artikel

Te huur: heftruck met chauffeur

Warehousing Premium

Een heftruck huren inclusief heftruckchauffeur. Het is één van de concepten die heftruckleverancier Alpas Hendrion in de markt wil zetten. “In de wereld van hoogwerkers is dit al heel gewoon”, zegt directeur Harrie Waelen van Alpas Hendrion.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 augustus 2006.

Na een moeilijke tijd met onder andere een reorganisatie zit Alpas Hendrion weer boordevol ideeën. Het bedrijf dat onder meer heftrucks van Doosan (voorheen Daewoo) importeert, verwacht vooral veel van de verhuurmarkt. “Bollentelers hebben misschien drie maanden per jaar een paar heftrucks nodig. De rest van het jaar staan die machines weg te roesten. Die bedrijven kunnen veel beter huren”, geeft directeur Harrie Waelen als voorbeeld.

Alpas Hendrion mikt niet alleen op bedrijfstakken met seizoensgebonden activiteiten zoals de tuinbouw. Ook andere bedrijven, bijvoorbeeld in de industrie, hebben misschien maar één uur per dag of één dag per week een heftruck nodig. Waelen ziet brood in dit soort bedrijven. Een oplossing is om een heftruck met meerdere bedrijven op een bedrijventerrein te delen. Met moderne technieken zoals pincodesystemen kan immers nauwkeurig worden bijgehouden in welke mate de deelnemende bedrijven van de heftruck gebruik maken.

Een stap verder gaat het verhuren van een heftruck inclusief heftruckchauffeur. “Mensen die maar af en toe op zo’n machine zitten, ontbreekt het vaak aan routine. Een ervaren heftruckchauffeur werkt niet alleen sneller, hij beschikt ook over de juiste papieren”, legt Waelen uit. Het idee komt uit de hoogwerkerswereld, het specialisme van Alpas, dat twee jaar geleden met Hendrion fuseerde. In de heftruckwereld hebben al eens eerder bedrijven hierover nagedacht, dat is nooit van de grond gekomen. Bij Alpas Hendrion is het huren van een heftruck inclusief chauffeur ook nog geen realiteit. “We praten nog hierover met uitzendbureaus”, aldus de directeur en eigenaar van Alpas Hendrion.

 

Dicht op klanten

De reorganisatie heeft geleid tot een andere organisatiestructuur bij Alpas Hendrion. Weg zijn de twee hoofdkantoren in Stein en Alkmaar. Daarvoor in de plaats komen nieuwe panden in Eindhoven, Alkmaar en Apeldoorn. Daarvandaan worden drie regio’s aangestuurd: Zuid-, West- en Noord-Nederland. Alle drie regio’s krijgen een eigen bedrijfsleider die verantwoordelijk is voor zowel de verhuur, het onderhoud als de onderdelendistributie. De steunpunten in Stein en Amsterdam blijven bestaan.

“Wij vinden het belangrijk dat onze mensen dicht op de klanten zitten. De klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat het wordt geregeld als ze hun vaste contactpersoon aanspreken”, zegt Ulrich Notschaele, de interim directeur die de reorganisatie begeleidt. In het verleden was dat wel eens anders. Als een klant belde voor onderhoud, werd hij vanuit een andere vestiging geholpen dan voor verhuur.

De nieuwe organisatiestructuur is in april ingegaan. De reorganisatie heeft 32 banen gekost, zodat er bij Alpas Hendrion nu nog 80 mensen over zijn. Als op 1 januari 2007 een nieuw IT-systeem in gebruik is genomen, is het bedrijf klaar voor de toekomst.

De eerste ervaringen nu zijn positief, hoewel verschillende mensen er wel moeten wennen aan de andere taken die ze hebben gekregen. Waelen: “De mensen moeten nog routine opbouwen, maar dat komt vanzelf.”

   

Merkenbeleid

Alpas Hendrion heeft ook zijn assortiment uitgebreid. Het bedrijf is al importeur van de zijladers van Baumann, maar gaat nu ook de meer standaard machines van Fiora leveren. Daarnaast gaat Alpas Hendrion ook magazijntrucks van Stöcklin leveren, naast de magazijntrucks van Loc. Op het gebied van heftrucks blijft het bedrijf importeur van Doosan (voorheen Daewoo) en Dantruck, de geluidsarme machines die door directeur Harrie Waelen de Rolls Royce onder de heftrucks wordt genoemd.

Reageer op dit artikel