artikel

Van Maanen live met WMS van Kewill-Interchain

Warehousing Premium

Projectgegevens Bedrijfsnaam: Van Maanen   Leverancier/dienstverlener: Kewill Plaats: Barneveld   Branche:   Bedrijfsgrootte: Bedrijfstype: Groothandel   Datum ingebruikname: 07-09-2006 Productnaam:   Logistiek dienstverlener Van Maanen heeft in september 2006 een nieuw hoogbouwmagazijn in Barneveld geopend. Het nieuwe pand is 5500 vierkante meter groot en 20 meter hoog. Binnen is ruimte voor de opslag van 14.000 […]

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Van Maanen   Leverancier/dienstverlener: Kewill
Plaats: Barneveld  
Branche:   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Groothandel   Datum ingebruikname: 07-09-2006
Productnaam:  

Logistiek dienstverlener Van Maanen heeft in september 2006 een nieuw hoogbouwmagazijn in Barneveld geopend. Het nieuwe pand is 5500 vierkante meter groot en 20 meter hoog. Binnen is ruimte voor de opslag van 14.000 pallets. Het WMS van Interchain zorgt voor een efficiënte aansturing van de operatie.

[fotoalbum]

 

De keuze van Van Maanen voor een hoogbouwmagazijn is opvallend. De meeste logistiek dienstverleners opteren voor een conventioneel magazijn met reachtrucks. “Het was de wens van de directie om het maximale uit de grond te halen. Bovendien bevat het pand grotendeels slowmovers”, verklaart Martijn Hoogeveen, warehouse planner en projectleider WMS bij Van Maanen.

 

Het pand bestaat uit twaalf gangen, die op dit moment nog worden bediend door twee smallegangentrucks. Aan de kop van de stellingen zijn pick-and-drop-locaties gecreëerd, waar deze trucks de pallets oppikken of afzetten. Heftrucks en pallettrucks zorgen voor het transport van de pallets van en naar de expeditieruimte. Deze ruimte heeft een oppervlakte van 15 bij 50 meter en telt 8 docks.

 

Sprinklers voor glasvezel

Een deel van de voorraad bestaat uit grote rollen glasvezelvlies. Het gaat om halffabrikaten die in Apeldoorn worden gemaakt. De rollen glasvezelvlies dient als basis voor onder meer wand- en plafondisolatie.

 

Omdat het glasvezel een hoge vuurlast heeft, diende Van Maanen op last van de brandweer boven elke opslaglocatie sprinklers te monteren. De logistiek dienstverlener heeft deze eis weten te omzeilen door face-sprinklers te gebruiken. Die hebben zowel aan de voor- als achterzijde van elke opslaglocatie sprinklerkoppen. Het voordeel daarvan is dat Van Maanen niet meer op elk laag, maar om de andere laag sprinklers hoefde te monteren.

 

Opslag van rollen

De rollen worden zowel met als zonder pallets opgeslagen. Voor de handling zonder pallets kunnen de smallegangentrucks en de heftrucks worden voorzien van een speciaal ontworpen vorkenbord met een pin in plaats van vorken. Door deze pin in een rol te steken, kan die net als een pallet worden opgetild en getransporteerd.

 

Aanvankelijk wilde Van Maanen de rollen op vlakke liggers leggen. Het nadeel daarvan is dat de rollen soms iets opzij rollen, waardoor ze tegen elkaar aan komen te liggen. Dat maakt de uitslag van een rol soms lastig, zeker als het cellofaan aan elkaar plakt.

 

Als oplossing heeft Van Maanen speciale ladingdragers laten ontwikkelen. Deze ladingdragers bestaan uit twee MDF-platen met karton daartussen. Dankzij de opstaande randen blijven de rollen exact op hun plaats liggen.

 

Implementatie WMS

Voor de aansturing van het hoogbouwmagazijn heeft Van Maanen het warehouse management systeem (WMS) van Interchain aangeschaft. “We hadden al een transport management systeem (TMS) van Parsis, maar dat bood te weinig ondersteuning op het gebied van WMS”, zegt commercieel manager René Bongers. “Bovendien had Parsis destijds geen ervaring met RF-scanning”, vult hoofd warehousing Martijn Hoogeveen aan.

 

De eerste fase van de WMS-implementatie is inmiddels succesvol afgerond. Dat betekent dat de basisprocessen zoals inslag, opslag en uitslag en de facturatie nu door het WMS worden ondersteund. In de tweede fase vindt verdere finetuning van deze processen plaats. Tevens wordt dan de douanemodule geïmplementeerd en de webportal gebouwd. Via de webportal kunnen opdrachtgevers straks zelf voorraadstanden opvragen en eventueel orders aanmaken.

 

Goederenontvangst en inslag

De goederen die in het magazijn arriveren, worden in principe van tevoren aangemeld. Bij binnenkomst worden de goederen gecontroleerd en eventueel gelabeld. Na inboeken in het systeem worden de goederen niet automatisch vrijgegeven. Dat gebeurt handmatig, zodat de ingaande orderregels vanwege bijvoorbeeld schade nog eventueel aangepast kunnen worden.

 

Bij de inslag worden de goederen van elke opdrachtgever zoveel mogelijk bij elkaar gelegd. Elke opdrachtgever heeft dan ook in principe zijn eigen gang of gangen. “Als de bezettingsgraad hoger wordt, moeten we dat principe misschien loslaten. Dan is het bijna niet te voorkomen dat goederen door elkaar komen te staan”, aldus Hoogeveen.

 

Ruimte op expeditievloer

Als het gaat om het toewijzen van opdrachten aan de twee smallegangentrucks, krijgen inslagopdrachten altijd prioriteit. “We willen de expeditievloer zo snel mogelijk leeg maken om congestie in deze ruimte te voorkomen”, zegt Hoogeveen.

 

Om meer ruimte te creëren wil Van Maanen in de toekomst niet alleen werken met een dagdienst, maar ook met een avonddienst. Ook wordt het aantal smallegangentrucks in 2007 uitgebreid tot drie en uiteindelijk wellicht zelfs tot vier.

 

Toewijzen van opdrachten

Zoals gezegd krijgen inslagopdrachten in principe altijd voorrang. Als de afhandeling van de uitslagopdrachten achter op schema dreigt te raken, kan de prioriteit van deze opdrachten handmatig worden verhoogd. Op deze manier wordt voorkomen dat vrachtauto’s te laat worden geladen.

 

Het toewijzen van opdrachten gebeurt nu nog handmatig. In principe biedt het WMS ondersteuning bij het plannen door bijvoorbeeld het geven van ‘alerts’. Die alerts kunnen de planner erop attenderen dat er achterstand ontstaat bij de uitslagopdrachten, bijvoorbeeld door de opdrachten te laten knipperen. “Deze alerts kunnen als hulpmiddel dienen bij het nemen van beslissingen. Wij hebben ze echter nog niet geïmplementeerd”, aldus Hoogeveen.

 

Backwards scheduling

Van Maanen overweegt in de toekomst ‘backwards scheduling’ toe te passen. Dat is een wijze van plannen waarbij de vertrektijden van vrachtauto’s als uitgangspunt dienen. Als bekend is hoeveel tijd een opdracht in beslag neemt, kan door midden van terugrekenen bepaald worden wanneer Van Maanen moet beginnen met de uitslagopdrachten.

 

Hoogeveen twijfelt echter of backwards scheduling wel werkt bij logistiek dienstverleners zoals Van Maanen. “Een logistiek dienstverlener staat in dienst van haar klanten. Hierdoor krijgen wij regelmatig te maken met onaangekondigde aanleveringen en/of spoedorders. In zo’n geval zeg je niet tegen een klant: kom morgen maar terug. Helaas hebben deze onverwachte situaties wel een verstorend effect op de interne planning en op de kans van slagen van backward scheduling”, vreest Hoogeveen.

 

Natuurlijk probeert Van Maanen wel meer structuur aan te brengen in dit soort processen door stringenter op slottijden te controleren. Dat gaat echter niet van de een op de andere dag. Hoogeveen: “Zeker aan Poolse en Russische vrachtautochauffers is dit moeilijk uitleggen. Die blijven ook gerust een hele dag staan totdat ze weer weg kunnen. Het blijft een spel om een optimale balans te vinden tussen interne efficiency en servicegerichtheid. Deze zaken zijn softwarematig moeilijk te ondervangen.”

 

Feiten en cijfers

  • Start bouw: januari 2006
  • Officiële opening: 23 september 2006
  • Oppervlakte: 5500 m2
  • Hoogte: 20 m
  • Aantal palletplaatsen: 14.000
  • Expeditieruimte: 1250 m2
  • Aantal docks: 8
  • Aantal smallegangentrucks: 2
  • Bouwmaatschappij: Dijkham
  • Leverancier stellingen: Jungheinrich
  • Leverancier hoogbouwtrucks: Jungheinrich
  • Leverancier WMS: Interchain

 

Dit artikel is een vervolg op een artikel uit Transport+Opslag nr. 1 van 2007. Lees ook:

Reageer op dit artikel