artikel

Ik ben ondernemer, geen magazijninrichter

Warehousing Premium

Ik ben ondernemer, geen magazijninrichter

Het efficiënt inrichten van een magazijn komt voor veel logistieke ondernemers op het tweede plan. Zolang er genoeg meters zijn, is een ondoordachte inrichting meestal ook niet zo’n probleem. Dat wordt het wél als het bedrijf letterlijk uit zijn opslagruimte groeit, zoals handelsbedrijf Belu uit Alkmaar.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 12 mei 2006.

 

Belu is gespecialiseerd in industriële lijmen en reparatieartikelen. Loek Berger startte de onderneming in 1994. De afgelopen vier jaar kreeg het bedrijf flink de wind onder de vleugels en groeide Belu van twee naar tien medewerkers. Het bedrijf heeft klanten in een groot aantal (oost)-Europese landen en zal dit jaar naar verwachting een omzet realiseren van 2,8 miljoen euro. “Door de snelle groei − 35 procent in 2005 en waarschijnlijk 50 procent in 2006 − kwamen problemen met de magazijninrichting aan het licht”, vertelt Berger. “Medewerkers moesten soms te lang zoeken naar artikelen. En helaas nam ook het aantal foutzendingen toe. Soms gebeurde dat wel tien keer per maand. Vorig jaar kostten die fouten ons een kleine 15 duizend euro. Dus toen we eind vorig jaar verhuisden naar een groter pand, was dat een goed moment om serieus naar de magazijninrichting te kijken. Dat was eigenlijk voor het eerst, want we hadden de logistieke processen in het magazijn er in feite altijd ‘bij gedaan’. We zijn immers een handelsonderneming.”

   

Automatisering
Berger klopte aan bij innovatienetwerk Syntens, die de onderneming in het verleden al vaker terzijde had gestaan. Op advies van Syntens liet Berger enkele studenten logistiek een onderzoek doen in zijn magazijn. Na drie maanden lag er een rapport met aanbevelingen. Het belangrijkste advies luidde om te automatiseren, en in elk geval met artikel/klant- en locatiecodes te gaan werken. Berger: “Tot voor kort deden we bijna alles nog op papier. Als er een zending binnenkwam, plakten we er een briefje op met aanwijzingen voor de magazijnmedewerkers. Nu laten we de computer een uitgebreide bon uitdraaien, waarop alle informatie staat en artikelen ook een plaatscode meekrijgen. Klanten en producten hebben nu dus een vaste plek in het magazijn.”
In het verleden hield Belu voorraden aan op land van bestemming. Volgens de tweedejaars studenten logistiek was het beter artikelen consequent op klant te leggen en daarbij onderscheid te maken tussen A, B en C-voorraden. De hardlopers in het magazijn moesten letterlijk binnen handbereik van de orderpickers komen. Op aanraden van de studenten heeft Belu het magazijn ook fysiek anders ingericht. Om de ruimte zo efficiënt mogelijk te gebruiken, stonden stellingen met de kop tegen de muur. Het gevolg was dat medewerkers niet om stellingen konden heen lopen. Nu zijn stellingen een meter van de muur geplaatst, waardoor orderpickers zich makkelijker door het magazijn bewegen.

   

Omslagpunt
Nieuw is ook dat er een fulltime logistiek medewerker is aangesteld. Die organiseert het magazijn, boekt binnenkomende voorraden in, controleert uitgaande goederenstromen, zorgt voor vrachtbrieven en etiketten en onderhoudt contacten met leveranciers. Zo’n medewerker kost enkele tienduizenden euro’s per jaar, maar Berger denkt de kosten snel terug te verdienen. “Door veel minder foutzendingen, maar ook omdat we door een betere beheersing van de magazijnlogistiek lagere voorraden kunnen aanhouden.”
De verbeteringen in het magazijn lijken op het eerste gezicht voor de hand liggend. Maar Hans Andela, adviseur bij Syntens, komt veel logistieke bedrijven tegen waar de magazijninrichting te lang is verwaarloosd. Hij heeft daarvoor wel een verklaring. “De meeste ondernemers beginnen klein en stoppen al hun energie in hun groei. Ze nemen onvoldoende de tijd om na te denken over een efficiënte magazijninrichting. Het is een sluitpost. Dat gaat enige tijd goed, totdat de onderneming een bepaalde grootte heeft bereikt. Het omslagpunt ligt tussen de 10 en 15 medewerkers. Heeft een bedrijf eenmaal een dergelijke omvang, dan ontstaan geheid problemen met de logistiek in het magazijn.”
Loek Berger herkent zich in de analyse van Andela. “Ik ben ondernemer, geen magazijninrichter. Het efficiënt inrichten van een magazijn zag ik lang vooral als onkostenpost. Nu besef ik dat voor een optimale bedrijfsvoering niet kan zonder investeringen in het magazijn. De volgende stap wordt waarschijnlijk de aanschaf van een barcodesysteem. Daarmee kunnen we het in- en uitboeken van voorraden verder stroomlijnen en zetten we een punt achter het vele handmatige papierwerk. Daarmee wordt dan ook de kans op fouten verder geminimaliseerd.”

 

‘Laat studenten probleem onderzoeken’
Innovatienetwerk Syntens helpt logistieke ondernemers hun weg te vinden in het woud van adviseurs, kennisinstellingen, leveranciers, business partners en subsidiepotjes. Een van de manieren om ondernemers te ondersteunen, is hen in contact te brengen met studenten logistiek. Het mes snijdt aan twee kanten: ondernemers komen in aanraking met de laatste inzichten op het gebied van logistiek; studenten krijgen de kans hun kennis aan de praktijk te toetsen. “Syntens heeft goede ervaringen met adviezen van studenten”, zegt Syntens-adviseur Hans Andela. “Zij kunnen zich verdiepen in logistiek problemen waar ondernemer te weinig tijd voor hebben. Onderzoek van studenten resulteert vaak in concrete aanbevelingen die hun waarde in de praktijk al menig maal hebben bewezen.” Syntens werkt door heel Nederland met zo’n 300 adviseurs, die door de overheid betaald worden.

 

Reageer op dit artikel