artikel

Minder zorg, minder kosten, meer zekerheid

Warehousing Premium

Logistiek dienstverlener TDG uit Veenendaal heeft haar complete intern transportvloot overdragen aan BT Nederland. De overstap is het gevolg van een nauwkeurige analyse van de kosten bij de overweging tot herinvestering. De nieuwe aanpak is voor TDG goedkoper, terwijl de kwaliteit en inzetbaarheid van het materieel zijn toegenomen.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 januari 2006.

Wat zou logistiek Nederland zijn zonder intern transportmiddelen? Die vraag komt snel boven als je door het enorme pand loopt van TDG in Veenendaal. De logistiek dienstverlener is vrijwel continu in actie met de goederen van haar relaties. Terwijl aan de ene zijde de goederen worden ontvangen, verlaten aan de andere zijde de verzamelde zendingen het pand. Waar nodig wordt extra waarde toegevoegd via labeling of een speciale verpakking. Al die artikelen komen geen centimeter van hun plaats zonder pallet-, hef-, reach- of combitrucks. “Zoals je ziet kunnen we geen moment zonder intern transport”, bevestigt operations manager Anton Voskuil. “Logisch dus dat je probeert deze noodzaak zo efficiënt en betrouwbaar mogelijk in te vullen.”

 

Koop en lease door elkaar

Het pand en de vloot van TDG stammen uit 1998. Na vele intensieve draaiuren werd het in 2004 hoog tijd om het intern transportmaterieel te vervangen. Gezien het aantal van ruim zestig eenheden zou dat geen geringe investering zijn. Ook zou de mix van verschillende merken en financieringsvormen een struikelblok bij inruil kunnen vormen. Naast trucks van BT, werkte TDG ook met machines van Jungheinrich, Linde en Atlet. “Een deel van die vloot was op basis van koop, een andere deel juist via operational lease aangeschaft”, verklaart Antoine de Waal, Manager Finance & Administration. “Bovendien waren we genoodzaakt om de vloot flexibel in te zetten als gevolg van schommelingen in ons werkaanbod”.

 

Om aan de verhoogde vraag naar trucks te voldoen was TDG reeds overgestapt op huur bij BT. Die aanpak beviel goed vanwege de flexibiliteit en het ontbreken van een investeringsnoodzaak. “We wisten toen eigenlijk al dat we niet opnieuw voor koop zouden kiezen”, vervolgt De Waal. “Daarbij wilden we ook van de totale zorg af. De vraag bleef toen: hoe doen we dat en met wie gaan we in zee?”

 

Verschillen op een rij

Na een eerste inventarisatie van de inzetkosten en de betrouwbaarheid van de trucks, de kwaliteit van de leveranciers en de voorkeuren van de chauffeurs, bleven er twee merken over voor een nog grondigere analyse: BT en Atlet. Anton Voskuil: “We zijn vervolgens nog dieper naar de verschillen en overeenkomsten gaan kijken. De slotsom was dat BT over het totaal gemeten, voor ons de beste papieren in huis had. Ze zitten dichtbij (Ede), ze hebben een combitruck, die beter bij onze inzet past, en ze kregen de voorkeur van de chauffeurs als het gaat om de gebruiksvriendelijkheid.”

Gelijktijdig wierp financieel expert Antoine de Waal zich op de interne calculatie en kostenvergelijking tussen leasen en kopen. TDG hanteerde hierbij het bedrijfseigen rekenmodel om de werkelijke kosten in kaart te brengen. “Het is ons algemene doel om het rendement op het geïnvesteerde vermogen zo hoog mogelijk te houden,” legt hij uit. “Dat kun je doen door het resultaat te verhogen of door de balans te verkorten door er bijvoorbeeld zo min mogelijk bezittingen op te hebben. Door de trucks niet te kopen zouden we beide doelen kunnen realiseren.”

 

Vast bedrag per maand

Binnen de calculatie is niet alleen gekeken naar de kosten om de trucks en tractiebatterijen over en periode van zeven jaar af te schrijven en te onderhouden. Ook de interne kosten voor afhandeling van de gehele administratieve en boekhoudkundige kant van de zaak werd onder de loep genomen. Zo worden er jaarlijks 650 facturen a circa 4 euro aan loonkosten verwerkt die te maken hebben met intern transport. De Waal: “Vergeet daarbij niet dat je voor elke interne verhandeling ordernummers moet aanmaken en bewaken. Bovendien moet je alle trucks doorlopend monitoren en managen. Al deze activiteiten vragen de inzet van circa 0,5 fte per jaar.”

Met de nieuwe aanpak is de gehele bestaande vloot overgenomen door BT Nederland. Het betreft zelfs de trucks die TDG leasde bij concurrerende aanbieders. Een vast maandelijks bedrag per type truck dekt de waarde van de truck, het onderhoud, de energievoorziening (de batterij) en het complete servicemanagement van de vloot. Hierin is tevens de periodieke rapportage opgenomen om de inzet van de diverse trucks nauwkeurig af te stemmen op de werkelijke behoefte. Dit alles is gevat in een raamcontract voor 64 eenheden, dat elk half jaar wordt geëvalueerd. Worden de trucks meer ingezet dan volgens het contract is bepaald, dan betaalt TDG bij. Is het aantal uren minder dan beoogd, dan worden de kosten lager.

 

Conclusie

“Met het uit handen geven van het eigendom, het beheer en de zorg voor het intern transport besparen we jaarlijks ruim 12 procent aan directe en indirecte kosten terwijl de inzetgarantie is toegenomen”, becijfert Antoine de Waal. “Tevens verbeterden we het rendement op het geïnvesteerde vermogen en de cashflow.”

Anton Voskuil: “Het BT-concept klopte direct. Ze hebben goed met ons meegedacht. Natuurlijk was dit voor hen makkelijker omdat we al enige jaren met hun trucks werken. Voor ons is en blijf intern transport een noodzaak. De logistieke optelsom leert ons dat hierin we nu efficiënter en met minder zorgen kunnen voorzien, dan we vooraf hadden gedacht.”

 

Reageer op dit artikel