artikel

Gebruikte truck gunstig alternatief

Warehousing Premium

De gebruikte heftruck kan in sommige gevallen een gunstig alternatief zijn voor een nieuwe. De aanbieders maken zich sterk voor inzetgarantie en bieden tal van aantrekkelijke modellen voor een scherpe prijs.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 augustus 2006.

Een hef- of magazijntruck heeft niet het eeuwige leven. Afhankelijk van de inzetomstandigheden valt voor de meeste modellen na 10 jaar of 10.000 bedrijfsuren het doek. Niet dat de truck dan niet meer geschikt is voor zijn werk. Het is vaak dat vanaf dat moment de kosten van de reparaties niet meer opwegen tegen de investering in een andere truck.

De aanschaf van een nieuwe hef- of magazijntruck is natuurlijk niet de enige optie. Een goede, gebruikte truck is, als alternatief, beslist de moeite van de overweging waard. Deze keuze hangt meestal af van het beschikbare budget, de inzetfrequentie of –duur en de strategische positie die aan de truck wordt toegedicht.

Groeiend aanbod

Het aanbod goede en representatieve gebruikte heftrucks is de laatste jaren flink gestegen. Door de toename van het aantal leasecontracten groeit de vloot van gebruikte trucks navenant. Veel leasecontracten lopen binnen 4 tot 6 jaar af en dat is aanmerkelijk korter dan de werkelijke levensduur van een intern transportmiddel. Een groot gedeelte van deze voormalige leasetrucks hebben relatief gezien weinig uren op de teller, zijn dankzij onderhoudscontracten prima onderhouden met originele onderdelen en hebben een historie die bekend is vanaf tellerstand 0. Ze kunnen daarom nog prima een aantal jaren worden gebruikt. Ook zijn er veel trucks beschikbaar vanuit de diverse huurvloten. Zo kunnen er ook zeer jonge gebruikte trucks worden aangeschaft.

Diverse importeurs en dealers hanteren bij hun gebruikte trucks verschillende ‘kwaliteitsniveaus’. Zo classificeert Still haar trucks met brons, zilver en goud. Bij goud is de truck technisch en optisch volledig gereviseerd, bedraagt de leeftijd maximaal 5 jaar en wordt de truck afgeleverd met een garantie van 6 maanden. Zilver staat voor een technische grote beurt, bijgewerkte lak, een leeftijd van maximaal 7 jaar en 3 maanden garantie. Bij brons is de truck technisch bedrijfsgereed en de garantie 1 maand. De aanschafprijs van een gemiddelde gouden of zilveren truck ligt gemiddeld rond de helft van de oorspronkelijke waarde. Dankzij een enorm grote Europese pool van gebruikte trucks is vrijwel elke wens in uitvoering en kwaliteit leverbaar.

Branchegarantie

De heftruckimporteurs en leveranciers zijn verenigd in twee de brancheorganisaties: de VeBIT en de BMWT. Ook vanuit deze groepen wordt aandachtig gekeken naar de rol van de gebruikte truck. Zeker nu via internet een levendige handel is ontstaan in gebruikt materieel. Om de klanten meer zekerheid en duidelijkheid te bieden is de BMWT in mei van start gegaan met het BMWT Garant keurmerk voor grondverzetmachines. Op de vakbeurs Logistica in november geeft men het officiële startsein voor de intern transportmarkt. “Gebruikte machines worden grondig gescreend op veiligheid en betrouwbaarheid”, stelt BMWT-directeur Anton van Loon. “Trucks die zijn voorzien van BMWT Garant zijn kwalitatief zo goed, dat er altijd zes maanden of 1000 draaiuren garantie wordt gegeven. Bovendien is de veiligheid van de truck gewaarborgd. Elke hef- of magazijntruck wordt geleverd inclusief BMWT Veiligheidskeur.”

Ook de VeBIT, de Vereniging Bedrijven Intern Transport, hanteert een vaste veiligheidsgarantie op het gebruikte materieel. Elke truck wordt standaard afgeleverd, inclusief VeBIT-Keur. De garantie op de truck is voor veel gebruikers van intern transportmaterieel een extra motivatie om de aanschaf van een occasion te overwegen.

Onzekere toekomst

“Zekerheid speelt absoluut een rol”, aldus Gert Oosterbeek, directeur van het gelijknamige polystyreenproductiebedrijf uit Goor. “Voor ons gaven echter de gunstige aanschafprijs en de onduidelijkheden in de wetgeving de doorslag. Binnen rijden met een dieseltruck mag niet meer, straks komen er wellicht ook aangescherpte eisen rondom LPG. Door nu een aantal gebruikte LPG-trucks aan te schaffen is de pijn niet zo groot als deze ook niet meer mogen worden ingezet. Bij Yale heb ik uit een enorme vloot vijf heftrucks geselecteerd met weinig draaiuren. Ze zijn daarna keurig opgeknapt en met garantie afgeleverd.”

Pieter van der Werff, manager gebruikte trucks bij Yale Nederland: “We hebben altijd minstens 80 trucks op voorraad staan. LPG en elektrische heftrucks worden het meest gevraagd. Voor elke tractiebatterij doen we een computertest waarmee we een indicatie van de standtijd van de batterij kunnen geven. Bij twijfel is de keuze voor een nieuwe of jonge batterij natuurlijk beter. De truck kan er dan met zekerheid weer jaren tegen.”

Tips voor aanschaf van een gebruikte heftruck

" Koop in principe nooit ongezien

" Kies een gangbaar merk en type waarvan met zekerheid onderdelen beschikbaar zijn

" Controleer de staat van de batterij, optisch schoon is niet genoeg, vraag naar een testrapport

" Vraag naar de garantiemogelijkheden

" Vraag naar de periodieke veiligheidskeuring (BMWTKeur, VeBIT-Keur)

" Controleer speling op mast en vorkenbord, tip: hef de vorken enkele centimeters boven de grond en ga op de vorken staan wiebelen

" Schud eens aan het beschermrek, dit moet goed vastzitten

" Luister naar de motoren; slepende geluiden in elektromotoren wijzen vaak op

Check of de mastneiging gelijkmatig en parallel verloopt

" Controleer de slijtage en vervorming van de vorken

" Controleer de urenstand, hoe minder uren hoe beter

" Controleer de remwerking van bedrijfs- en parkeerrem, let op remvloeistoflekkage

" Controleer de banden op inrijdingen en velgschade

" Maak een proefrit met en zonder last

" Leg de afgesproken koop zwart op wit vast met alle primaire eigenschappen zoals urenstand, leeftijd, staat van de batterij en banden, garantie enz.

 

Reageer op dit artikel