artikel

Terugblik WMS-dag 2005

Warehousing

Voicepicking hot item op WMS-dag 2005 Discussie over maatwerk en standaard WMS WMS in de boeken Tracking & tracing bij Laurus en zijn toeleveranciers Gedegen voortraject belangrijk bij implementatie Op naar ‘plug and play’ RFID afdwingen Snel schakelen met eigen implementatieteam     Voicepicking hot item op WMS-dag 2005 Tien jaar geleden had Nederland nog […]

Terugblik WMS-dag 2005
WMS-dag 2005

 

 

Voicepicking hot item op WMS-dag 2005

Tien jaar geleden had Nederland nog nauwelijks gehoord van voicepicking, maar het bleek een veelbesproken onderwerp op de WMS-dag 2005, die gisteren haar tienjarig bestaan vierde. Boudewijn Canrinus, program manager bij Albert Heijn DC in Zwolle, gaf aan ermee aan de slag te gaan en ook Leo Nolen, directeur Media Logistics in Gilze, zei in zijn presentatie ‘zeer gecharmeerd te zijn van de techniek’. Bij een aantal van de exposanten konden de bezoekers voicepicking in een soort proeftuin uitproberen. Naast pick to voice kwamen alle andere facetten van WMS ook aan de orde.

 

(terug naar begin pagina)

 

Discussie over maatwerk en standaard WMS

Architectuur is in WMS belangrijker dan functionaliteit. Over deze stelling discussieerden vier panelleden. Opvallend waren hun verschillende meningen over maatwerk versus standaardsoftware. Terwijl Boudewijn Canrinus van Albert Heijn een verbod heeft uitgevaardigd op maatwerk, zit Duco Avis van Blokker nagelbijtend te denken aan het moment dat hij moet overstappen op een standaard pakket. Volgens Avis zijn er zeker pakketten, die alle benodigde functionaliteit bieden maar het eigen ontwikkelde systeem past als een handschoen. Dat Blokker toch gaat overstappen heeft te maken met het veranderen van de andere business systemen.
Hans Elshout van S&H Productfulfilment koos een paar jaar geleden voor een relatief duur pakket, juist om open architectuur te hebben voor aansluiting op andere systemen. Hij gaf de toehoorders de tip mee om twee keer zoveel budget vrij te maken als het bedrag in de offerte van de leverancier. ‘Je ontkomt niet aan maatwerk, maar denk goed na over wat je echt nodig hebt. Maatwerk is toch een bottleneck. ’Voor Hans de Jong (Van Uden Logistics) zit er als logistiek dienstverlener weinig anders op dan deels maatwerk te installeren. ,,Als we een nieuwe opdrachtgever binnen halen, kunnen we niet drie weken wachten op de nieuwe release.’

 

(terug naar begin pagina)

 

WMS in de boeken

Met de implementatie van het WMS Inther LC behaalde Media Logistics een besparing op de loonkosten en ook daalde het ziekteverzuimpercentage. ‘In een productie-omgeving is ziekteverzuim een algemeen verschijnsel’, weet Leo Nolen, directeur van Media Logistics. ‘We moesten de werkzaamheden gewoon verlichten.’ Daarnaast wilde de distributeur van boeken en tijdschriften, af van de ompak-activiteiten. Het dochterbedrijf van uitgeverij Audax ging over naar een nieuw semi-automatisch magazijn in Gilze.

Er werd een grote verandering aangebracht in het orderverzamelproces. Bij de snellopers was het voorkomen van onnodige handelingen belangrijk. Ook ontwikkelde Media Logistics een algoritme voor minimalisatie van de loopafstanden. De nieuwe orderverzamelstrategie zorgde ervoor dat de ergonomie en de betrokkenheid sterk verbeterd is en daardoor het percentage ziekteverzuim is gedaald. Een ander belangrijk resultaat is doorlooptijdverkorting, wat grotendeels te danken is aan de flexibiliteit van het WMS van Inther Logistics Engineering.

 

(terug naar begin pagina)

 

Tracking & tracing bij Laurus en zijn toeleveranciers

Middels een brief aan zijn toeleveranciers heeft supermarktketen Laurus vriendelijk doch dringend gevraagd om per 1 april van dit jaar pallets voortaan van een zogenaamde Serial Shipping Container Code (SSCC) te voorzien. Voordat een pallet wordt verstuurd moeten toeleveranciers tevens een elektronisch verzendbericht sturen. ‘Dit heeft veel stof doen opwaaien’, vertelt Patrick Baptist, projectleider bij Laurus. In de zaal zit “toevallig” ook Hans de Jong, directeur logistiek van Van Uden Logistics, één van de logistieke dienstverleners die Laurus beleveren. ‘De datum waarop verraste ons inderdaad, maar we zien dat steeds meer retailers de SSCC invoeren, dus vroeg of laat zouden we er toch aanmoeten.’ Wat moeten toeleveranciers nu concreet doen om aan de gestelde eisen te voldoen? Baptist: ‘Ze moeten een systeem implementeren dat de SSCC-labels genereert en het bijbehorende bericht verstuurt. Dit hoeft helemaal niet zo spannend te zijn, veel WMS-leveranciers bieden hiervoor een eenvoudige standalone oplossing.’ Hij wijst erop dat toeleveranciers SSCC ook in hun eigen toevoerketen kunnen gebruiken. In dat geval komt er natuurlijk meer bij kijken. ‘Toch zou ik dat doen, als ik hen was. Ze kunnen er hun tracking & tracing sterk door verbeteren en het helpt ze te voldoen aan de General Food Law.’ Een lachende Hans de Jong: ‘toeleveranciers die hier echt geen zin in hebben kunnen dit werk altijd nog aan ons uitbesteden.’

 

(terug naar begin pagina)

 

Gedegen voortraject belangrijk bij implementatie

Tijdens een erg drukbezochte workshop over het WMS-selectieproces doorliep André Opendorp, operations manager van Versteijnen Logistics, in een korte, heldere uiteenzetting de stappen in het traject dat bijna een jaar in beslag nam. ‘Klanten eisen steeds meer, en je moet ook rekening houden met de toekomstige eisen’, zo verklaart Opendorp de reden voor de aanschaf van een nieuw WMS-pakket. Vooraf maakte één van de toehoorders, zelf op zoek naar een nieuwe oplossing, zich duidelijk zorgen over deze lange doorlooptijd. Een presentatie en vele vragen later bleek die vrees omgeslagen in begrip. Als belangrijk leerpunt gaven enkele WMS-zoekers in de zaal aan het belang van een gedegen voortraject nu (nog) meer te onderkennen. ‘Ben je wel binnen budget gebleven?’, wilde een kritische toehoorder nog weten. ‘Jazeker’, aldus Opendorp, maar nadat hij er op geattendeerd werd dat de implementatie zelf pas vier dagen voor de WMS-dag gestart was, voegde hij hieraan toe: ‘maar daarvoor moet ik volgend jaar eigenlijk terug komen.’

 

(terug naar begin pagina)

 

Op naar ‘plug and play’

Hitachi Construction Machinery koos Daifuku als inrichter van het nieuwe automatische hoogbouwmagazijn voor de opslag van onderdelen. Toen Ruurd Visser van Hitachi las dat Daifuku en softwareleverancier Consafe Logistics een samenwerkingsverband hadden gesloten, was de keuze voor het benodigde WMS snel gemaakt. Wat is nu de beste strategie voor de bouw van een nieuw automatisch magazijn? De beste software, de beste hoogbouwkranen, de beste conveyors en de beste plateauliften selecteren en die vervolgens met elkaar integreren? Of is het handiger om te kiezen voor leveranciers die al in de praktijk bewezen hebben dat hun systemen met elkaar kunnen communiceren? Als het een compleet nieuw magazijn betreft, kiezen de meeste mensen voor één system integrator die zijn eigen toeleveranciers kiest. “Eén aanspreekpunt biedt dan enorme voordelen”, vond bijvoorbeeld de heer Kapelle van Wehkamp. Als het echter gaat om een bestaande situatie, heb je te maken met bestaande systemen en is het niet altijd mogelijk om te kiezen voor een combinatie van systemen die zich al hebben bewezen. Dan is het integreren van systemen soms een monnikenwerk. “We moeten naar plug-and-play systemen toe”, luidde dan ook de conclusie van Peter Leerintveld van Logistore.
 

(terug naar begin pagina)

 

RFID afdwingen

Geodis Vitesse heeft de businesscase voor Rfid nog niet rond. Dat blijkt uit de presentatie van Kris Claesen van adviesbureau Alphalogic, die de projectleider namens Geodis Vitesse gaf. ‘De besparingen op arbeid en optimalisaties van de processen zijn zo gering dat het niet opweegt tegen de kosten. Het kost Geodis alleen maar geld om met Rfid te gaan werken. Bovendien willen klanten niet investeren in optimalisaties achter de komma.’ Lexmark, voor wie Geodis de distributie van printers doet, was een van de deelnemers aan de workshop. Voor Lexmark had Rfid individueel ook onvoldoende voordelen. Rfid werkt dus alleen maar als de hele keten meedoet. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Het viel even stil in de zaal. Het lijkt er op dat een grote partij in de keten zijn leveranciers dan maar moet afdwingen om de producten te leveren voorzien van een Rfid-tag, net als Albert Heijn met EDI doet. ‘Dat gebeurt nu ook al met Walmart’, aldus een van de deelnemers.
 

(terug naar begin pagina)

 

Snel schakelen met eigen implementatieteam

In nog geen half jaar implementeerde Bax Global het WMS-pakket van CAL op drie verschillende locaties voor vijf verschillende landen. Het centraal dc in Moerdijk is voor opdrachtgever Trust de spil waar alles om draait en van waaruit direct wordt beleverd in de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Spanje en Italië hebben een lokaal dc en dat gaat ook gebeuren voor Griekenland/Turkije en Oost-Europa. De lokale dc’s draaien op het WMS in Moerdijk. Guido Delfgauw van Bax Global vertelde op de WMS-dag dat een snelle implementatie op verschillende locaties eigenlijk alleen mogelijk is met een eigen implementatieteam. ,,Van de leverancier is nog nooit iemand naar Milaan geweest. Ons eigen team was vijf maanden van huis.’’ Hoe gaat dat met ondersteuning ter plekke?, was één van de vragen tijdens de geanimeerde discussie met aanwezige logistiek dienstverleners. Delfgauw zei dat op iedere vestiging iemand is met voldoende kennis, maar altijd terug kan vallen op de eigen ICT-afdeling.
 

 

 

 

Reageer op dit artikel