nieuws

iShare komt uit de testfase en is klaar voor het echte werk

Supply chain 1160

Tijdens de beurs ICT & Logistiek vorig jaar werd het project iShare gelanceerd. Nu zijn we jaar verder het ligt de uitvoering op schema. Uit de volle breedte van de sector zijn partijen bezig om de laatste fase in de ontwikkeling af te ronden.

iShare komt uit de testfase en is klaar voor het echte werk
Mariane ter Veen

Scepsis was er zeker toen in 2016 de sector logistiek blij werd gemaakt met iShare, een ‘afsprakenstelsel’ over het delen van data. Al jarenlang is dit een terugkerend thema en zijn tal van initiatieven ondernomen. Maar iShare lijkt de belofte te gaan waarmaken. Het co-creatie traject is ten einde, de eerste versie wordt nu op diverse punten getest. Vanaf 2018 kan iedereen die dat wil er mee aan de slag en ergens in het voorjaar gaan partijen daadwerkelijk de overstap maken. Die belofte doet Mariane ter Veen, projectmanager namens partner Innopay, die van het NLIP en de Topsector Logistiek de opdracht kreeg om te gaan ontwikkelen. Tijdens de ICT & Logistiek geeft Ter Veen nadere tekst en uitleg in een aantal sessies. Vier vragen aan haar.

Hoe ver is het met iShare?

“We sluiten momenteel de co-creatie fase af, waar we begin dit jaar mee zijn gestart met een twaalftal partijen in vier werkgroepen. Vaak zie je dat dergelijke initiatieven waar veel partijen mee moeten kunnen werken vertraging oplopen. Dat is met iShare niet het geval. Sinds de zomer is er een beta-versie en zijn we met twintig partijen in de praktijk aan het toetsen. Verder willen we bestaande initiatieven versnellen en opschalen. We willen verbinden; daar staat iShare voor. Hoe krijgen we het voor elkaar, dat een transportplanner niet meer tien of vijftien verschillende schermen moet openen om zijn werk te kunnen doen? Daar zijn al diverse webbased oplossingen voor, maar kun je daar op vertrouwen – ook als het gaat om security? Onvoldoende denken wij, vandaar dit initiatief.”

Wat is iShare nu precies?

“Eerst maar even wat het niet is. Het is geen organisatie, het is geen platform of een product, maar een initiatief om data onderling uit te wisselen, zonder dat je als bedrijf of overheidsinstelling daar apart iets voor moet gaan doen. Kijk naar je creditkaart. Geen gebruiker weet hoe het precies werkt achter de schermen met transacties van de ene naar de andere bank. Of je mobiele telefoon, waarmee je ook iemand kunt bellen die bij en andere provider is aangesloten. Allemaal gebaseerd op een set van afspraken. We ontwikkelen niet de standaard zelf, maar datgene wat nodig is om standaarden en systemen te kunnen realiseren. Er wordt al data gedeeld in de sector, ook tussen meer dan twee partijen. Waar iShare voor gaat zorgen is dat je data kunt delen met iedereen in de sector, bekende en onbekende partijen. Daarvoor is het nodig, dat je de betrouwbaarheid van partners kunt vaststellen: wie is het (identificatie), is dat de juiste partner (authenticatie) en mag hij de data tot zich nemen (autorisatie). Iedereen die mee gaat doen, moet iets ondertekenen, zich bekend maken. Dus ook het juridische afbakening is van belang, niet alleen het technische aspect. Dat moet een vertrouwensnetwerk opleveren waar iedereen mee aan de slag wil. Dat zou je kunnen gaan doen met z’n tweeën of alleen als supply chain. Maar het wordt natuurlijk een stuk interessanter als zoveel mogelijk partijen aansluiten.”

Wat zijn de vervolgstappen?

“Belangrijk is nu dat we iedereen er bij gaan betrekken. Een van de belangrijkste guiding principles is dat groot en klein er mee om moet gaan, nationaal maar ook internationaal. Dat is best een uitdaging. Daarvoor zal volgend voorjaar een beheerorganisatie worden aangewezen om de antwoorden te geven op alle vragen waar bijvoorbeeld softwarebedrijven die iShare willen gaan toevoegen aan hun functionaliteit mee komen. Langs die weg bereikt vrij dataverkeer voor iedereen alle partners in de keten.”

Wat kost deelname?

“Dat moet nog blijken. Als iShare straks beschikbaar is, dan kun je jezelf aanmelden bij de beheerorganisatie. Technisch gezien moet je via de softwareleverancier aanpassingen gaan doorvoeren in de systemen waar je mee werkt. Dat moeten ze toch al doen, maar via iShare moet dat gemakkelijker gaan en ook sneller. Wat precies de gebruikskosten zullen zijn voor bijvoorbeeld een vervoerder kan ik nu nog niet zeggen. Dat is van veel factoren afhankelijk. We weten nog niet of er een fee per transactie zal komen of een soort lidmaatschap. Misschien is er straks steun vanuit de overheid om de kostendrempel zo laag mogelijk te houden. Dat zal straks blijken in 2018. Dan zetten we de beheerorganisatie op en komt het antwoord op deze en andere vragen.”

Lees ook: ‘iShare verplicht tot nadenken over positie in de keten’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels