nieuws

E-commerce supermarkten: bezorging wint aan populariteit

Supply chain Premium 605

E-commerce supermarkten: bezorging wint aan populariteit

De markt voor online boodschappen blijft enkel voor een klein groep een interessante optie. De e-commerce markt in supermarktland is gegroeid, maar echt storm loopt het niet. De online kopers hebben een sterke voorkeur voor bezorging boven afhaalpunten.

De investeringen van supermarkten in afhaalpunten van de afgelopen jaren hebben niet voor groei gezorgd. Consumenten in Nederland geven duidelijk de voorkeur aan bezorging van de boodschappen. Het marktaandeel van afhalen daalde met 9 procent, terwijl bezorgen er juist 57 procent bijkreeg.  Dat blijkt uit het Formulerapport – E-commerce in fmcg van GfK. Dit is het grootste jaarlijkse onderzoek van Nederland rondom de online aankoop van levensmiddelen. Bezorgen groeide in zowel penetratie als in frequentie en besteding per klant veel harder dan afhalen. Alleen in de uitgave per bestelling daalde bezorging iets harder.

 

Lees ook
Autonome robots veranderen ‘complexe’ last mile drastisch

 

Vanuit het GfK online panel is in april van dit jaar een representatieve steekproef van ruim 55.000 consumenten ondervraagd. Het online kopen van boodschappen zit in de lift. Maar het is ook maar een heel kleine groepje, de zogenoemde heavy buyers’ die e-commerce in het supermarktland hebben omarmd.  Marcel Temminghoff, senior consultant GfK: “22 procent van de ondervraagden geeft aan de afgelopen zes maanden online levensmiddelen te hebben besteld, tegen 18 procent in dezelfde periode vorig jaar.”

 

 

 

Lees ook
‘Logistiek is katalysator groei e-commerce’

Bezorgbusjes e-commerce kunnen worden gehalveerd

 

 

Kleine groep online kopers

De online omzet van de supermarkten is vooral afkomstig van een kleine groep heavy buyers. “Een groep van 3,4 procent van de huishoudens in Nederland geldt als heavy buyers. Deze groep is goed voor 80,9 procent van de online omzet. Dat is een groep die sowieso veel geld uitgeeft. Ze zijn goed voor 4,7 procent van de totale supermarktomzet. Daarvan doen ze 56,5 procent online en 43,5 procent nog steeds in de supermarkt. Het is een heel trouwe groep die heel veel besteedt”, vertellen Holla en Temminghoff.

 

Van de door GfK ondervraagde consumenten geeft 78 procent aan in de afgelopen zes maanden geen bestelling via internet te hebben geplaatst. Een jaar eerder lag dat percentage nog op 82 procent. Het percentage consumenten dat meer dan één keer per maand bestelt, nam toe van 4 naar 5 procent. De grootste groei zat bij consumenten die in die periode tussen de twee en zes keer hebben besteld. Dat percentage nam toe van 8 naar 10 procent.

 

e-commerce

 

E-commerce voor happy few

Echt reden om te denken dat de markt de komende periode stevig gaat groeien, is er volgens de cijfers niet. “Als we kijken naar de groep die nu nog niet online boodschappen doen, dan zegt 1 procent dat in het komende half jaar zeker te gaan doen. Dan is er nog een groep van 5 procent die dat waarschijnlijk gaat doen. Die cijfers zijn ongeveer gelijk aan vorig jaar. Bijna driekwart van de consumenten zegt het waarschijnlijk of zeker niet te gaan doen”, licht Temminghoff toe.

Bron: FoodMagazine

 

 

Reageer op dit artikel