nieuws

E-commerce groeit fors door

Supply chain 1468

Nederlandse consumenten kopen meer en meer producten en diensten via internet. In het eerste halfjaar van 2017 groeiden de online bestedingen met 13 procent tot 10,66 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder

E-commerce groeit fors door

Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor die marktonderzoeksbureau GfK maakt in opdracht van de brancheorganisatie, doen consumenten inmiddels bijna een kwart (23 procent) van al hun bestedingen online. Het meeste geld, 5,89 miljard euro gaat naar producten.

Speelgoed grote stijger

De overige 4,77 miljard euro geven mensen uit aan diensten, variërend van vliegreizen tot verzekeringen. De grootste procentuele groei zat het afgelopen halfjaar in speelgoed (43 procent meer) en schoonheids- en verzorgingsproducten (plus 41 procent).

e-commerce

Omnichannel loont

Volgens directeur Wijnand Jongen van ondernemersorganisatie Thuiswinkel.org laten de cijfers zien dat “nagenoeg alle groei in de Nederlandse detailhandel afkomstig is van de online activiteiten van webwinkels en van winkels in de winkelstraat die ook online producten verkopen’.’ In fysieke winkels zit nauwelijks groei, op enkele uitzonderingen na. Woonwinkels doen bijvoorbeeld wel goede zaken.

Voorlopig komt er ook geen einde aan die sterke groei. Webshops verdubbelen tot 2025 hun marktaandeel, verwacht het Economisch Bureau van ING.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels