nieuws

Doe mee aan de e-fulfilment enquête van Logistiek

Supply chain 692

Met de explosieve groei van de e-commerce markt in Nederland is er de afgelopen jaren een hele nieuwe sector ontstaan die zich richt op de e-fulfilment voor webshops. Wie zijn deze bedrijven in Nederland, welk specialisme hebben ze en welke diensten bieden ze aan? Logistiek wil hier de komende maanden meer inzicht in geven aan de hand van een online onderzoek.

Doe mee aan de e-fulfilment enquête van Logistiek
2016-12-02 14:57:46 WAALWIJK - Drukte bij het distributiecentrum van internetwinkel Bol.com Docdata. De drukte is voornamelijk te danken aan de grote hoeveelheid pakjes voor Sinterklaas. ANP KOEN VAN WEEL

Nederlandse consumenten gaven het afgelopen jaar 20,1 miljard euro uit bij webwinkels die online producten of diensten verkopen. De online bestedingen stegen hiermee met 23 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Vooral de online bestedingen aan schoenen & lifestyle-producten, IT en food/nearfood lieten dit jaar een forse stijging zien, blijkt uit cijfers die Thuiswinkel.org en PostNL, dat zich steeds nadrukkelijker manifesteert als e-fulfilment specialist, begin maart presenteerden. 

32.000 webwinkels in Nederland

Daarnaast zijn naar schatting in 2016 135 miljoen pakketjes in 2016 via het online verkoopkanaal voor de Nederlandse consument op transport gezet. Daarbij gaat het om 14 procent van alle retailaankopen. Dat aantal zal doorgroeien de komende jaren vooral ook gezien het feit dat het aantal webwinkels blijft doorgroeien. Zo waren begin dit jaar volgens het CBS ruim 32.000 webwinkels in Nederland. Gekeken naar de afgelopen tien jaar is het aantal webwinkels zelfs meer dan verzesvoudigd. Ook ING deed onlangs nog een duit in het zakje door te stellen dat de opmars van e-commerce niet te stuiten is. Webshops verdubbelen tot 2025 hun marktaandeel, is de verwachting van het Economisch Bureau van ING. Vorig jaar maakten webwinkels nog 12,5 procent van de detailhandel uit, maar in 2025 is dat een kwart, aldus de bankeconomen.

‘Old school logistiek’ stapt in e-fulfilment

Voornoemde cijfers moeten e-fulfilment bedrijven ongetwijfeld als muziek in de oren klinken. Vraag is echter wie zijn de e-fulfilment bedrijven in Nederland, wat is hun omzet, welk specialisme hebben ze en welke diensten bieden ze aan? De omvang van de diensten die de e-fulfilmentbedrijven aanbieden zijn namelijk verschillend. Zo begeven zich naast specialistische e-fulfilment bedrijven (zogenoemde pure players), ook traditionele logistieke dienstverleners  zich op de e-fulfilment markt. Bekende namen zijn onder andere Fiege, XPO Logistics en Rotra.

Inventarisatie e-fulfilment bedrijven

Het exacte aantal e-fulfilment dienstverleners in Nederland is daarom wat diffuus. Om het speelveld meer helder te krijgen, heeft Logistiek.nl vorig jaar al een eerste aanzet gegeven met een inventarisatie van de e-fulfilment bedrijven die actief zijn in Nederland (of vanuit België de Nederlandse markt bedienen). Deze lijst is nog niet compleet evenals de inventarisatie van de eerder genoemde activiteiten van deze bedrijven.

Oproep: vul de e-fulfilment enquête in

Bent u eigenaar of werkzaam bij een e-fulfilment bedrijf en wilt u meer prijsgeven over uw activiteiten en uitdagingen op het gebied van webwinkellogistiek? Vul dan deze online enquête in voor dinsdag 1 augustus aanstaande. Invullen duurt hooguit 15 minuten. De uitkomsten van deze enquête worden door Logistiek.nl gebruikt om een overzichtelijker beeld te geven van de e-fulfilment bedrijven die actief zijn in Nederland. Daarnaast volgt er in het augustusnummer van Logistiek – dat als thema e-commerce heeft – een analyse op de uitkomsten van deze enquête.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels