artikel

Beheerste heftrucks

Warehousing Premium

Vorkheftrucks en magazijntrucks zijn al lang geen ‘domme’ werkpaarden meer. Voorzien van de juiste apparatuur zijn het mobiele adviseurs die haarfijn de vinger weten leggen op de zwakke plekken van een logistieke operatie.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 oktober 2006.

Enkele jaren geleden begon het balletje ook in ons land te rollen: bedrijven wilden inzage in de inzet van intern transport materieel. Wie daarbij niet puur wenste te vertrouwen op zijn eigen boerenverstand, schakelde de hulp in van vlootbeheersystemen. De systemen geven haarfijn aan hoe, wanneer en door wie de hef- en magazijntrucks worden ingezet. En die informatie kan weer worden gebruikt om zowel operationele als onderhoudskosten te reduceren.

De interesse in fleetmanagementsystemen is geen hype gebleken en bij steeds meer ondernemers groeit het besef van voordelen van vlootbeheersystemen. Goed vlootbeheer is een stukje gezond ondernemerschap, waarbij software en elektronica onontbeerlijke schakels zijn.

 

Meer aanbieders

Het aantal aanbieders van dergelijke blackboxen voor hef- en magazijntrucks is de afgelopen periode dan ook flink gegroeid. Een van de bedrijven die zich in de markt mengde is Impco Beru Technologies uit Delfgauw. Het bedrijf richt zich op alternatieve brandstofsystemen voor onder andere vorkheftrucks en constateerde een duidelijk toenemende behoefte aan vlootbeheersystemen. In 2003 startte het bedrijf daarom een samenwerking met een vooraanstaande producent van navigatie- en voertuigvolgsystemen voor de automobiel- en vrachtautobranche.

Met Impco Fleet Management biedt de leverancier een systeem dat volledig is aangepast aan de zware eisen die de industrie stelt. Zo werden bijvoorbeeld voor de rekeneenheid en de kabelboom speciale IP67 uitvoeringen ontwikkeld, zodat zelfs het reinigen van een vorkheftruck met een hogedrukspuit geen schade aanbrengt aan het systeem. Daarnaast werd ook de software specifiek herschreven voor gebruik in industriële toepassingen.

Het systeem lijkt nauw aan te sluiten op de eisen van de markt. Sinds de Nederlandse marktintroductie, ruim anderhalf jaar geleden, heeft Impco Beru reeds enkele honderden vlootbeheersystemen geleverd.

 

GrootJebbink Mobile Safety Technologie uit Ermelo levert al sinds de beginperiode, eind jaren negentig, vlootbeheersystemen en merkt ook een groeiende belangstelling vanuit de markt. Het zijn overigens niet alleen de merkonafhankelijke aanbieders die inspelen op de veranderende vraag uit de markt. Ook diverse heftruckleveranciers bieden vlootbeheersystemen aan. MotracLinde levert Linde Fleet Management, Jungheinrich noemt het ISM, BT Nederland biedt Easyfleet en Still heeft FleetManager. En zo zijn er nog talloze systemen.
 

Adequaat reageren

De meeste vlootbeheersystemen zijn bedoeld voor de middelgrote tot grote truckvloten vanaf ongeveer 10 trucks en voor gebruikers met een duidelijke behoefte om de operationele kosten te reduceren. Want dát is toch vooral waar het bij vlootbeheersystemen om draait: kostenreductie. De grote winsten worden met name behaald door het voorkomen van schadegevallen en het verminderen van onderhoudskosten, bijvoorbeeld door een meer evenredige inzet van de trucks. In dat laatste geval moet de vloot natuurlijk wel bestaan uit vergelijkbare trucks.

De voordelen van vlootbeheersystemen zijn inmiddels wel duidelijk: wie meet weet, en wie weet is in staat om adequaat in te springen waar dat nodig is. Door exact na te gaan hoe vaak een hef- of magazijntruck wordt ingezet wordt duidelijk of de vloot optimaal wordt benut. Het maar ten dele benutten van hef- of magazijntrucks kan in sommige gevallen zelfs een hele truck plus chauffeur uitsparen. Ook de keuze van batterijen, de verdeling over de ploegen, het aantal rij- en hefuren en talloze andere aspecten kunnen nauwkeurig worden afgestemd op de werkelijke inzet. Daarnaast verkleinen vlootbeheersystemen de kans op oneigenlijk gebruik van de trucks. De truck is alleen toegankelijk voor bevoegde personen en dat komt de veiligheid uiteraard ten goede.

 

Extra sensoren

Dataregistratiesystemen zijn geschikt voor alle typen trucks; zowel elektrisch als verbrander en kunnen meestal worden aangesloten op de besturingselektronica van de trucks. In een aantal gevallen worden extra sensoren toegevoegd om variabelen te kunnen meten die de truck zelf niet meet, bijvoorbeeld de getilde last. De systemen registreren alle relevante informatie tijdens de ritten en vertalen deze in overzichtelijke managementrapporten. Bij vrijwel alle systemen kan de gebruiker zelf bepalen welke en hoeveel data hij met behulp van het systeem wil verzamelen. Standaard wordt meestal geregistreerd welke chauffeur gedurende welke periode op de truck heeft gereden en of hij of zij in dat tijdsbestek aanrijdingen heeft veroorzaakt. Daarnaast kunnenoverschrijdingen van kritische waarden zoals motortemperatuur, olieniveau of de beladingtoestand van de batterij worden vastgelegd. Doordat het vlootbeheersysteem ook is gekoppeld aan de urenteller op de truck, is het eenvoudig om onderhoud in te plannen.

