artikel

Hybride heftruck bespaart brandstof en onderhoud

Warehousing

Een middel om lagere exploitatiekosten te bereiken, is de herintroductie van de hybride heftruck van Still. De RX70 verbruikt slechts 2,5 liter dieselbrandstof per uur. Dit is ongeveer de helft minder dan een conventionele verbrandingsheftruck. Bovendien zijn de onderhoudsintervallen globaal verdubbeld.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 december 2006.

‘Het lage brandstofverbruik van de hybridetruck maakt deze de zuinigste verbrandingsheftruck met elektromotor ter wereld’, claimt de Duitse heftruckfabrikant. De voorgenomen heftrucktest zal binnenkort uitwijzen of deze claim kan worden waargemaakt. Een hybride heftruck heeft in principe twee verschillende onafhankelijke aandrijfsystemen. Eén van die aandrijfsystemen is een elektrische aandrijving, de andere een conventionele verbrandingsmotor.

 

De verbrandingsmotor van de Still hybride werkt op LPG of diesel. Deze drijft een generator aan, die de aandrijfstroom voor de elektromotor verzorgt. Daarmee is dit systeem een seriële hybride. Daarnaast bestaat ook een parallelle hybride. Deze wordt nog niet toegepast in heftrucks, maar wel in personenauto’s van onder andere de merken Toyota, Honda en Lexus.

 

Bij dit parallelle hybridesysteem kan er naar keuze worden gereden op de verbrandingsmotor, de elektromotor, of op een combinatie van beide. Voor heftrucks die gecombineerd binnen en buiten rijden, zou dit gezien het huidige verbod op binnendieselen met lichtere heftrucks onder de vier ton hefvermogen eigenlijk het ideale aandrijfprincipe zijn. Op de langere trajecten buiten rijdt de heftruckchauffeur op de krachtige LPG- of dieselmotor. Op het moment dat de lading naar binnen moet, schakelt de chauffeur met een druk op de knop over op de schone elektro-aandrijving.

 

Met een detectiepoort zou de omschakeling zelfs volautomatisch kunnen verlopen. De technici en het management van Still beamen dit en geven aan dat de parallelle hybride de volgende logische stap van dit heftruckconcern zal zijn. Uiteindelijk ziet Still de eindoplossing in de emissieloze elektrische vorkheftruck met brandstofcel. Het enige wat deze revolutionaire waterstofgastechniek nog in de weg staat, zijn de noodzakelijke, maar nu nog veel te dure, ‘caps’ die de piekvermogens moeten leveren en de ontbrekende infrastructuur voor de levering van waterstofgas.

 

Déjà vu

Still heeft met zijn seriële hybride heftruck een knap staaltje werk geleverd. Toch is het concept allesbehalve nieuw. In de jaren vijftig had dit merk al de eerste seriële hybride op de markt gezet, maar dit type is nooit succesvol geweest. Er waren toen veel problemen met de aansturing en afstemming van de verschillende krachtbronnen op elkaar. Hierdoor kon het motortoerental van de verbrandingsmotor niet in de hand worden gehouden en deze dreigde zelfs op hol te slaan. Dankzij de huidige elektronische motorregelingen is de samenwerking tussen de verbrandingsmotor, de generator en de elektromotor geoptimaliseerd.

 

De belangrijkste voordelen van de hybride zijn het aanzienlijk lagere brandstofgebruik, vergeleken met de conventionele verbrandingsheftruck en de lagere uitstoot van schadelijke uitlaatgassen en roetdeeltjes. Het lagere brandstofverbruik is echter niet vanzelfsprekend. De natuurwetten bepalen dat omzetting van de ene energievorm naar de andere altijd gepaard gaat met verliezen. Desondanks biedt ook het parallelle hybrideconcept voordelen. De verbrandingsmotor kan in dit systeem, dankzij de verbeterde elektronische regeling op een constant optimaal bedrijfspunt (lees toerental) werken, waardoor het lagere brandstofverbruik toch gedeeltelijk opweegt tegen de onvermijdelijke natuurkundige omzettingsverliezen.

Reageer op dit artikel