artikel

Nedis pakt logistiek en veiligheid rigoureus aan

Warehousing Premium

Nedis pakt logistiek en veiligheid rigoureus aan

Onvoorziene wijzigingen in de branche dwongen elektronica groothandel Nedis de interne logistiek ingrijpend te herzien. De inventarisatie van het VeLA-Keur hielp just in time mee om de veranderingen ook voor de toekomst veilig en efficiënt in te richten.

Nedis in Den Bosch, partner in consumentenelectronica en -accessoires, is met haar Dynamic Picking System al enige jaren een schoolvoorbeeld voor het optimaal orderverzamelen van kleine items zoals condensators, LED’s en andere elektronische componenten. Automatisch bediende kranen brengen de juiste bakken met voorraad op de werkplek van de verzamelaars. De aan- en afvoer van de klantbakken is geheel automatisch en het orderverzamelen verloopt papierloos. Kortom: de investering van diverse miljoenen was acht jaar geleden niet mals, maar als je snel en accuraat 80.000 verschillende kleine artikelen wilt verzamelen, is dit hét systeem voor de toekomst. “Feit is echter dat onze artikelen van toen, 80.000 veelal kleine componenten, zijn vervangen door ‘grote’ consumentenartikelen”, stelt logistiek manager Bart Loozen van Nedis nuchter en eerlijk tijdens de rondgang door het enorme dc. “Onze afnemers waren vooral actief in de reparatie van bruin- en witgoed. Helaas is die markt voor een belangrijk deel verdwenen omdat er amper meer wordt gerepareerd. Die ontwikkeling heeft niemand kunnen voorzien toen Nedis destijds voor de investeringsbeslissing stond.”   

 

Verdubbeling volume

Nedis heeft haar koers drastisch gewijzigd om als groothandel toch een rol van betekenis te blijven spelen. De nadruk ligt nu niet meer op componenten voor de vakhandel, maar op een breed assortiment grotere items voor onderdelenhuizen, kantoren en het algemene bedrijfsleven. In een willekeurig gangpad blijkt meteen wat Nedis zoal in huis heeft: kamerantennes, digitale ontvangers, audio- en videokabels, stofzuigerslangen, noodvoedingen, soldeergereedschappen. Het aantal sku’s is met 25.000 nog altijd onvoorstelbaar hoog, de items zelf zijn echter een stuk groter geworden. “Het volume is verdubbeld en dat leidde tot problemen”, vervolgt Loozen. “Sommige artikelen passen nog wel in het DPS, andere absoluut niet meer. We hebben jaarlijks 1500 extra palletlocaties nodig. Een flinke reorganisatie van de interne logistiek was daarom onafwendbaar.” Zo’n reorganisatie doe je niet zo maar even. Daar is kennis en ervaring voor nodig. Niet alleen om de processen te veranderen en de inrichting efficiënt aan te passen, alles moet ook nog arbotechnisch correct en veilig zijn. “Juist op dat moment klopten wij met het VeLA-Keur aan”, aldus Daan van Looij, senior logistiek adviseur bij Logistore uit Rossum. “Dankzij de logistieke checklist en de inventarisatie konden wij de noodzakelijke veranderingsprocessen goed onderbouwen.” Tijdens de inventarisatie liep Van Looij als VeLA-Keurmeester tegen diverse zaken aan. Zo bestond er te veel ongecoördineerd en soms ook onlogisch intern transport. Routes liepen kriskras door elkaar met grote kans op aanrijdingen. Ook werden diverse logistieke ruimtes oneigenlijk gebruikt om in de opslagbehoefte te voorzien. “Maar dat was niet het enige”, vervolgt Van Looij. “Zo’n DPS is natuurlijk prachtig, maar wat te doen als er storingen zijn of onderhoud moet worden gepleegd. De kranen zijn bestemd om onbemand te functioneren, voor service en onderhoud moet er toch echt een mens aan te pas komen. Daar was eigenlijk niet voldoende in voorzien.” Van Looij: “In elk proces is de mens de belangrijkste factor. Het gaat erom hoe hij daarbij omgaat met de machines en zijn omgeving. Bij het VeLA-Keur richten wij ons daarom op de interactie van deze drie componenten.” Hij illustreert dit met een voorbeeld. Door de hellingshoek van de laadkuil staan de vrachtauto’s schuin opgesteld aan het dock. Het gebruik van handpallettrucks is hier af te raden, want die zijn amper te remmen als er een zware last op staat. Nedis stapte daarom over op elektrische pallettrucks met automatische parkeerrem.   

