nieuws

Coleman AI: machine learning voor transportroutes en voorraadbeheer

Supply chain 1143

Heel veel meer data en veranderende logistieke- en voorraadprocessen dwingen ondernemingen om te veranderen. Softwarebedrijf Infor lanceerde mede hierom het Coleman AI platform. Dat koppelt kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning aan de cloudgebaseerde applicaties van de leverancier. Coleman AI moet volgens leverancier Infor helpen bij het verbeteren van processen op het gebied van voorraadbeheer, transportroutes en onderhoudsvoorspelling.

Coleman AI: machine learning voor transportroutes en voorraadbeheer
Coleman AI moet kunstmatige intelligentie naar Infor-klanten brengen. Foto: Massimo Capoccia.

Het verzamelen van digitale data kan leiden tot het nemen van betere beslissingen. Het is één van de redenen waarom ondernemers investeren in industrie 4.0 en logistiek 4.0. De realiteit voor veel ondernemers is ook dat de enorme hoeveelheden data niet meer door mensen zijn te verwerken. Wat Infor wil met Coleman AI is om bedrijven op een begrijpelijke manier slimmer en sneller te laten werken met de beschikbare data. De leverancier stelt dat het zoeken en verzamelen van benodigde informatie in bedrijfssystemen tot wel twintig procent van iemands werkweek in beslag kan nemen. Binnen het platform kunnen gebruikers zoektermen, woorden en zinnen, invoeren waarna de applicatie antwoorden voorschotelt. Ook zijn vragen in te spreken. Denk aan vragen over voorraadhoogtes, over verkoopcijfers, over te rijden routes, etc.

Samenvoegen van losstaande datameertjes

Massimo Capoccia, senior vice president Infor OS bij Infor: “We hebben een soort van datameer gecreëerd waarop we Coleman laten werken.” Het creëren van dit datameer was volgens Capoccia een van de moeilijkste elementen bij de ontwikkeling van het AI-platform. Het was bovendien een van de belangrijkste aspecten. “Coleman AI is gebaseerd op open technologieën maar het is geoptimaliseerd met onze CloudSuite-applicaties. Maar ook de cloud ontwikkelde zich naar een landschap vol met losstaande datameertjes. Die hebben we nu samengevoegd, waardoor de kunstmatige intelligentie op basis van veel meer data dan voorheen slimme beslissingen kan nemen.”

Bredere groep gesprekspartners gezocht

Bij de ontwikkeling van Coleman AI houdt Infor volgens Capoccia voor ogen dat een brede groep gebruikers de applicatie moet begrijpen. “Wie aan data mining en machine learning denkt, komt nu al snel uit bij data scientists. Dat zijn prima gesprekspartners voor ons, maar de groep is te klein om je alleen daarop te richten. Niet elk bedrijf beschikt over dit soort mensen die begrijpen hoe je met grote hoeveelheden data moet omgaan en er waarde uit kunt halen. We willen Coleman AI absoluut begrijpelijk houden voor een bredere groep gebruikers. Deze aanpak moet ons bovendien onderscheiden van concurrenten als Oracle en SAP. We willen deze kunstmatige intelligentie ontwikkeling iets uit de technische hoek trekken. Daarmee denken we een breder draagvlak te creëren.”

‘Alles draait om operational efficiency’

Coleman AI is volgens Capoccia iets wat een deel van de bedrijven kan negeren, maar ook dat zal snel veranderen. “Alles draait om operational efficiency, zo ook dit. Logistieke ondernemers kennen Advanced Planning en Scheduling applicaties wel (APS). Die zijn voorzien van ‘rules engines’. Elke handeling gebeurt op basis van voorgebakken configuratie. Machine learning maakt dit dynamischer. Dus wat APS was, wordt AI. Het systeem leert zelf wat wel en niet werkt en past zich daaraan aan. Op deze manier laten we systemen veel sneller geautomatiseerd reageren op nieuwe transportroutebehoeften.”

Bèta-versie van Coleman AI-platform

Op dit moment testen vijf bedrijven in de Verenigde Staten de bèta-versie van het Coleman AI-platform. De Infor-VP verwacht dat vanaf de zomer deze groep zal groeien. Europa loopt iets achter op de VS. Beschikbaar in de bèta-versie zijn elementen voor het voorspellend voorraadbeheer voor de gezondheidszorg, prijsoptimalisatiebeheer voor de horecasector en forecasting, de planning van het assortiment en promotiebeheer voor de retail.

Foto's

Reageer op dit artikel