artikel

Vang de klap op

Warehousing

In magazijnen waar hef- en magazijntrucks rijden hebben de voorste stellingstaanders veel te verduren. Ze raken snel beschadigd. Soms is het magazijn niet goed ingedeeld, meestal ligt de oorzaak bij de bestuurder, die veel te hard rijdt en niet goed oplet.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 maart 2006.

Door een aanrijding heeft de nieuwe orderverzameltruck de eerste lelijke kras opgelopen en de stellingstaander een flinke deuk. Jammer. Technisch beheerder Robert den Harder van Schuitema in Woerden kan erover meepraten. “Onze vaste hef- en reachtruckchauffeurs zien ondertussen wel het verband tussen rijstijl en schadekosten. Bij uitzendkrachten en parttimers op de orderverzameltrucks is dat een lastiger verhaal.”

 

Vergeten kosten

De schade omvat niet alleen de materiaalkosten, want voor de reparatie of vervanging moet de beschadigde stelling helemaal leeg worden geruimd. In de tussentijd kan er in die gang ook niet worden gewerkt. Dat kostenaspect wordt volgens Den Harder voor het gemak vaak vergeten. “Als je alle grote en kleine stellingschadegevallen van een jaar in je dc zo bij elkaar optelt, kom je al gauw aan een enkele tienduizenden euro’s.” Hoe meer stellingen en trucks bij elkaar op de vierkante meter, hoe hoger de risico’s en de schadekosten. In een poging schades aan de stellingen op de versafdeling te beperken zijn er 300 kunststof rackbeschermers en vier grote kolombeschermers van het merk

 

Sentry gemonteerd.

De beschermers zijn gemaakt van veerkrachtig polypropeen (PP). Bij een aanrijding vangen zij de grootste klap op en veren dan weer in de oorspronkelijke positie terug. De kolombeschermers bestaan uit twee delen en zijn ruim een meter hoog. De eendelige rackbeschermers zijn 40 cm hoog . Ze zijn snel en eenvoudig met klittenband te bevestigen. De heldergele kleur heeft ook een duidelijke signaalfunctie voor de orderverzamelaar op de truck. Tot hier en niet verder!

In de drie maanden dat ze zijn gemonteerd, hebben ze kennelijk hun dienst al bewezen. Sommige beschermers vertonen nu al zichtbare plekken ten gevolge van aanrijdingen. De staanders eronder zijn onbeschadigd. Het is echter nog te vroeg voor een conclusie over de effectiviteit. Den Harder: “Over een jaar bekijken we het effect van deze maatregel op het aantal schadegevallen en de kosten. Daarna besluiten we of we er meer gaan plaatsen op de andere magazijnafdelingen.” Den Harder verwacht is een afname van de schade van 60 tot 70 procent.

De Sentry-beschermers worden in Nederland geïmporteerd door Crepa Reyners, www.crepareyners.nl.

     

Kanttekening

De Rack Sentry-beschermers worden gemonteerd aan de voorzijde van de voorste stellingstaander in het gangpad. Ze lijken op het eerste gezicht een positief effect te hebben.op het aantal gevallen van stellingschade. Bovendien zijn ze betaalbaar en gemakkelijk te monteren. Toch zijn er punten die kritische aandacht verdienen.

_ De gangpadbreedte wordt in totaal zo’n 20 cm kleiner

_ De vrije vakbreedte op het grondniveau wordt ongeveer 10 cm kleiner

_ De pallet kan achter de beschermer blijven hangen

_ De indruk kan ontstaan dat je er nu tegenaan mag rijden (schijnveiligheid)

_ De beschermer kan een schade voorkomen, maar ook camoufleren

Reageer op dit artikel