Terugblik

De eerste Material Handling dag – georganiseerd door Logistiek.nl – was in meerdere opzichten succesvol. De ruim 200 deelnemers gingen naar huis met inspirerende praktijkverhalen, maar ook met diverse vragen waar het antwoord nog op moet worden bedacht.

Goed voorbeeld daarvan is Nedac Sorbo. Tijdens de plenaire ochtendsessie zei Koen van Doorn, dat de multichannel aanpak een aantal nieuwe vraagstukken opwerpt. Vooral ten aanzien van wel of niet uitbesteden van (delen van) het warehouse proces. “Moeten we dichter aan kruipen tegen de food retailers waar we aan leveren om ons logistiek proces verder te optimaliseren? Ons onderscheidend vermogen met ons service merchandising model ligt minder bij logistiek , maar meer bij het product. Om die reden is uitbesteden een reële optie. We zijn met alle grote dienstverleners in gesprek, maar een competitieve aanbieding zit er nog niet tussen.”

Beter om processen uit elkaar te halen
Willem Vesters (Office Depot) ziet zich geplaatst voor een vergelijkbaar vraagstuk. “Wij hebben onze magazijnprocessen met daarin veel piece picking zoveel mogelijk geoptimaliseerd, maar kunnen de verschillende kanalen momenteel niet goed kwijt in onze magazijnen. Misschien zijn er logistieke dienstverleners die dit net zo goed kunnen, of zelfs beter.”

Het evenement had de ondersteuning van het Material Handling Forum. Prof. Rene de Koster reageerde namens het forum op de discussies. “We hebben onderzoek gedaan wanneer het winstgevend is voor een bedrijf om het distributieproces los te laten. Hieruit blijkt vooral dat het lastig is om B2C (Business to Consumer) en B2B-processen naast elkaar te laten lopen.”

Paul Boswinkel (Hoogvliet) bracht als nieuwtje naar buiten, dat de supermarktorganisatie gisteren voor het eerst online orders heeft verwerkt voor afhalen in de winkel en daarvoor – inderdaad – een aparte e-fulfilment operatie heeft ingericht. “We zijn heel benieuwd naar de volumes. Je weet dat niet van tevoren.”

Aanpassingen van material handling systeem
Aan het einde van de dag gaf De Koster een reactie op de discussies, die eerder tijdens de verdiepende parallelsessies waren gehouden. Mark Anneveld van Nedac Sorbo besprak tijdens zo’n sessie de weg van business model naar aanpassing van het material handling systeem. “Er is geen one size fits all. Dus zullen we ons orderpicksysteem (DPS) en opslagsysteem (HDS) op onderdelen moeten aanpassen om bijvoorbeeld naast kratten ook verzenddozen te kunnen verwerken. Gaan we naast handelseenheden ook consumenteneenheden opnemen?”

Een belangrijk deel van de discussie ging tevens over de vraag in hoeverre de productiviteit van orderpickers nog kan stijgen. Sander Bolmer (Wehkamp) gaat er van uit, dat in het nieuwe dc in Zwolle de output zeker 40 tot 60 procent hoger komt te liggen, omdat medewerkers veel minder hoeven te lopen.

Nieuwe techniek biedt ook nieuwe kansen
Arthur Böhmer (Xenos) en Cees Pronk (CB Logistics) reageerden op de uitspraak van prof. Michiel de Looze om een balans te vinden tussen enerzijds performance en anderzijds interessant werk. “Vergeet niet dat er mensen zijn die overdag gewoon willen knallen zonder al te veel na te denken”, zei Böhmer. “We doen er alles aan – richting vast personeel en flexwerkers – om hen een boeiend perspectief te bieden”, was de reactie van Pronk. Want dat automatische systemen als bijeffect kunnen hebben, dat resttaken overblijven voor medewerkers werd niet ontkend. “Orderpicken is niet het meest uitdagende werk”, beaamde ook De Koster.

Maar dat automatisering in magazijnen daarnaast ook veel nieuwe kansen biedt, bleek volop tijdens de diverse sessies. Bedrijven als Agristo, Rexel, Shimano, Jungheinrich en Berner vertelden over de keuzes die zij hebben gemaakt op basis van nieuwe technische mogelijkheiden en de winst die ze daarmee hebben geboekt. Winst in de zin van hogere productiviteit, hoger serviceniveau, minder kosten, soms ook meer flexibiliteit en betere werkomstandigheden.

Plain Script..