nieuws

De meest opmerkelijke innovaties van 2017

Supply chain 4083

Een aantal innovaties in de logistiek is het afgelopen jaar echt goed losgekomen. De langverwachte Tesla truck kwam, de Hololens biedt een doorbraak in het orderpicken en vindt zijn weg in de praktijk en robots lijken distributiecentra te gaan domineren. Een overzicht van de meest opmerkelijke innovatieve doorbraken van 2017.

De meest opmerkelijke innovaties van 2017

De Hololens. Tijdens de afgelopen editie van de Logistica kon iedereen deze innovatie zien en proberen. Ondanks de aanwezigheid van scanners, voice, Google glass en de Oculus Rift bril, lijkt de Hololens het toch echt te gaan worden bij orderpickprocessen. Het is een innovatie die bij het orderpicken wordt ingezet en het magazijnproces efficiënter maakt. Het snel hebben van overzicht en op afstand bekijken van het magazijn, zijn belangrijke pluspunten die het orderpicken met de hololens, kunnen versnellen. In het magazijn in van Montapacking in Molenaarsgraaf is de Hololens dit voorjaar intensief in de praktijk getest.

Robots – ze komen nu echt

Alle onderzoeken in 2017 wijzen uit: ze komen en gaan mensenhanden vervangen. Het zijn vooral warehouses van boven de 10.000 vierkante meter waar de business case voor het inzetten van robots interessant kan zijn. Ook biedt de innovatie oplossingen voor de groeiende e-commerce.

PrimeVision won dit jaar de Logistica award met de introductie van het concept self-organizing logistics. Daarbij wordt gebruik gemaakt van mobiele robots die autonoom pakketten of rolcontainers sorteren. Het product onderscheidt zich in de autonomie. Het slimme robotconcept is nog niet operationeel. Medio 2018 wordt de eerste case geïmplementeerd bij een bedrijf in Italië.

Om te beoordelen of warehouse organisaties klaar of geschikt zijn voor de inzet van robots ontwikkelde Logistiek samen met een aantal partners de Roadmap to robotics in warehousing.

Autonoom rijden – binnen vijf jaar een feitNedcargo containerschip

Binnen vijf jaar is autonoom rijden een feit, althans dat denkt bijna de helft van de ondervraagde logistiek professionals in een onderzoek van Hays. Autonoom rijden op de snelweg is al veelvuldig getest. Autonome robotwagentjes lijken ook een oplossing te zijn voor de last mile in drukke steden en woonwijken. Lidl test  momenteel een autonome elektrische truck die zelfstandig 15 pallets kan vervoeren.

Niet alleen op de weg wordt de baanbrekende techniek ingezet, de binnenvaart blijft niet achter. Logistiek dienstverlener Nedcargo laat een semi-autonoom binnenvaartschip bouwen.

LNG is hot

Rijden op gas. Bijna alle truckfabrikanten introduceerden dit jaar een zware vrachtwagen die rijdt op LNG met een actieradius van tot wel 1.000 kilometer. Volvo Trucks deed dat ook. Het unieke echter aan deze Zweedse truck is dat in plaats van de gangbare ottomotor met bougie ontsteking, deze truck wordt aangedreven door motoren die gebruik maken van het diesel principe. Daarmee profiteert de gebruiker van een laag brandstofverbruik gecombineerd met de rijeigenschappen van een diesel. Een unieke innovatie in de trucktechniek die rijden op lange afstand met substantieel minder CO2-uitstoot, mogelijk maakt.

 

 

 

Elektrisch in opkomst

Er was dit jaar volop ontwikkeling in elektrificatie van wegvoer. Cummins kwam met de elektrische concepttruck. Maar het was vooral het Amerikaanse Tesla die de spanning flink wist op te voeren. Half november was hij er dan eindelijk: de Tesla semi-truck, een volledig elektrische truck met een actie radius van 800 km. Pas in 2019 komt de truck in productie, toch mocht Tesla al de eerste orders noteren van grootmachten Walmart, Pepsico en Anheuser-Bush.

Mis ook in 2018 hét logistieke nieuws en achtergronden niet. Neem nu een abonnement!

Reageer op dit artikel