting Duitsland staat een opvallend pand met een al even opvallende bewoner te pronken. Binnen draaien drie verschillende opslagsystemen voor een handvol klanten. Eén WMS, met veel eigen maatwerk, houdt de boel op scherp. Want al te veel mensen zijn er niet.

Wie zegt dat logistiek een arbeidsintensieve activiteit is? Het nieuwe pand van Partner Logistics bewijst het tegendeel. De grote middenruimte (voor pick and pack) biedt een redelijk verlaten indruk. Links ervan is een hoogbouwdeel met drie supersnelle Stöcklin kranen, waar de orderverzamelaar mee omhoog gaat om colli te picken en zo verzendpallets samen te stellen. Het systeem bedient 5.000 palletplaatsen. Rechts van de open ruimte staat een miniloadsysteem van Egemin met 13.000 bakken, dubbeldiep weggezet. Alleen aan de voorkant is bediening nodig. Daarnaast bevindt zich het reachtruckmagazijn voor de bulkopslag. Met een paar magazijntrucks is ook dit magazijn niet bepaald overbevolkt. Bram Hage, directeur en oprichter van Partner Logistics, begint maar gelijk met een statement. “Ik vind dat de loonkosten in een magazijn niet hoger dan 25 procent van de totale kosten mogen zijn. Bij onze vestigingen in Nederland is dit hooguit 13 procent, in België ligt dat iets hoger, maar zeker niet meer dan 20 procent.”

Way-of-life

Investeer in ‘proven technology’, is de boodschap van Hage. Zijn bedrijf heeft daar een soort way-of-life van gemaakt. Automatisering is geen doel op zichzelf, maar biedt wel de kans om je als logistiek dienstverlener te onderscheiden. Partner Logistics heeft dat kunstje nu een paar keer herhaald. “We zoeken de optimale combinatie tussen mensen en systemen. Als we kunnen automatiseren, doen we het.”

De ervaring die het bedrijf heeft opgedaan met het bedenken en realiseren van automatische magazijnen, maakt Partner Logistics te gelde. Concreet lopen projectmanagers rond bij bijvoorbeeld het distributiecentrum van Scala in Almere. Ook voor het nieuwe dc van Jan Linders stelt Partner Logistics ontwerpers en projectmanagement ter beschikking. De activiteiten van deze logistiek dienstverlener zijn gebaseerd op consultancy, projectmanagement en dedicated warehousing. “De drie onderdelen versterken elkaar”, zegt Hage.

Lang niet elk WMS laat zich verleiden tot een innig samengaan met automatische magazijnapparatuur. Daar is al veel leergeld mee betaald in het verleden door zowel logistieke dienstverleners als verladers. De complexiteit was te hoog. Interfaces deden niet wat ze moesten doen. Leveranciers wezen elkaar aan als de boosdoener. De ‘papieren’ productiviteit werd niet gehaald en bij diverse bedrijven nog steeds niet.

“We kozen voor de WMS-oplossing van Egemin. Dat is een bedrijf dat uit de automatische magazijntechniek komt. Een mooi pakket, gebruikersvriendelijk ook, maar we wisten van tevoren dat zo ongeveer dertig procent van de functionaliteit er als maatwerk bij gebouwd moest worden”, licht Hage de keuze van Partner Logistics toe.

Toch is de implementatie perfect verlopen, volgens Hage. Hij weet ook waarom. In tegenstelling tot andere bedrijven heeft hij alle aandacht gegeven aan een minutieuze voorbereiding. Eigen consultants, waar Partner Logistics er zeventien van in dienst heeft, hebben zich uitvoerig gebogen over het proces en de eisen aan het WMS. Twee maanden uitvoerig testen en alle testresultaten verwerken, doorvoeren en opnieuw testen ging aan de ingebruikname vorig najaar vooraf. Hage: “Daar moet je keihard in zijn. Zo min mogelijk oplossen in de live-fase. Teveel wordt doorgeschoven naar de toekomst met alle problemen van dien.”

   

Het resultaat van de inspanningen is een stabiel WMS, dat behoorlijk is verrijkt met functionaliteit en nu in deze vorm standaard beschikbaar is. De resultaten uitgedrukt in KPI’s (key performance indicators) liggen boven verwachting. Minpuntje is nog de aansturing van het conventionele reachtruckmagazijn. Daar valt nog wat te verbeteren.

Hage: “Ik zie vooral dat we beschikken over een systeem, dat niet overloaded is met functionaliteit en dus veel te complex. Egemin is goed in material handling. Daar weten ze alles van. Maar hoe je hardware en software samen laat werken in een vloeiend lopend systeem, dat is onze expertise.”

  

De markt op

Partner Logistics gaat met die expertise de markt op. Kennis in huis halen en houden. Inmiddels heeft het bedrijf diverse mensen weggeplukt bij WMS-leveranciers. “Een stroper is de beste boswachter”, heeft Hage ondervonden. “Zij weten precies wat er mankeert en waar het mis kan gaan. Bijvoorbeeld bij hele banale dingen, zoals data die onvindbaar lijkt te zijn. Of dat er alleen maar gemiddelden beschikbaar zijn, zonder een bandbreedte. Daar kun je niet op sturen. Leveranciers hebben een pakket verkocht, willen installeren en zo snel mogelijk weg. Je kunt als klant niet de verantwoordelijkheid schuiven op een leverancier. Je bent zelf verantwoordelijk.”

Is investeren in automatisering niet een te groot risico? Zeker logistiek dienstverleners zijn redelijk kopschuw geraakt, gezien de hoge investeringen en de doorgaans relatief kortlopende contracten. Hage onderkent het probleem. “Natuurlijk kan dit alleen maar als het logistieke proces zich daar voor leent. En natuurlijk moet je flexibiliteit in bouwen. Dat hebben we ook gedaan. De miniload, bijvoorbeeld, is nu al voorbereid op een volume waarbij we snellopers apart kunnen onderbrengen in flowracks. De automatische handlingsystemen zijn ook niet heel erg productspecifiek. We hebben vooral gezocht naar klanten die een lange termijn visie hebben. Niet het type klant, dat werkt met tenders. Daar geloof ik niet in. Je kunt nooit in die korte tijd een goede analyse doen. Je weet niet als dienstverlener wat de mogelijke bedreigingen zijn vanuit de markt, waar je rekening mee moet houden. Dus kom je nooit uit op een automatische oplossing, hoewel die waarschijnlijk de beste prestatie en minste kosten met zich mee brengt. Er zijn zeker klanten die voor de lange termijn gaan.”

Ruimte over

In Duiven werkt Partner Logistics voor Dru (kachels), voor Cadac (barbecues en skottels) en voor Spijker Holding. Dit bedrijf, dat ook eigenaar is van Nedac Sorbo – nam vorig jaar het failliete Themans over, een handelsmaatschappij in tuingereedschap. Oorspronkelijk was dat de eerste opdrachtgever en goed voor ongeveer de helft van het volume.

Gewilde locatie

Eind 2004 is de bouw van start gegaan. Het pand werd in het najaar van 2005 in gebruik genomen. De locatie is erg gewild, langs een belangrijke uitvalsweg naar Duitsland.

Het distributiecentrum heeft nog ruimte beschikbaar. Ongeveer twintig procent van de capaciteit is ongebruikt. Hage verwacht dat snel in te kunnen vullen en zoekt naar partijen die goed aansluiten bij de huidige opdrachtgevers. Met name kleine artikelen zouden goed passen in het beschikbare miniloadsysteem.

Bovendien is er ruimte om uit te bouwen. Het hoogbouwgedeelte kan nog een vierde gang krijgen. Daarnaast is nieuwbouw mogelijk voor nog eens vier gangen. Ook biedt het distributiecentrum kantoorruimte voor een order-entry afdeling of een serviceafdeling.

   

Kader bij artikel:

BEDRIJFSPROFIEL

Bedrijf: Partner Logistics Europe

Omzet: 28 miljoen

Aantal medewerkers: 175

Aantal vestigingen: 7

Oppervlakte dc: 10.700 vierkante meter, waarvan 2.000 hoogbouw

Aantal palletplaatsen: 20.000

Aantal medewerkers dc: 20

WMS-leverancier: Egemin

Bram Hage is spreker tijdens de komende WMS-dag op 5 april in Ede. Alle informatie over het programma en de deelnemende leveranciers staat op www.wmsdag.nl

zie ook www.logistiek.nl voor meer WMS nieuws en achtergrond.

Reageer op dit artikel