nieuws

De transparante keten van Tony’s Chocolonely

Supply chain 3439

Tony’s Chocolonely laat al twaalf jaar zien dat chocolade maken ook kan zonder uitbuiting. Daar is wel een zeer transparante supply chain voor nodig.

De transparante keten van Tony’s Chocolonely
Frans Pannekoek

De missie van Tony’s Chocolonely is klip en klaar: honderd procent slaaf- en kindvrije productie van chocolade. Maar de weg daar naar toe is lang en niet zonder hindernissen. Cruciaal is transparantie in de keten. Tijdens de Logistiek Live bijeenkomst bij Müller Fresh Food Logistics in Holten komt de supply chain visie van Tony’s uitvoerig aan bod. Frans Pannekoek is value chain manager bij Tony’s – of in Tony’s termen ‘bean to bartender’. Hier alvast de visie kort samengevat in een paar uitgangspunten:

Meer dan één flow

“Oud supply chain denken gaat uit van één flow, de goederenstroom. Mijn team stuurt op drie flows die in de waardeketen bepalen: goederen, geld en informatie. De laatste is daarin het belangrijkste, want die stuurt de andere twee aan. Daarom bouwen we nu een virtueel platform Beantracker waarop alle partijen die betrokken zijn bij deze keten aansluiten. Dus de coöperaties van boeren, de handelsbedrijven met wie we daar in Afrika zaken doen en de fabrikant Barry Callebaut in het Belgische Wieze. Doordat iedereen op dat platform de benodigde informatie plaats hebben wij zicht op de totale keten, maar de andere partijen net zo goed. We weten precies waar een partij bonen zich in de keten bevindt. De fabrikant weet precies wanneer de bonen per schip richting Antwerpen gaan. De coöperaties kunnen ook de flow volgen.”

Tony's Chocolonely

Virtuele vertaling van de keten

“Eigenlijk wil ik een virtuele vertaling van de totale fysieke stroom. Daarvoor zijn EDI verbindingen nodig met klanten, logistiek dienstverlener (Müller) en de fabriek. Grote verladers hebben dat doorgaans wel op orde. Een bedrijf als Tony’s groeit zo sterk, dat het niet mee valt om dat allemaal voor elkaar te krijgen. Bovendien is de implementatie nu nog behapbaar en willen we nu investeren om de (internationale) groei te faciliteren. Descartes heeft ons daarbij enorm geholpen, vooral ook om in Amerika voet aan de grond te krijgen. Het virtuele platform is voor ons de ruggengraat, van bean-to-bar.

 

 

Maar ook aan de klantenkant willen we volledige gedigitaliseerde interfaces en bouwen we gestaag verder op wat we al hebben, niet veel anders overigens dan andere producenten doen met EDI, SSCC-labels en elektronische pakbonnen (DESADV). Ik weet niet of we de hele keten van voor tot achter en omgekeerd gaan koppelen. We doen bean-to-bar, niet bar-to-bean. Je kunt ook doorschieten in ketentransparantie.”

Iedereen moet profiteren

“We hebben onze missie eind vorig jaar aangescherpt. Ik vat dat samen in de aanduiding Creating a Shared Value Chain. Onderdeel daarvan is een nog te ontwikkelen platform voor alle leveranciers en dienstverleners: een Seriously Crazy Collective. Serieus betekent in dit verband best-in-class partners waar we als Tony’s graag mee werken. Crazy is ook van belang, namelijk gek genoeg om echt dingen voor elkaar te krijgen, meer dan alleen winst maken. Misschien niet zo gek als wij, maar toch. Het collectief moet er toe bijdragen, dat iedere partij de ruimte krijgt en de ondersteuning van anderen om te doen wat zij willen doen aan bijvoorbeeld duurzaamheid. We realiseren ons goed dat we ver gaan in wat we willen. Voorop staat het doel om chocolade verkopen. Dus hoe houden dat allemaal in evenwicht? Daar kunnen we samen een antwoord op vinden. Moet je daarvoor een beetje gek zijn? Misschien zijn wij wat meer gedreven als social enterprise op het gebied van duurzaamheid en het bestrijden van armoede. Maar geloof me: dit is het nieuwe normaal. Dus ik noem het liever smart investment.”

Lees ook: Op weg naar klimaatneutraal zeetransport

Reageer op dit artikel