nieuws

E-commerce platform Shobr gestaakt

Supply chain 537

Een online marktplaats voor (A)-merkfabrikanten van levensmiddelen komt er niet. Shobr heeft de Nederlandse lancering in de ijskast gestopt.

E-commerce platform  Shobr gestaakt

Shobr Nederland gooit de handdoek in de ring. “De gebruikte technologie, beschikbare financiële middelen vanuit Shobr en de ontwikkel en groeiambities van Shobr zijn op dit moment niet het juiste concept voor directe verkoop aan de klant.”

E-commerce platform Shobr

Dat zegt Frank van der Tol, initiatiefnemer van Shobr in Nederland tegenover Distrifood.nl. Shobr wilde een online platform creëren waarmee A-merken en andere producten rechtstreeks aan de klant konden leveren. Door de toestroom van leveranciers zou er een supermarktaanbod ontstaan zonder tussenkomst van een retailer.

Haalbaarheid

Van der Tol heeft naar eigen zeggen gesprekken gevoerd met meer dan 40 fabrikanten en meerdere logistieke dienstverleners. “Dit inzicht heeft een goed beeld verschaft van de haalbaarheid van een direct-to-consumer concept en die van het Shobr concept in het bijzonder. En de (financiële en operationele) voorwaarden waaraan voldaan moet worden om een direct-to-consumer-concept succesvol voor de gehele waarde keten te kunnen lanceren.” Ook zijn andere systemen bekeken om alsnog het concept van directe verkoop in de markt te zetten.

Blockchain beter geschikt

Resultaat van dit alles is het stoppen met Shobr.nl in Nederland voordat het actief werd. Van der Tol gaat wel verder met een internationaal veel besproken INS ecosysteem gebaseerd op de Blockchain-technologie. Van der Tol: ‘Mijn conclusies is dat een direct-to-consumer-concept (DTC) onvermijdelijk zijn intrede gaat doen in Nederland en daarbuiten. De belangstelling daarvoor is er vanuit meerdere ketenpartners. De eerste experimenten zijn her en der al voorzichtig gelanceerd. Food fabrikanten kunnen en willen een direct kanaal ook niet meer negeren en willen meer gaan experimenteren met DTC , het liefst met zo’n laag mogelijk risico.’

Logistieke dienstverleners zijn aanjager

Volgens van der Tol professionaliseren logistieke dienstverleners op hoog tempo hun dienstverlening: “Dit geldt voor ‘food fulfilment & last mile delivery. Ze bereiden zich ook voor om centrale opslag van grocery producten voor FMCG fabrikanten te gaan verzorgen specifiek voor DTC concepten (per fabrikant een centraal punt van product voorraad t.b.v. meerdere DTC online afzet kanalen).”

Van der Tol: “Door mijn betrokkenheid bij Shobr ben ik recentelijk gevraagd mijn kennis en ervaring te delen en als advisor mee te werken aan de ontwikkeling en realisatie van één van die grocery DTC initiatieven

Lancering is in Q4 van 2018

De beoogde lancering is volgens de consultant Q4 2018, eerst in Moskou en Amsterdam/Nederland, daarna andere landen. Van der Tol: ‘Uiteraard bij voldoende medewerking van FMCG fabrikanten.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels