artikel

Welke locatie kies je voor het dc?

Warehousing Premium

Er kan bewust gekozen worden voor een specifieke locatie om het distributiecentrum (dc) te plaatsen. Dit is onder andere afhankelijk van de afkomst van producten of de tolerantie van de gemeente.

Vaak heb je als ondernemer zelf al een gemeente op het oog. Uitgangspunt is niet alleen dat kostenefficiënt wordt gebouwd, maar vooral ook dat de logistieke bedrijfsvoering optimaal kan worden ingevuld.

 

Kijk (al dan niet met deskundigen) niet alleen naar de locatie zelf met de aanwezige grondprijzen, maar ook naar de bereikbaarheid en omringende infrastructuur. Nabijheid van collegabedrijven in een regio kan een factor zijn, net als de beschikbaarheid van arbeid, het aantal al werkzame personen in de logistiek en de rol van de gemeente.

 

Welke factoren zijn zwaarwegend?

Een gemeente die al vaker met het logistieke bijltje heeft gehakt werkt soepeler dan een plaats waar ambtenaren geen idee hebben wat voor het bouwen van een dc allemaal komt kijken. Een groot reservoir aan arbeidskrachten kan een lege dop blijken te zijn als de motivatie van die mensen te wensen overlaat. Net als de aanwezigheid van collega’s gunstig kan zijn kunnen te veel collega’s zorgen voor concurrentie in activiteiten en in het binnenhalen van personeel.

 

Welke activiteiten heb je?

De locatie is afhankelijk van het soort activiteiten. Als veel uit China wordt geïmporteerd, kan een plek bij Rotterdam een optie zijn, terwijl voor luchtvracht Schiphol meer in beeld komt. Kijk waar het zwaartepunt van de logistieke operatie (ook de afnemers en leveranciers) ligt en ga de voor- en nadelen van een locatie na.

 

Als activiteiten niet gebonden zijn aan een plaats of regio, kunnen grondprijzen een zwaarwegender factor zijn. Ook multimodaliteit is voor sommige bedrijven een belangrijk argument om voor die locatie te kiezen.

 

Welke plaatsen zijn hot?

Verschillende deskundigen hebben hun licht laten schijnen over verschillende locaties in Nederland.

 

Venlo:

De belangrijkste logistieke hotspot van Nederland. Van oudsher topspot, met pro-actieve gemeente, aanwezige collega-bedrijven en infrastructuur. Wel is op dit moment weinig ruimte voor logistiek beschikbaar.

 

Rotterdam:

IJzersterk, vooral in aanwezige logistieke activiteiten/infrastructuur. Wel is er maar weinig geschikte grond. Ook wil niet elk bedrijf er zitten, mede door congestie en aanwezige havengebonden activiteiten. Betuwelijn moet een spoorimpuls geven.

 

Vlissingen/Terneuzen:

Veel ruimte, weinig congestie, veel goed gemotiveerd personeel aanwezig. Extra: nabij mainports (Rotterdam-Antwerpen). Potentie om logistieke hub te worden, maar de ontsluiting met België is nog zwak.

 

Heerenveen:

Aardig, maar nergens uitblinkend. Wel groot en goed gemotiveerd arbeidsreservoir. Wordt meer en meer ontdekt, met de as Zwolle en Meppel. Potentieel op kruispunt A7/A32.

 

Moerdijk:

Toplocatie, vooral bij buitenlandse bedrijven, vanwege bereikbaarheid, aanwezige infrastructuur (na Rotterdam de beste) en multimodaliteit. Moet kunnen meeliften als satelliet van Rotterdam/Antwerpen. Beschikbare grond en personeel is zorgenkindje.

Zeewolde/Almere:

Plek voor de toekomst. Ligging goed, alsmede een goed arbeidsreservoir en gunstige grondprijzen, maar moet zich nog bewijzen.

 

Roosendaal:

Vooral nabij andere plaatsen met grote verladers (Bergen op Zoom). Grond niet zo geschikt voor logistieke kavels. Verouderde terreinen.

 

Eindhoven:

Luchthaven gunstig, bereikbaarheid (A2) zorgenkindje. Mogelijk een rising star.

 

Delfzijl:

Perifere ligging, maar veel ruimte en goede bereikbaarheid. Investeringspremies moeten logistiek lokken, maar of de vis hapt?

 

Arnhem/Nijmegen:

Op papier prima locatie, bij Duitsland, maar heeft het nog niet waar kunnen maken. Scoort slechts gemiddeld. Het afblazen van het grootschalige MTC Valburg doet toekomstige logistieke ontwikkeling geen goed.

 

Hengelo/Enschede:

In theorie de poort naar het oosten, maar blinkt vrijwel nergens uit, al is de motivatie van personeel er het hoogste, maar dat weegt niet op tegen matig aanwezige, geschikte grond en collega-bedrijven. Vooral regionale bedrijvigheid.

 

Schiphol:

Prima voor luchtvracht, ideaal met zeehaven erbij, maar dure grond en slechte motivatie van personeel.

 

Conclusies

Europees gezien komen Amsterdam, Rotterdam, Maastricht en Venlo ‘sterk’ uit de bus, zo blijkt uit een benchmark die door NDL en Buck Consultants International. Hierbij werd gekeken naar transportkosten en kwalitatieve aspecten (als beschikbaarheid en betrouwbaarheid) voor de sectoren fashion, high tech, healthcare en parts. Doel was te kijken hoe Nederland ‘scoort’ op zaken als mobiliteit, congestie en aanwezige infrastructuur.

 

Volop kansen

Volgens het onderzoek zijn er volop kansen voor Nederland op het gebied van multi-modaliteit, al staat de positie wel onder druk. Intermodaal vervoer moet daarom nog meer de aandacht krijgen. Hulpmiddel kan hierbij de door NDL en Buck Consultants ontwikkelde freight matrix zijn.

 

 

 

Reageer op dit artikel