artikel

Hoe selecteer ik een handheld?

Warehousing Premium

Auto-ID

Handhelds zoals barcodescanners, PDA’s, printers en RFID-readers vormen de zintuigen van de logistiek. Als tentakels geven ze de medewerkers op de werkvloer de juiste informatie en als voelsprieten registreren ze de voortgang. Maar wat heb je hier allemaal voor nodig?

 

Kosten handheld

Voordat een bedrijf nieuwe randapparatuur voor de werkvloer overweegt, is het goed om een indicatie van de kosten te hebben. Een handheld waarmee je via een draadloos netwerk informatie kunt ontvangen, barcodes kunt scannen en handmatig gegevens kunt invoeren, kost al gauw twee- tot drieduizend euro. Maar daarmee ben je er nog niet. Er moet een draadloos netwerk worden aangelegd, er moeten printers komen om de barcodestickers te printen en bovenal moet er software worden geschreven om al die zaken aan te sturen. “Ga bij een gemiddelde Auto-ID implementatie uit van vijftig- tot honderdduizend euro”, zegt Pim van Loosbroek van adviesbureau PVL. Van Loosbroek maakt de opmerking op basis van 25 jaar ervaring in het vak.

Het allerbelangrijkste is een goede voorstudie, vindt Van Loosbroek. “Ga hier absoluut niet op beknibbelen. Ik zie zo vaak dat bedrijven al hardware hebben gekozen voordat ze weten wat ze ermee willen doen. De kans is groot dat ze dan de verkeerde hardware hebben. Je moet een duidelijk groeipad uitstippelen, niet alleen naar vandaag kijken maar ook naar de toekomst. Juist doordát bedrijven papierloos gaan werken, zie je dat ze veel meer orders kunnen verwerken en dat ze ineens een enorme groei doormaken.”

 

Markt randapparatuur

Als uit de voorstudie blijkt dat de potentiële voordelen opwegen tegen de kosten, kan een leverancier worden gezocht. De markt voor randapparatuur bestaat grofweg uit twee soorten aanbieders: enerzijds de apparatuurfabrikanten en anderzijds de automatiseringsbureaus. Deze laatste groep fungeert veelal als reseller voor de eerste zodat bedrijven vooral met deze resellers/automatiseerders te maken krijgen. “Wij verkopen onze producten exclusief via resellers”, vertelt Guido Vangenechten van Intermec, fabrikant van onder andere mobiele terminals en printers. “Met alleen onze producten kan een bedrijf namelijk niks. Onze resellers zorgen voor de software en de integratie, zodat een bedrijf er ook echt mee aan de slag kan.” De meeste resellers/automatiseerders, verkopen en implementeren hardware van verschillende fabrikanten.

Bijna dagelijks komen er nieuwe typen mobiele terminals op de markt, die opnieuw kleiner zijn of sneller, of steviger en die opnieuw meer mogelijkheden bevatten zoals een touchscreen, Bluetooth, Wifi of GPS. Hoe flitsend dit ook klinkt, managers moeten zich door deze gadgets geen zand in de ogen laten strooien, en tijdens de voorstudie goed nagaan welke functionaliteit echt nodig is.

 

Omgevingsfactoren

Bij de selectie van handhelds spelen naast functionaliteit ook de omgevingsomstandigheden een belangrijke rol. Bij wat voor temperatuur wordt de scanner gebruikt? Kan deze nat of smerig worden? Draagt de gebruiker handschoenen? “Je ziet dat in bepaalde gevallen het ene merk beter voldoet dan het ander”, zegt Van Loosbroek. Een leverancier als HPP is bijvoorbeeld goed in de wat lichtere modellen die je in de transportsector tegenkomt, terwijl een partij als LXE juist gespecialiseerd is in zware, robuuste apparaten voor in bijvoorbeeld een industriële omgeving. De meeste fabrikanten leveren overigens diverse modellen.

Als er dan, al dan niet samen met de reseller, een shortlist van mogelijk bruikbare handhelds is gemaakt, is het zaak om deze uitvoerig te testen. “Niet alleen in een laboratoriumsituatie maar ook in de praktijk”, benadrukt Van Loosbroek. “Dan komen bedrijven er ineens achter dat een scanner ook wel eens buiten wordt gebruikt en dat door het zonlicht het display onleesbaar wordt.” Een tip van Martin Slotman van reseller/automatiseerder Methec: “Laat mensen op de werkvloer de uiteindelijke keuze voor merk en type hardware maken. Laat ze maar een soort tupperware-party organiseren. Het zal bovendien de acceptatie van het nieuwe systeem vergroten. Het wordt ineens hun systeem en niet iets dat van boven wordt opgelegd.”

 

Middleware

Met alleen de mobiele computers is een bedrijf er nog niet. Net als met zintuigen, via zenuwen verbonden met de hersenen, moeten handhelds worden gekoppeld met het bedrijfssysteem. Hiervoor is speciale software nodig: de zogenaamde middleware. Deze speciale software zorgt zowel voor de communicatie als voor de functionaliteit op de mobiele terminal. Logistieke softwaresystemen zoals ERP of WMS, zijn namelijk ontworpen om op pc’s met grote schermen te draaien en dat kun je niet zomaar op een schermpje van tien bij tien centimeter persen.

Om bedrijfssoftware op handhelds te laten draaien, moet deze rigoureus worden gestript. Informatieschermen moeten worden teruggebracht tot alleen die velden die echt noodzakelijk zijn. Bovendien moet de software worden aangepast op de beperkte invoermogelijkheden, zonder uitgebreid toetsenbord, die je met een mobiele terminal nu eenmaal hebt. Dit strippen van bedrijfssoftware kunnen de meeste bedrijven niet zelf. Hier moet wederom de reseller worden ingeschakeld, die hier veel ervaring mee hebben.

Voor middleware zijn een aantal standaard oplossingen op de markt, zoals Rfgen van Maxdata of SAP Console van SAP. Dit zijn echter geen kant en klare oplossingen, maar een soort “ontwikkelplatformpjes” waarop resellers de uiteindelijke oplossingen ontwikkelen. “Hiervoor zijn geen standaardoplossingen mogelijk”, aldus Koos Boer van reseller/automatiseerder Phi Data. “Iedere toepassing is uniek.”

 

Netwerk

Om barcodescanners en andere handhelds werkend te krijgen heeft een bedrijf naast middleware ook een netwerk nodig dat de fysieke communicatie met het ERP- of WMS afhandelt. Deze draadlozen netwerken worden ook wel Wireless Local Area Network (Wlan) genoemd. Binnen zo’n Wlan staan de mobiele terminals via radiogolven continu in verbinding met de antennes – acces points – aan het plafond. Tussen het centrale systeem en de randapparatuur vindt realtime synchronisatie plaats.

Een relatief nieuwe ontwikkeling is het wireless switching point, oorspronkelijk ontwikkeld door hardwarefabrikant Symbol. Doordat er steeds meer applicaties bijkwamen en beveiliging steeds belangrijker werd, moesten de acces points steeds intelligenter worden. Het gevolg was dat beheer van al die acces points steeds complexer (en duurder) werd, vooral ook omdat bedrijven vaak meerdere acces points nodig hebben. Met de wireless switching points is hiervoor een oplossing gevonden. “Alle intelligentie zit op één centrale switch en aan het plafond hangen nog enkel domme antennes”, legt Charles Worm van Symbol uit. “Het netwerk wordt hierdoor makkelijker te beheersen, het is goedkoper en je kunt makkelijker uitbreiden.”

Acces points worden in de regel gemaakt door de bedrijven die ook de mobiele terminals leveren, en kosten ongeveer 500 euro per stuk. Wireless switching points worden geproduceerd door Symbol, maar inmiddels ook door partijen als Cisco en Extreme Networks. Ze zijn een stuk duurder dan de gewone acces points, namelijk 1500 tot 2500 euro, maar daar staat tegenover dat je voor de domme antennes die je verder nog nodig hebt slechts 250 euro betaald. Bedrijven moeten dus zelf een rekensommetje maken.

 

Servicecontracten

Als handhelds, printers, netwerk en middleware zijn geïnstalleerd, kan een bedrijf live. Vanaf dat moment is het belangrijk dat het systeem ook live blijft. Een goed servicecontract is dan onmisbaar, vindt Van Loosbroek. “De standaard garantie op de apparatuur is niet afdoende, de reparatietijden duren veel te lang. De werkvloer mag niet stil komen te liggen, zodra er een storing is moet er worden ingegrepen.”

Servicecontracten sluit je af met de partij die ook de hardware heeft geïnstalleerd, dus meestal met de resellers. “Wij willen de service zo dicht mogelijk bij de klant leggen, dus ook dat ligt bij onze partners”, zegt Vangenechten van hardwarefabrikant Intermec. “Onze rol is om er op toe te zien dat ze hiervoor voldoende servicemogelijkheden hebben en voldoende gekwalificeerde service-engineers.”

Ook voor servicecontracten geldt: er is geen one size fits all. Maar bedrijven moeten het contract kiezen dat het beste bij hen past. Zo zal een supermarkt alleen overdag service nodig hebben, terwijl een koerierdienst 24 uur per dag geholpen moet kunnen worden. Uiteraard zijn de kosten van zo’n servicecontract ook hoger, oplopend tot ongeveer tien procent van de totale implementatiekosten. Een bedrijf moet dit vooraf goed incalculeren.

 

Wat kost het?

Richtprijzen voor de implementatie van mobiele terminals in een magazijnomgeving.

 

Voorstudie                   € 10.000

Terminals                    € 3.000 / stuk

Accespoints                € 1.000 / stuk

Barcodeprinter             € 2.000 / stuk

Bekabeling                  € 1.000

Dekkingsmeting           € 1.000

 

Totale kosten van een gemiddelde implementatie liggen tussen € 50.000 en € 100.000.

Bron: PVL

 

Checklist voor de keuze van de juiste type handheld:

  • Tegen welke temperaturen moet de handheld bestand zijn?
  • Komt de handheld in aanraking met vuil en vocht?
  • Draagt de gebruiker handschoenen?
  • “Wordt er met de handheld gegooid?”
  • Wordt de scanner ook buiten in zonlicht gebruikt?
  • Heeft gebruiker handheld continu in gebruik of moet hij in een borstzakje passen?
  • In combinatie met welke infrastructuur moet de handheld werken?
  • Kan de handheld overweg met de beveiligingseisen van het mobiele netwerk?

 

Het nut van een grafisch scherm

Net als bij telefoons hebben de mobiele toepassingen in de logistiek ook steeds vaker een grafisch scherm, draaiend op Windows. Over de noodzaak hiervan kun je discussiëren, blijkt. “Momenteel zijn de meeste terminals in de logistiek nog character based en dat werkt prima”, zegt Pim van Loosbroek van PVL. “Ik zie niet direct de meerwaarde van grafische schermpjes, het gaat veelal om eenvoudige informatie zoals het aflezen van een picklocatie en het invoeren van een nummer.”

Koos Boer van Phi Data wijst op het gebruikersgemak van grafische schermen. “Mensen zijn aan Windows gewend en ze kunnen bijvoorbeeld de lettergrootte instellen.” Het biedt volgens hem ook nieuwe mogelijkheden, zoals het tonen van productfoto’s op het schermpje nadat de productcode is gescand.

 

Reageer op dit artikel