nieuws

E-Logistics 2.0: data en algoritmes zijn key

Supply chain 1170

De enorme groei in e-commerce en de druk die ontstaat op de logistieke operaties kan niet anders dan bevochten worden met slimme logistiek waarbij data en algoritmes de hoofdrol spelen. In verschillende kennissessies tijdens Logistica en ICT en Logistiek wordt ingegaan op de toekomst van E-commerce en de jongste technologische toepassingen in de logistiek.

E-Logistics 2.0: data en algoritmes zijn key
Wiebe Konter van startup Optifly over de supply chain van de toekomst waarin het draait om data en algoritmes

E-commerce groeit met 20 tot 25 procent. “Verwacht wordt dat in 2020 in totaal 20 procent van alle aankopen online gebeurd”, aldus Nando van Essen in een sessie waarin hij namens UC group het publiek bijpraat over de ontwikkelingen in de E-commerce. Wat hem opvalt is dat in Nederland steeds meer vierkante meters worden ingevuld met e-fulfilment operaties. Een juiste logistieke afhandeling en daarop volgend een vlekkeloze verzending wordt door klanten als belangrijk ervaren in hun eindoordeel over de gehele aankoopervaring.

Same day wordt game changer

Van Essen voorspelt op basis van recent onderzoek van McKinsey dat same day delivery flink zal gaan toenemen. “Dit wordt een echte game changer”. Logistiek is anticiperend als het gaat om e-commerce. Overdag is er niets te doen in het warehouse, pas als de orders binnendruppelen later op de dag en in de avond barst het los in de meeste e-dc’s. Met behulp van data en het maken van analyses kan logistiek anticiperen op de flow die op ze af komt.

Lees ook: Wat is E-Logistics?

Klant bovenaan

Volgens van Essen moet er meer worden gedurfd om voor de klant te gaan. Alle processtappen moeten ‘tjokvol klant’ zitten, ook in de logistiek. Overal staat de klant op de eerste plaats, van de ervaring in de webshop tot aan het einde bij de uitlevering.

Algoritmes en voorraadbeheer

In een andere sessie over forecasting en voorraadbeheer voor webshops vertelt Wiebe Konter van Optiply over de uitdagingen op dat gebied. “Assortimenten worden groter, door niet willen nee-verkopen worden torenhoge voorraden aangelegd met als gevolg veel dode voorraad”, aldus Konter. “De oplossing? De supply chain van de toekomst wordt gerund door algoritmes en data”. Vanuit die gedachte, gecombineerd met zijn TU/e achtergrond en ervaring met een eigen webshop bedacht Konter dat hier iets voor bedacht moest worden. Onder de naam Optiply ontwikkelde hij met een compagnon een SaaS-oplossing waarbij een service level per productcategorie kan worden ingesteld en een inkoopadvies wordt gegenereerd. “Vooral voor grote webshops met een omzet van meer dan een half miljoen euro kunnen wij voldoende waarde creëeren en betaald het zich snel terug.” De Saas-oplossing kan middels een maandelijks abonnement worden afgenomen.

Collegereeks E-Logistics

Meer weten over E-Logistics? Logistiek Academy organiseert samen met Nyenrode een interessante Collegereeks E-Logistics. Over logistiek als key enabler in een online proces en de rol van digitalisering, IoT en Big Data.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels