nieuws

Amazon verovert food markt door megadeal

Supply chain 634

Webwinkelgigant Amazon koopt het Amerikaanse supermarktconcern Whole Foods Market. Met de deal is 13,7 miljard dollar (ruim 12 miljard euro) gemoeid, waarmee het de grootste overname ooit is voor de internetretailer.

Amazon verovert food markt door megadeal

Met Whole Foods begeeft Amazon, bekend van het Kiva systeem,  zich duidelijk meer in de traditionele ‘fysieke’ winkelbranche. De supermarkt, die zich vooral richt op biologische en gezonde voeding, heeft ruim 460 filialen in de Verenigde Staten, Canada en Groot-Brittannië. Er werken circa 87.000 mensen en de keten is goed voor een jaaromzet van 16 miljard dollar.

Amazon verovert food markt

Amazon werkt al langer aan het veroveren van een positie in de supermarktwereld. Het bedrijf opende eerder dit jaar bijvoorbeeld een supermoderne proefwinkel vol met RFID technologie.  Als iemand een product uit een schap haalt en in een tas stopt, wordt dat in een app geregistreerd. Amazon heeft daarnaast ook al een eigen dienst om boodschappen te bezorgen, AmazonFresh, en enkele ‘bakstenen’ boekenwinkels.

 

Lees ook
Amazon blijft nieuwe distributiecentra bouwen
Amazon bouwt ‘Uber-app’ voor vrachtvervoer

Amazon verbaast

Amazon telt om precies te zijn per aandeel 42 dollar in contanten neer. De partijen hopen het hele overnameproces in de tweede helft van dit jaar af te ronden. De merknaam Whole Foods blijft overigens gehandhaafd. De deal zorgde vrijdagmiddag voor een grote schok bij beleggers, omdat die Amazon en Whole Foods aanvankelijk helemaal niet als logische kandidaten voor een samensmelting hadden gezien. Whole Foods was onder druk van activistische aandeelhouder Jana Partners echter al enige tijd op zoek naar een koper.

Concurrentie supermarkten

Op de beurs in Amsterdam ging branchegenoot Ahold Delhaize zwaar onderuit. De koers dook na het nieuws zo’n 7 procent in het rood. Het moederbedrijf van Albert Heijn en Bol.com is ook in de Verenigde Staten actief en de opmars van Amazon betekent waarschijnlijk fikse concurrentie. Ook andere supermarktbedrijven in Europa en de VS werden door beleggers lager gezet.

Oppassen voor Albert Heijn?

Albert Heijn zou wel eens de volgende V&D kunnen worden. De oude, vertrouwde supermarkt wordt het slachtoffer van de online revolutie in de detailhandel. Dat betoogt Paul Laseur, financieel journalist bij BNR, in een opiniestuk op de website van de radiozender. ‘De crisis in de winkelstraat beperkt zich namelijk niet langer tot mode- en woonwinkels. De brand slaat over, van non-food naar de foodretail. En wie dat niet zag aankomen werd afgelopen vrijdag alsnog in één klap wakker geschud, door een miljardenovername van Amazon’, schrijft Laseur.

 

Reageer op dit artikel