artikel

Vakbeurs met echt werkend magazijn

Warehousing Premium

Vakbeurs met echt werkend magazijn

In 1985 vond de eerste aflevering van deze driejaarlijkse vakbeurs plaats. Uit het februarinummer van Transport+Opslag uit 1984 blijkt dat de Logistica de opvolger is van de INVIA.

 Deze oude vakbeurs voldeed niet meer aan de verwachtingen van de toenmalige organisatoren, de Groepsvereniging Intern Transport en de Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs.

 

Tegenvaller aantal bezoekers

Het aantal bezoekers viel behoorlijk tegen. Over de redenen daarvan bestonden duidelijke vermoedens. “Op een traditionele beurs zoals de INVIA ziet men wel allerlei apparatuur, materieel en dergelijke, maar men ziet niet hoe zoiets in de praktijk werkt. Komt men al aan wat demonstraties toe, dan komt men niet veel verder dan wat tonen van deeloplossingen. De bezoeker aan zo’n beurs moet dan zelf het systeem aan elkaar knopen”, tekende Transport+ Opslag in 1984 op uit de monden van insiders. En dat in een tijd dat juist steeds meer de behoefte ontstond aan geïntegreerde systeemoplossingen.

 

Centrale Presentatie

De belangrijkste vernieuwing van de Logistica was dan ook niet de naam, maar de “Centrale Presentatie”. Op een oppervlakte van 120 x 48 m, zo wilde het plan, zouden transportbanen, palletiseermachines, barcodeapparatuur, krimpfolie-installaties, sorteersystemen, robots en AGV’s aan elkaar worden gekoppeld. Op deze wijze waren onder andere een automatisch stapelkraanmagazijn, een orderpickmagazijn en een eindverpakkingslijn volledig in werking te demonstreren. Via een bordessysteem op een hoogte van 2,75 meter konden bezoekers de systemen van alle kanten bekijken. Informatiepanelen moesten vertellen wat er precies gebeurde. Anno 2006 is de Scala Logistica een niet meer weg te denken onderdeel van de Logistica. Voor de achtste aflevering van deze vakbeurs worden momenteel niet één, maar vier verschillende scala’s georganiseerd. U kunt ze in november zelf bekijken.

 

Lees ook: Dossier Logistica 2006

 

Lees meer: 30 jaar Transport + Opslag

Reageer op dit artikel