nieuws

‘Ketensamenwerking nog geen appeltje-eitje…’

Supply chain 803

Meer dan ooit is ketensamenwerking een groot gespreksthema in de logistiek. De reden is dat de beschikbare logistieke capaciteit – middelen en mensen – steeds schaarser wordt. Meer hierover tijdens de Summit Ketenregie op 26 oktober.

‘Ketensamenwerking nog geen appeltje-eitje…’

Ooit is ketensamenwerking begonnen met het idee om supply chains effectiever te maken, om plooien glad te strijken – onder andere op ICT gebied – en samen als ketenpartners innovatieve oplossingen te bedenken. Niet veel later kwam daar het aspect duurzaamheid bij, want in je eentje als schakel in de keten het aantal vervoerskilometers terug dringen is best lastig. Inmiddels dient zich nog een fenomeen aan. De capaciteit in de vorm van laadruimte, trucks, overslagpunten en vooral mensen om de noodzakelijke handelingen uit te voeren neemt zienderogen af. Dus is benutting van wat er wel is meer dan ooit een klemmend vraagstuk. Die benutting staat of valt met samenwerking in de keten en met de partners of horizontaal met andere verladers en vervoerders.

‘Laten we elkaar inspireren’

Edward Heijnen is één van de moderatoren tijdens de Summit Ketenregie op 26 oktober in Noordwijk. “Vorig jaar hebben tijdens de summit in Kootwijk al gezien, dat veel bedrijven worstelen met dit thema. Ketensamenwerking is voor hen nog geen appeltje-eitje. Dit jaar gaan we daar op door. Ketensamenwerking is een goede manier om te voldoen aan de stijgende vraag naar logistieke capaciteit. Laten we elkaar tijdens de summit verder inspireren.”

Summit Ketenregie 
Veel pilots op ketensamenwerking blijven steken in goede bedoelingen. Hoe werkt het wel? Wat is nodig om gezamenlijke supply chain plannen wel van de grond te krijgen?
Praat er over mee  tijdens de tweede Summit Ketenregie op 26 oktober 2017

 

Gedwongen in de spits te rijden

Vorige maand was Heijnen betrokken bij de presentatie van een project in Noord-Brabant om samen na te denken over het terugdringen van spitsverkeer. “Vaak hoor je: ik wil wel buiten de spits rijden, graag zelfs, maar ik heb geen keus. Zolang klanten volharden in vaste ongunstige aflevermomenten worden logistiek dienstverleners gedwongen om in de spits te rijden, ondanks het feit dat afnemers duurzaamheid prominent op hun website vermelden. Dit is een mooi voorbeeld van het gegeven, dat nog veel bedrijven in de logistiek intern zijn gericht en dat de samenwerking met externe partners nog steeds lastig is.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels