nieuws

Nationale Voorraaddag: Supply chains én voorraad in beweging

Supply chain 1036

De juiste voorraadbeschikbaarheid op de juiste plek. Hoe zorg je daarvoor? Traditionele supply chains verdwijnen, een veelheid aan afzetkanalen ontstaan. Supply chains zijn in beweging, de voorraad dus ook.

Nationale Voorraaddag: Supply chains én voorraad in beweging

De traditionele supply chain bestaat niet meer en heeft plaatsgemaakt voor een veelheid aan afzetkanalen (omnichannel) en supply chain-vormen. B2B-bedrijven gaan ook consumenten bedienen, retailers bestellen rechtstreeks bij producenten, marktplaatsen bieden extra verkoopkanalen. Dat zorgt ervoor dat ieder bedrijf zijn (nieuwe) positie én zijn voorraadstrategie moet bepalen. Hoe kan ieder kanaal voor de juiste beschikbaarheid zorgen zonder dat de voorraden de pan uit rijzen? Drie verhalen uit de praktijk zetten dat tijdens de Nationale Voorraaddag kracht bij. Groothandel Destil, webshop ReplaceDirect en marktplaats bol.com vertellen hoe ze hier mee omgaan.

Van traditionele groothandel tot distributeur

Bouwgroothandel Destil heeft een paar geleden de stap gezet om naast zijn B2B-klanten ook rechtstreeks aan consumenten te gaan leveren. Onder een nieuw label, Quofi, heeft het bedrijf via Bol.com een extra verkoopkanaal toegevoegd. “Dat professionele machines van bijvoorbeeld Bosch uitsluitend via de vakhandel beschikbaar zijn, valt niet meer uit te leggen”, zegt directeur René Kars. “Een handige klusser weet die spullen ook via sites als Amazon of bol.com in huis te halen.”

Destil heeft zich ontwikkeld van een traditionele groothandel tot moderne distributeur. “Onze kracht is fijnmazige distributie. We zullen dan ook niet investeren in een private label. We ontwikkelen liever slimme logistieke concepten, samen met onze leveranciers en klanten. Bij een bedrijf dat logistiek als kernkwaliteit beschouwt, maakt het in feite ook niet uit wie de eindgebruiker is. Dat mag een particulier zijn of een zakelijke eindgebruiker.”

Beschikbaarheid boost verkoop

Verkopen via bol.com kan voor externe partijen spannend zijn, realiseert Guido van der Ven, Director Zakelijk bij bol.com, zich ook. “Op basis van prijs, levertijd en kwaliteit wordt de positie van de  aanbieder op ons platform bepaald. Heb je de beste positie dan pak je een groot deel van het dagvolume en krijgt je verkoop een enorme boost. Als er opeens een concurrent opduikt die jouw artikel tegen betere condities aanbiedt, kan dat verkoopvolume van de ene dag op de andere ook weer inzakken. Heel vervelend, zeker als je net in China een nieuwe container met artikelen hebt besteld.”

Sleutel ligt in voorraadbeheer

Omdat bol.com er geen belang bij heeft om partners in de problemen te brengen, denkt het e-commercebedrijf na over hoe ze dit ‘probleem’ kunnen tackelen. De sleutel hiervoor ligt in beter voorraadbeheer, denkt van der Ven. “Ons doel is om min mogelijk ‘lost stock’ in de markt te veroorzaken, dus vraag en aanbod optimaal op elkaar af te stemmen. De eerste stap die we zullen maken is meer informatie te delen die kan helpen bij het optimaliseren van doorverkoop. Bijvoorbeeld: ‘Let op deze producten raken uit voorraad’ of ‘Voor deze artikelen dien je de prijs of levertijd te verbeteren om een groter deel van het dagvolume te krijgen.'”

[tekst gaat verder onder de video]

Bol.com, die onlangs overging naar een nieuw WMS waar partners ook de voordelen van genieten, is aan het kijken of ze bepaalde informatie kunnen geven waarmee partners hun toekomstige vraag beter kunnen forecasten. “Wellicht dat ooit partners hun volledige voorraadbeheer aan ons kunnen uitbesteden. Vooralsnog bieden we al wel een logistieke dienst aan onder de naam ‘Logistiek via bol.com’. Bol.com neemt dan jouw artikelen op voorraad en verstuurt deze bij een klantbestelling op bol.com. Als een klant vragen heeft over deze bestellingen of de producten komen retour, wordt dit ook verzorgd voor een scherp all-in tarief.”

Kaal online

Het internet heeft alles transparant gemaakt, assortimenten zijn geëxplodeerd en klanten worden steeds veeleisender. Een bedrijf dat hier alles vanaf weet is ReplaceDirect, een webshop die onderdelen levert voor de aftermarket van elektronische apparaten. Het assortiment is al immens, meer dan 600.000 onderdelen, en groeit verder aan met zo’n 10.000 onderdelen per maand. “In een groot assortiment zit veel geld opgesloten, maar je moet ook cash overhouden om je bedrijf te kunnen runnen”, vertelt directeur Mark Lebouille. “Je wilt een zo hoog mogelijke omloopsnelheid van je voorraad. Daarnaast moeten we snel kunnen leveren en willen we onze klanten zo goed mogelijk helpen en van productinformatie voorzien. Tussen die grootheden zit een spanningsveld.”

Product Lifecycle Management cruciaal

Voor het vinden van de balans tussen omloopsnelheid en assortiment doet ReplaceDirect actief aan Product Lifecycle Management. “Dat is voor ons cruciaal. Pas als een onderdeel echt gaat lopen, gaan we er meer van op voorraad leggen. Onderdelen die het einde van hun levenscyclus naderen faseren we op tijd uit om te voorkomen dat ze incourant worden.”

Ook het verrijken van de webshop met productinformatie vergt een gefaseerde aanpak. “Er komen iedere maand zo’n 10.000 artikelen bij in ons assortiment, het is onmogelijk om hier direct alle informatie over te verzamelen. We zetten daarom eerst alles redelijk kaal online om te kijken welke artikelen ook views krijgen. Die gaan we dan als eerste verrijken. Naargelang er meer views, clicks en bestellingen komen, gaan we ook de voorraden verder opbouwen en optimaliseren.”

Nationale Voorraaddag 2017

De Nationale Voorraad wordt gehouden op donderdag 8 juni en is gratis toegankelijk voor supply chain professionals werkzaam bij voorraadhoudende bedrijven. Tijdens deze dag wordt ook de winnaar van de jaarlijkse Nationale Voorraadtest bekend gemaakt, alsmede de winnaars van de Slimstock Studiebeurs (prijs voor beste WO thesis over voorraadbeheer).

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels