artikel

GPS voor het magazijn

Warehousing

Een GPS-systeem, maar dan voor gebruik in het magazijn. Zo kan het Super ID-systeem het best worden omschreven. Dit ultrasone systeem maakt het mogelijk om op elk moment de exacte positie van een heftruck te bepalen. Ook de locatie van pallets is hiermee nauwkeurig vast te leggen. In Japan draait het inmiddels bij acht bedrijven.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 februari 2007.

Bij blokopslag kan het erg lastig zijn om de precieze opslaglocatie vast te leggen. Barcodescanning is mogelijk, maar vloerlabels zijn sterk aan slijtage onderhevig. Ook het ophangen van locatieborden met barcodes boven de locaties is niet altijd een handige optie. Sommige magazijnen rusten hun grondlocaties daarom uit met RFID-tags, maar die moeten het liefst wel in de vloer worden gefreesd. Een alternatief voor al deze oplossingen is het Super ID-systeem. Met dit systeem, ontwikkeld door PTL Systems, worden niet de locaties of pallets geïdentificeerd, maar de heftrucks. Elke heftruck krijgt een zender op zijn dak, die voortdurend een ultrasoon geluidssignaal uitzendt. Dit geluidssignaal wordt opgevangen door de ontvangers, die aan het plafond zijn gemonteerd. Middels driepuntsmeting is het systeem in staat tot op 30 centimeter nauwkeurig de positie van de heftruck te bepalen. Deze positiebepaling kan ook worden gebruikt om te registreren welke pallet op welke locatie staat. Op het moment dat een pallet wordt weggezet, kunnen immers met een druk op de knop de coördinaten van de heftruck en dus van de pallet in het WMS worden opgeslagen. Om vast te leggen of de pallet één, twee of drie hoog is opgeslagen, kan op het vorkenbord een hoogtesensor worden gemonteerd.

Positie onderweg

Bedrijven kunnen het Super ID-systeem eventueel gebruiken in combinatie met RF-barcodescanning. De heftruckchauffeur kan dan middels barcodescanning vastleggen welke pallet hij oppakt en via het Super ID-systeem aangeven waar de pallet is weggezet. Via een RF-terminal kan de informatie aan de chauffeur worden teruggekoppeld. Omdat het systeem werkt met ultrasone en infrarode signalen, treedt geen interferentie op met andere draadloze netwerken.

Blokopslag is één mogelijke toepassing, het systeem kan ook van dienst zijn in expeditieruimten. Bij het klaarzetten van vrachten kan via het Super ID-systeem worden vastgelegd waar welke pallet staat. Voordeel is dat met vrije locaties kan worden gewerkt. De heftruckchauffeur kan de eerste pallet van een partij neerzetten waar hij wil. Bij elke volgende pallet geeft de RF-terminal aan waar de partij te vinden is.

Een ander kenmerk is dat de warehouse operator steeds kan zien waar welke heftruck zich bevindt. In magazijnen met alleen RF-scanning is de positie alleen bekend op het moment dat een pallet wordt opgepikt of afgezet. Met dit systeem is ook de positie onderweg bekend. Handig als bij een spoedklus de dichtstbijzijnde heftruck moet worden ingezet.

Technische gegevens

Op dit moment kunnen met één Super ID-systeem maximaal vijf heftrucks tegelijk worden gevolgd. Wel zijn meer systemen naast elkaar te gebruiken. De nauwkeurigheid van de positie–bepaling hangt af van de omstandigheden, maar bedraagt maximaal 30 cm. Het vaststellen van de positie duurt een halve seconde. Het maximale aantal ontvangers per systeem is 255. Maximale montagehoogte montage is circa 10 m. Bij een plafondhoogte van 10 m is voor elke 25 m2 circa één ontvanger nodig. PTL verwacht echter dat de capaciteit nog kan worden uitgebreid.

Reageer op dit artikel