 

Zestien functies

De werking van de systemen is vrijwel altijd gelijk. De chauffeur meldt zich aan met een pincode, elektronische sleutel, of met een keycard, waardoor de truck weet wie hij is en wordt vrijgegeven. Het doel: voorkomen van ongeautoriseerd gebruik en het inzichtelijk maken van de gebruikshistorie van de truck.

Sommige systemen kunnen in totaal zestien functies registreren zoals rijden, heffen, werken met en zonder last, het stoelcontact, botsingen en batterijspanning. Er kan zelfs onderscheid worden gemaakt tussen vooruit- of achteruit rijden en onbelast of belast werken.

Elke beweging van truck en mast wordt vastgelegd en daarbij wordt tevens geregistreerd wie dat heeft gedaan en wanneer dat is gebeurd. Bij het aanmelden weet de truck immers om welke chauffeur het gaat. Aanmelden kan via het intoetsen van een pincode, maar er worden ook smartcards geleverd. Deze ‘sleutels’ worden direct uitgelezen door een reader aan boord van de hef- of magazijntruck en maakt het intoetsen van een pincode dus overbodig. Het systeem werkt zelfs andersom: nu kan ook het aantal uren worden bepaald waarmee een chauffeur de truck kan gebruiken. Via de programmeerbare smartcard kan vooraf worden bepaald hoe lang de truck wordt ingezet. Dat kan in uren, dagen en zelfs weken zijn. Zo is een huurperiode eenvoudig te bepalen en is het verrekenen van de kosten een kwestie van kaartlezen en de bon uitdraaien. Ook bij het inzetten van uitzendkrachten bewijst het systeem zijn waarde. Per persoon kan exact het passende type voertuig en de duur van inzet worden bepaald.

 

Ontwikkelingen

Een andere ontwikkeling die vlootbeheersystemen gebruiksvriendelijker heeft gemaakt zien we in de wijze van uitlezen van de informatie. De tijd dat een verantwoordelijk parkbeheerder met een sleutel de boordcomputers op de werkvloer uitleest en/of programmeert is definitief voorbij. Moderne draadloze technologieën als DECT, GPRS en WiFi, maken het mogelijk om automatisch en realtime data uit te wisselen.

 

Zowel de verzamelde ritgegevens als de voorkeursinstellingen van de chauffeurs, gekoppeld aan de pinpasjes, worden automatisch verzonden. Met de bijgeleverde software zijn de gewenste gegevens tegenwoordig ook veel sneller en eenvoudiger te verwerken in overzichtelijke managementrapportages. De huidige gegevensuitwisseling is niet alleen gemakkelijker, maar vooral ook sneller. In de toekomst zal de focus verder worden gericht op gegevensoverdracht over lokale netwerken van de gebruiker (WiFi) en uitbreiding van overdracht over IP, waardoor overal en altijd de vloot kan worden gemonitord.

Ook op andere vlakken mogen we nog veel verwachten van vlootbeheersystemen Elektrische trucks met een ingebouwde lader bijvoorbeeld. Zo kan de gebruiker ook zien hoe er met de batterij wordt omgegaan, hoe snel die leeg is en of er wel goed wordt geladen. Ook die ontwikkelingen zullen uiteindelijk hetzelfde doel nastreven: de total costs of ownership zo laag mogelijk houden. En daarmee is iedereen gebaat.

  

Een goed begin…

Wie geen geld heeft voor een vlootbeheersysteem kan op relatief eenvoudige wijze toch besparingen realiseren op de operationele kosten. De grootste kostenfactor is en blijft de chauffeur zelf. Oog voor ergonomie, rijgedrag, motivatie en vermindering van ziekteverzuim leveren al snel geld op. Er zijn nog meer besparingen mogelijk. Goed vlootbeheer begint bij:

•zorgvuldige analyse van het totale concept en minimalisering van het aantal bewegingen per pallet;

•de juiste keuze voor trucks en maximaliseren van het aantal bewegingen per dag;

•het maken van goede afspraken met betrekking tot het onderhoud;

•het optimaliseren van het energieverbruik, bijvoorbeeld ook door te letten op het soort en type banden;

•een goede opleiding en training van de chauffeurs; dit beïnvloedt ook het energieverbruik en de onderhoudskosten.

 

Baat bij beheer

Vlootbeheersystemen geven inzage in de werkelijke inzet en kosten van een mobiel intern transportvloot. De data die met behulp van de systemen wordt vergaard, biedt voor de gebruiker tal van voordelen:

•kostenreductie, zowel m.b.t. schades (truck, gebouw en product) als onderhoud

•mogelijke vermindering van het aantal trucks;

•inzet van de juiste trucks op de juiste locatie;

•voorkomen van ongelukken;

•informatie over de benuttingsgraad van de vloot;

•informatie over de daadwerkelijke inzet van de trucks;

•eenvoudige, ongecompliceerde administratie.

 

De kosten

De kosten voor een vlootbeheersysteem variëren per truck van circa e 600 voor een systeem dat alleen de toegang tot de trucks regelt en beheert tot e 1200 voor een volledige versie. De prijs is afhankelijk van het aantal functies dat wordt geregistreerd en de manier van uitlezen. Daarnaast moet er eventueel geïnvesteerd worden in randapparatuur als computers/laptops, printers, etc. Ook kan er worden gekozen voor extra sensoren, bijvoorbeeld om schokken te registreren. Gemiddeld bedraagt de investering voor een vloot van 20 vorkheftrucks ongeveer e 15.000 tot e 20.000.

Reageer op dit artikel