artikel

‘Pesterijen’ in het magazijn

Warehousing

“Zonder een goede arbeidsmotiviatie kan men een gestroomlijnde organisatie wel vergeten”, schrijft Transport+Opslag in juni 1997. Het is een zin uit één van de spaarzame artikelen over personeelsbeleid uit die tijd.

Volgens auteur A. Roos zijn het persoonlijk contact en de betrokkenheid van het magazijnpersoneel van groot belang voor een perfecte magazijnorganisatie. Zeker in het magazijn, dat vaak een geïsoleerde plek heeft binnen het bedrijf. Roos hekelt vooral de overwegend theoretische schoolopleiding met multiple choise methodieken.

 

Ja-neen-keuze

“De leerling heeft dan alleen de mogelijkheid tot een ja-neen keuze, zonder dat er sprake is van een meer persoonlijke en genuanceerde inbreng. Ook gaat er dan het een en ander verloren aan uitdrukkingsvaardigheid.” In het magazijn gaat het dan mis. De medewerkers die normaal gesproken geen mbo- of hbo-opleiding hebben gehad, krijgen alleen ‘cijfermatige opdrachten’ toebedeeld, waarvan ze het nut niet snappen. Volgens Roos leidt dat tot “een gevoel van onzekerheid, vaak gevolgd door een soort agressie. Deze agressie wordt mede gevoed doordat zijn sociale behoefte, om zich bijvoorbeeld in een groep te manifesteren, niet wordt bevredigd. Hij moet immers cijfermatig opereren en het opgedragen werk zeer nauwkeurig uitvoeren.

 

Pesterij

Hij voelt het als een vorm van pesterij dat bepaalde werkzaamheden in een afgemeten tijd moeten worden uitgevoerd.” In de huidige magazijnen is het denken zo mogelijk nog verder uitgeschakeld. Dankzij moderne orderverzameltechnieken wordt bijna elke gelegenheid voor eigen initiatief geëlimineerd. Zelfs lezen is niet meer nodig. Bij pick-to-light systemen geven lampjes en cijfertjes aan hoeveel artikelen moeten worden gepickt. Bij spraakherkenningsystemen krijgen de mensen zelfs stap voor stap ingefluisterd wat ze moeten doen. Roos eindigt zijn artikel door te benadrukken dat mensen zich van alle andere levende wezens onderscheiden doordat ze kunnen denken. “Indien men dat aspect in positieve zin in het bedrijf mee aanwendt, dan past dat ook en misschien wel juist in een zeer efficiënt georganiseerd bedrijf”. Een opmerking die ook in deze tijd op zijn plaats is.

 

Lees meer: 30 jaar Transport + Opslag

Reageer op dit artikel