 

Direct risico

Ondertussen wijst VanLooij op de lijst met 200 aandachtspunten die het VeLA-Keur opleverde. 30 punten vroegen met nadruk om actie. In acht gevallen betrof het een onveilige situaties of een direct risico. “Ik ben zelf logistiek manager geweest en weet dus waar de schoen kan wringen”, benadrukt hij, “je kijkt gewoon met andere ogen naar een organisatie dan een arbodienst ooit zou kunnen.” De rondgang van de VeLA-deskundige leverde ook verbeterpunten op die niet direct met onveiligheid, maar wel met arbeidsomstandigheden te maken hadden. Er is een extra kraan bijgekomen voor automatische handling van pallets. Het handmatig afvoeren van lege pallets leidde tijdens pauzes tot het vollopen en stilvallen van de gehele transportinstallatie. Door twee automatische palletstapelaars toe te voegen kunnen de lege pallets veel makkelijker a te voeren en is de werkbelasting een stuk lager. Een nieuwe transportbaan vervoert pallets van de ene naar de andere zijde van de hal. Dat scheelt zo’n 100 heftruckbewegingen en bijbehorende risicomomenten per dag.    

 

Stropdassen taboe

 “Uit veiligheidsoverwegingen leiden we bezoekers niet meer door de logistieke ruimtes”, zegt Bart Loozen als we de nieuwe looproute volgen. “Het dragen van stropdassen is verboden in het magazijn. Die dingen komen veel te makkelijk tussen draaiende delen. Ook is het dragen van veiligheidsschoenen in bepaalde delen van het magazijn verplicht geworden. Zo zijn we geconfronteerd met allerlei vormen van onveiligheid die er in de loop der jaren zijn ingeslopen of die niet bestonden. De VeLA-analyse was voor ons een echte eye-opener.” Met de huidige investering van €1,5 miljoen pakt Nedis de logistiek rigoureus, maar veel veiliger aan. Niet alleen nam de productiviteit sterk toe, ook de ergonomie kwam op een hoger plan. Door alle maatregelen is het bedrijf nu beter in staat het hoofd te bieden aan toekomstige groei. Mocht het ruimtegebrek nog ernstiger worden, dan biedt het perceel nog ruimte voor uitbreiding. “Misschien gaan we dan eerst een deel van het DPS ontmantelen en anders inrichten”, besluit Bart Loozen. “Wie zal het zeggen, niemand kan echt 10 jaar vooruit kijken. Wel weten we dat we continu veilig en mensvriendelijk moeten werken. Het VeLA-Keur hielp ons in elk geval goed op weg.” 

 

Niet dubbelop

Met het branchebrede initiatief van het VeLA-Keur komt de VeLA tegemoet aan het streven van de Ministerie van SZW om de arbowetgeving te vereenvoudigen.

Uitvoering van het VeLA-Keur betekent geen dubbeling van reeds bestaande keurmerken die gericht zijn op de middelen, zoals BMWT-keur voor heftrucks, stellingen en batterijen of de diploma’s

en certificaten van medewerkers.

Het VeLA-Keur richt zich op de interactie tussen mensen, middelen en werkomgeving. De logistieke bedrijfsprocessen staan hierbij centraal.

 

Alle schades aan stellingen zijn gerapporteerd, deze sectie zal binnenkort worden hersteld

Extra beveiliging verkleint de kans op beknelling

 

Vier jaar geldig

Het certificaat dat behoort bij het VeLA-Keur heeft een geldigheid van vier jaar. Het keuringssysteem voorziet hierbij tevens in een jaarlijkse check-up via een tussentijdse audit. Indien gewenst treedt de VeLA-adviseur ook op als coördinator van de overige

activiteiten die horen bij een complete Risico-inventarisatie

en Evaluatie. Hij zorgt dan voor inschakeling van deskundigen op de andere deelgebieden.

Inmiddels zijn vier VeLA-leden geaccrediteerd om het VeLA-Keur uit te mogen voeren: Groenewout uit Breda, Holland Logistics uit Leersum, Logistore uit Rossum en Logitech uit Driebergen.

 

  

Reageer op dit artikel