artikel

Europese norm voor industriedeuren

Warehousing Premium

Sinds deze zomer geldt er een nieuwe Europese norm voor industriedeuren die meer rekening houdt met de veiligheid en gezondheid van de medewerkers. Hoewel de norm al medio 2003 is gepubliceerd, kreeg het NEN diverse telefoontjes van fabrikanten die claimden er niets van te weten.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 januari 2006.

Industriedeuren die na 1 mei van dit jaar zijn geproduceerd moeten verplicht zijn voorzien van een CE-markering. De markering laat zien dat de deuren zijn vastgelegd in de nieuwe Europese norm NEN-EN 13241-1. Indien een deur geen CE-markering heeft, pleegt de fabrikant een strafbaar feit en dat heeft gezorgd voor heel wat opschudding onder de producenten, blijkt uit navraag bij het NEN, het centrum van normalisatie. Sinds 1 mei kreeg het NEN veel vragen over de nieuwe norm. Een vreemde ontwikkeling, want hoewel de norm al in de zomer van 2003 is gepubliceerd, blijkt de bekendheid onder de fabrikanten dus niet erg groot. Reden temeer om eens goed te kijken naar de nieuwe norm.

“Deze productnorm is de basis voor een CE-markering en beoogt Europawijd afspraken te maken over de functionele eisen waaraan de deuren minimaal moeten voldoen”, legt Erik Peters, normalisatie-adviseur bij NEN-Bouw, uit.
 

Veiligheid voorop

De belangrijkste eisen die de nieuwe normering stelt hebben betrekking op de gebruiksveiligheid. Zo zijn fabrikanten verplicht om voorzieningen te treffen die voorkomen dat de deur met een klap naar beneden valt als de aandrijving onverhoopt stuk gaat. Deze valbeveiliging werd in Nederland al langer geëist door de Arbeidsinspectie, maar is nu dus ook opgenomen in de Europese norm .

Andere eisen die de nieuwe Europese norm stelt, zijn wel nieuw voor Nederland. Zo dienen fabrikanten de kieren bij segmentdeuren bijvoorbeeld zoveel mogelijk in te kapselen, zodat vingers niet meer bekneld kunnen raken. Hetzelfde geldt voor de openingen tussen het loopwerk en de geleiderails. Onderloopbeveiligingen of andere technische snufjes mogen slechts minimaal uitsteken en mogen geen scherpe hoeken of punten bevatten om ongevallen te voorkomen. Trussen, die de brede deurpanelen aan de binnenzijde verstevigen, moeten op een dusdanige manier zijn vormgegeven dat er geen gereedschappen of andere voorwerpen kunnen worden opgelegd. En zo zijn er nog veel meer eisen en richtlijnen te vinden in de norm.
 

Goedkeuring

Elke nieuwe deur dient bovendien te zijn gekeurd door een geaccrediteerd testinstituut. Deze organisaties testen de industriedeuren op bijvoorbeeld luchtdoorlatendheid. Het testrapport geeft vervolgens aan onder welke van de vijf klassen de geteste deur valt. Een deur uit de laagste klasse laat, bij een druk van 50 Pa, per uur per vierkante meter 24 kubieke meter lucht door. Bij de hoogste klasse is dit nog maar 1,5 m3/m2/h.

De deuren worden verder getest op windbestendigheid, waterdichtheid en geluiddichtheid. Alle testgegevens dienen volgens de voorschriften te worden toegevoegd aan de deur. Dat gebeurt via de zogeheten EC Declaration of Conformity, een verklaring met de testresultaten van de goedgekeurde deur, die volgens de nieuwe regelgeving bij de deur aanwezig moet zijn. De verklaring is als het ware het bewijs voor de gebruiker dat zijn nieuwe deur aan alle regels en voorschriften voldoet. De deur zelf wordt hiertoe nog eens extra voorzien van een sticker, waarop de belangrijkste informatie is terug te vinden.
 

“Een ander nieuw aspect is het logboek, dat verplicht bij elke nieuwe deur wordt meegeleverd. Dit logboek geeft onder meer de onderhoudsfrequentie en de onderhoudswerkzaamheden aan”, vult Joop Berends van Loenen, marketing manager bij Crawford Deur in Heerhugowaard, aan.

    

Kijk naar keuring
Crawford is één van de fabrikanten die niet werd verrast door de nieuwe norm en door tijdig in te spelen op de veranderingen. De fabrikant paste zijn industriedeuren op verschillende punten aan en waardoor ze volledig voldoen aan de nieuwe regelgeving.

Berends van Loenen weet dan ook precies waarop moet worden gelet bij de aanschaf van een nieuwe industriedeur. “Als gebruiker verwacht je dat een nieuwe deur aan alle eisen voldoet, maar helaas merken we in de markt dat er vaak nog de nodige onwetendheid is over de nieuwe normering. Gebruikers zijn niet of nauwelijks op de hoogte over de veranderingen en controlerende instanties letten er nog te weinig op”, stelt Berends van Loenen.

Volgens de manager is het belangrijkste aandachtspunt de verklaring van de keurende instantie. “Het is tevens verstandig om te kijken of de keuring is uitgevoerd door een onafhankelijk instituut en aan welke klasse de nieuwe deur eigenlijk voldoet. Dat een deur is goedgekeurd, wil immers nog niet zeggen dat hij ook geschikt is voor elke inzet”, besluit hij.

 

Fabrikanten investeren in anticrash-beveiliging

Om personen en materiaal bij een aanrijding goed te beschermen, ontwikkelen deurfabrikanten diverse anticrash-beveiligingen. Efaflex en Hörmann presenteerden onlangs nieuwe system. Efaflex noemt haar nieuwe systeem het Active Crash System (ACS). Het beschikt over een elektronisch gemonitord en volautomatisch returnsysteem. Dit zorgt dat de deur weer als nieuw is. Het wordt geleverd voor alle Efaflex-snelloop deuren. De oplossing van Hörmann wordt eveneens geleverd op verschillende snelsluitdeuren.

 

Reageer op dit artikel