nieuws

E-commerce trends: klant wil flexibiliteit en thuisbezorging

Supply chain 3066

De e-commerce trend: thuisbezorging en flexibiliteit hebben nog altijd de voorkeur van de e-commerce shopper in Europa. De e-shopper wil meer en meer de regie in eigen hand hebben als het gaat om de levering.

E-commerce trends: klant wil flexibiliteit en thuisbezorging

Thuisbezorging heeft altijd nog de voorkeur in Europa (84%), maar het aantal mensen dat alternatieven overweegt als pakketkluisjes, de werkplek, het postkantoor of pakketpunten in andere winkels groeit stevig. Voldoende bezorgopties die aansluiten op de voorkeuren en levensstijl van shoppers zijn daarmee van het grootste belang. Dat blijkt uit een pan-Europees onderzoek naar trends in het snel veranderende landschap van online shopping. Het onderzoek, uitgevoerd door Kantar TNS, werd gehouden in opdracht van DPD. 23.450  shoppers uit 21 landen deden mee.

Flexibele bezorgopties

Een aanzienlijke meerderheid van e-shoppers vindt bezorging op de volgende dag, real-time tracking en de optie om de bezorging uit te stellen of te verplaatsen een reden om sneller voor een bepaalde retailer te kiezen. Dit terwijl bezorging in de avond en in het weekend minder mensen over de streep trekt. Bijna de helft van de e-shoppers vertrouwt ook op notificaties door de bezorger over het bezorgtijdstip.

e-commerce

Bezorging is klantenbinder

Veelkopers vertegenwoordigen op dit moment 85% van alle online aankopen in Europa, wat betekent dat het aantrekken van terugkerende klanten belangrijker is dan ooit voor online retailers. Flexibele en betrouwbare bezorgopties zullen hierin cruciaal zijn om klanten die af en toe iets kopen te overtuigen vaker terug te komen.

 

De belangrijkste trends voor inrichting last mile in 2017

Cross border

Een andere opvallende trend is dat Nederlanders ondanks het grote aanbod van webwinkels en online retailers in eigen land, relatief vaak een online aankoop doen in het buitenland (59%). Het gemiddelde in Europa ligt  op 33%. E-shoppers vinden wel dat de cross-border aankoopervaring moet verbeteren, vooral als het gaat om het bezorgen en retourneren.

Overige e-commerce trends
Thuislevering populairst bij e-commerce
Verzendopties en voorkeuren e-commerce lopen sterk uiteen
E commerce klant: logistiek belangrijker dan prijs

 

Populairste productgroepen

Mode/fashion, boeken, elektronica en cosmeticaproducten blijven het meest populair door heel Europa, maar met een aantal opvallende verschillen. Het Verenigd Koninkrijk loopt bijvoorbeeld ver voor in het percentage online aankopen als het om food gaat, terwijl Duitse shoppers zich het meest comfortabel voelen bij het online bestellen van medicijnen.  In Nederland is vooral fashion in trek.

 Dit zijn de e-fulfilmentbedrijven van Nederland

Overige opvallende trends

  • 61% van de Poolse e-shoppers en 46% van de Roemeense geven aan dat zij in de toekomst ook overwegen in het buitenland online aankopen te doen.
  • Meer dan de helft van de e-shoppers (52%) heeft wel eens iets op een buitenlandse website gekocht, alhoewel van alle online aankopen slechts 17% is gedaan in het buitenland. Hier is dus veel ruimte voor groei.
  • Nederlanders zijn ondanks de grote mate van internettoegang (94%), bij lange na niet de grootste online shoppers in Europa. Slechts 44% doet één of meer online aankopen per maand, tegenover 52% van de Italianen (waar maar 66% toegang heeft tot internet).

 

Reageer op dit artikel