nieuws

Supply Chain Finance als extra kans voor LDV’er

Supply chain 1393

De interesse van logistiek dienstverleners in Supply Chain Finance lijkt groter dan in het reduceren van de uitstoot van CO2. Die conclusie is te trekken op basis van zowel onderzoek door Panteia. Ook de ING kennissessie Transport & Logistiek, gehouden tijdens de beurs Transport Totaal in Gorinchem, liet hetzelfde beeld zien. Duidelijk werd ook dat SC Finance nog wel enige uitleg vergt voor de gemiddelde LDV’er.

Supply Chain Finance als extra kans voor LDV’er
Michiel Steeman tijdens de ING Kennissessie

Voor een stuk duiding van wat Supply Chain Finance is schakelde ING als organisator Michiel Steeman in, professor of SC Finance aan de Windesheim University. Voorafgaand aan zijn uitleg werd er aan de aanwezigen in de zaal de vraag gesteld of ze Supply Chain Finance zien als iets waar alleen grote logistiek dienstverleners zich mee bezig dienen te houden. Met 73,9 procent werd hier gekozen voor ‘nee’. Ofwel, het is een onderwerp dat ook de kleinere- en middelgrote dienstverleners kansen zou moeten bieden. Steeman was het daarmee eens. Toch gaf hij wel aan dat de grote gemene deler van de Europese voorbeelden is, dat het veelal de wat grotere LDV’ers zijn die SC Finance modellen inzetten in hun propositie naar klanten toe.

Veranderende logistieke stromen en financiële consequenties

Op de vraag aan de aanwezigen in de zaal wie er wel eens van SC Finance had gehoord, gaf 48 procent een bevestigend antwoord. 27,8 procent liet weten de term niet of nauwelijks te kennen. Reverse factoring en voorraadfinanciering bleken de bekendste vormen van Supply Chain Finance onder de 60 bezoekers van de ING kennissessie. Supply Chain financiering of ook wel ketenfinanciering genoemd, is volgens Sander van der Meulen, werkzaam voor onderzoeksinstituut Panteia en eveneens aanwezig bij de kennissessie, een goede manier om in te spelen op veranderende logistieke stromen. “Het is een manier waarmee dienstverleners hun logistiek anders kunnen vormgeven. Bloemen en planten werden in het verleden altijd per vliegtuig vervoerd, nu verschepen bedrijven ze met containers. Deze verandering houdt in dat verladers langer op hun geld moeten wachten. Anders afspraken en een andere manier van ketensamenwerking en SC Finance is daarbij gewenst. Overigens helpen goede ketensamenwerking en betalingsafspraken bij het uitsluiten van risico’s.”

Praktijkvoorbeelden HAVI en DHL

De mogelijkheden die er zijn voor LDV’ers dankzij de opkomst van SC Finance, werden door Steeman uitgelegd aan de hand van een paar praktijkvoorbeelden. Zo is HAVI Logistics in Italië, onder druk van McDonalds, zelf producten gaan inkopen om die vervolgens aan de franchisenemers te verkopen. “Dat leidt tot een andere financiële vraag, maar ook een aangepast administratief proces”, stelt Steeman. “Grote ketens drukken dit door, maar HAVI heeft kansen gezien om ook kleinere klanten, ketens, te laten profiteren van dezelfde aanpak.” DHL biedt op zijn beurt vooral voorraadfinanciering aan, als onderdeel van het purchase to pay traject wanneer vervoer onder de regie van DHL plaatsvindt. Steeman: “Duidelijk is wel dat LDV’ers hiervoor kiezen wanneer het courante goederen betreft. Mocht een opdrachtgever failliet gaan, dan moeten de artikelen immers in geld zijn om te zetten.”

Supply Chain Finance als extra werkgebied

Simon Hegele is een wat kleinere dienstverlener dan DHL en werkt daarom samen met een bank. De LDV’er en de bank zijn in het samenwerkingsverband gelijke partners. “De samenwerking biedt klanten van Simon Hegele de mogelijkheid om producten van de balans af te halen. Het rendement van deze service is niet enorm, maar het biedt de logistiek dienstverlener wel extra kansen. En zeg nu zelf, hoeveel operaties in de logistieke wereld zijn wel efficiënt gefinancierd?” Steeman benadrukt dat er één aspect is dat het verschil kan maken tussen wel of geen succes en dat is de data. “Beschik je over de juiste data, dan snap je het spel en kun je aan deze service een positieve draai geven. Je moet wel een plan hebben voor het verzamelen en gebruiken van die data en van wie de data uiteindelijk is maakt daarbij niet uit. Het financiële domein is een extra werkgebied voor LDV’ers, aanvullend aan bijvoorbeeld value added logistics.”

Onderzoek Panteia

Tijdens de kennissessie werd ook het onderzoek van ING in samenwerking met Panteia besproken waaruit blijkt dat transport ondernemers nog niet klaar zijn voor alternatieve brandstoffen.

Collegereeks Logistiek Management

Michiel Steeman geeft tijdens de Collegereeks Logistiek Management een drie uur durend college die volledig in het teken staat van Supply Chain Finance. Er zijn nog een paar plaatsen voor deze opleiding, die wordt gehouden op Nyenrode, beschikbaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels