artikel

Orderpickers in zuivel-distributiecentrum vinden feilloos de weg

Warehousing Premium

Sinds vorig jaar verzorgt Kraftverkehr Nagel de distributie van Berglandmilch, één van de twee grote zuivelfabrikanten in Oostenrijk. In Sankt Florian bouwde de logistiek dienstverlener een splinternieuw distributiecentrum dat wordt aangestuurd met software van CAL Consult. Het is niet zozeer de grootte van het dc die indruk maakt, maar wel het enorme volume dat er dagelijks doorheen gaat.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in LogistiekKrant op 7 november 2003.

Aan het eind van de middag is het een drukte van belang in het niet al te grote distributiecentrum van Kraftverkehr Nagel in Sankt Florian. Het lijkt alsof de pakweg twintig orderpickers elkaar voor de stellingen verdringen om de driehonderdduizend kilogram melk, kaas, yoghurt en andere zuivelproducten diezelfde dag nog de deur uit te krijgen. Wie goed kijkt, ziet echter nauwelijks orderpickers stil staan. Het warehouse management systeem (WMS), afkomstig van CAL Consult, weet op geraffineerde wijze te voorkomen dat de medewerkers elkaar in de weg lopen.

 

De zuivelproducten in het 5600 vierkante meter grote distributiecentrum zijn van Berglandmilch, één van de twee grote Oostenrijkse zuivelfabrikanten. De distributie ervan is vorig jaar uitbesteed aan Kraftverkehr Nagel (KVN), dat zich heeft gespecialiseerd in koel- en vriesproducten. In Sankt Florian bouwde de logistiek dienstverlener daarvoor een compleet nieuw pand, waarvandaan het noorden van het Alpenland wordt bediend. ’s Nachts wordt daar de voorraad aangeleverd, elke dag zo’n zeshonderd pallets. Vanaf zes uur ‘s ochtends gaan de orderpickers aan het werk totdat alle pickopdrachten – gemiddeld zeshonderd per dag – zijn verwerkt. Tot zes uur ‘s middags komen er orders binnen. De laatste vrachtauto vertrekt soms pas ‘s nachts om twee uur.

 

Vereenvoudigd

Dat KVN voor het WMS de hulp inriep van het Nederlandse CAL Consult, is niet zo vreemd. CAL Consult heeft aan de logistiek dienstverlener de software voor meer dan dertig vestigingen in Duitsland geleverd.

De opdracht voor het dc in Sankt Florian werd in juni 2002 verstrekt. Op 19 mei van dit jaar werd het nieuwe dc inclusief het WMS in Sankt Florian in gebruik genomen. Warehouse manager Andreas Wimmer is tevreden. De productiviteit is toegenomen, het aantal fouten verminderd. “CALwms is een modern systeem. In vergelijking met ons vorige pakket zijn een aantal zaken vereenvoudigd.

 

Bovendien is met dit pakket het hele proces te controleren”, zegt de Oostenrijker.

Wimmer is vooral te spreken over de RF-functionaliteit. In het oude dc van Berglandmilch werkte de logistiek dienstverlener nog met batch-scanners. Een order werd in zijn geheel ingelezen in een barcodescanner en vervolgens in één keer gepickt. Pas als de hele order op de expeditievloer stond, werd de informatie uit de scanner in het WMS ingelezen. “Nu worden de pickopdrachten regel voor regel vrijgegeven en direct in het WMS verwerkt”, zegt Wimmer.

 

Een andere verbetering betreft de invoering van de SSCC-code, een barcode waarmee elke uitgaande pallet of rolcontainer een uniek nummer krijgt. Wimmer: “Nu weten we precies wat er op elke pallet staat. Dat wisten we vroeger ook niet.”

 

Naast elkaar

Om te voorkomen dat de twintig orderpickers in de piekperiodes elkaar in de weg lopen, heeft CAL Consult een aantal oplossingen bedacht. Ten eerste zijn de snellopers zoveel mogelijk over de verschillende gangen verdeeld. Ten tweede hebben de snellopers vaak twee of drie verschillende picklocaties gekregen. Die picklocaties liggen echter wel naast elkaar. De orderpicker wordt namelijk altijd naar de locatie met de kortste houdbaarheid gestuurd. Als op de betreffende locatie al een collega bezig is, kan hij uitwijken naar de locatie daarnaast. Op die manier blijft de loopafstand beperkt. Bovendien worden de orderpickers op deze manier ertoe verleid om zo min mogelijk uit te wijken en zoveel mogelijk van de eerste picklocatie met de kortste houdbaarheid te picken.

Als de orderpicker moet uitwijken, volstaat het scannen van de alternatieve picklocatie om in het WMS de uitwijkmanoeuvre te registreren. Op de pakbon die aan het eind van het proces wordt uitgedraaid, verschijnt automatisch de houdbaarheidsdatum van de tweede locatie.

Op dit moment is CAL Consult bezig om hetzelfde systeem te implementeren in Raaba, waarvandaan het zuiden van Oostenrijk wordt beleverd.

 

 Orderpickers in zuivel-distributiecentrum vinden feilloos de weg.pdf

Reageer op dit artikel