artikel

Computergestuurde inductie-stapelaar

Warehousing Premium

De eerste automatisch geleide voertuigen (agv) in magazijnen waren veelal omgebouwde vorkheftrucks. Hierbij was de chauffeur vervangen door een geautomatiseerd bedienings- en geleidingssysteem (robot).

De eerste echte agv’s, zoals we die nu kennen, hadden een railgeleiding via het plafond, die sterk leek op het trolleybussysteem. Dat beperkte de toepassingsmogelijkheden en het uitbreiden of verleggen van de route. Daarom werd er al snel omgeschakeld naar vloergeleiding (magnetisch, optisch en inductiegeleiding). Tegenwoordig zien we een sterke opkomst van lasergeleide systemen.

 

Omgebouwde stapelaar
In Transport+Opslag nummer 1 uit 1983 maken we kennis met een tot agv omgebouwde stapelaar van BT en Satt Electronics. Deze computergestuurde inductie-stapelaar werd in 1983 voor het eerst geïnstalleerd bij het Zweedse Sundsvalls Verkstäder in Örebro. ‘De computergestuurde stapelaar brengt de te bewerken onderdelen op speciale stalen pallets geprogrammeerd van de stellinglocaties naar de bewerkingsmachines via een traject van inductiebanen en vice versa. Grote voordelen zijn tijdsbesparing, onbemand doorwerken ’s nachts en grotere productiecapaciteit’, lezen we in de intro.

 

Centrale computer

In het bedrijf is een centrale computer opgesteld. Deze geeft de stapelaar de nodige commando’s via de inductiedraad op een frequentie van 3080 hertz. Deze ligt in een ondiepe open goot in de vloer. De ontvangende microcomputer aan boord van de stapelaar zorgt er voor dat alle voorgeprogrammeerde bewegingen juist en in volgorde worden uitgevoerd. Het systeem kan niet echt rekening houden met onverwachte obstakels onderweg. Vooraan de stapelaar zit een verende bumper, die het voertuig direct stilzet, zodra deze in contact komt met een hindernis. Nadat de operator het commando ‘rijden’ heeft gegeven, vervolgt de stapelaar zijn weg.

 

Aanrijding
Het artikel maakt geen melding wat het effect is bij een aanrijding met een persoon. We vermoeden dat de aanrijding geen al te ernstige gevolgen heeft, want de maximale rijsnelheid is begrensd tussen de 0,15 en 1 meter per seconde. Tegenwoordig rijden agv’s sneller en worden er radardetectiesystemen toegepast die een naderend obstakel op afstand detecteren en de snelheid vooraf reduceren.

 

Lees meer: 30 jaar Transport + Opslag

Reageer op dit artikel