nieuws

Onderzoek gestart naar retourlogistiek elektronica

Supply chain

De inzameling van afgedankte elektrische apparaten is voor bedrijven die nieuwe elektronica op de markt brengen verplicht. Deze wettelijke verplichting geldt ook producten die online worden besteld en door pakketbezorgers worden thuisbezorgd. Een logistieke uitdaging. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) is een project gestart om samen met webshops en logistieke dienstverleners na te denken over hoe de logistiek te regelen. Onder meer Coolblue en Bpost doen mee.

Onderzoek gestart naar retourlogistiek elektronica
Deelnemers project IKEO

Eindverkopers van elektronische apparaten die deze bij de consument aan huis afleveren, zijn verplicht – indien de consument dat wenst – om bij levering het afgedankte apparaat gratis in ontvangst te nemen. Deze verplichting komt voort uit de Europese wetgeving rond elektrische en elektronische apparaten.

Gerichte controles

Webshops en hun logistieke dienstverleners zijn er zich vaak niet bewust van dat deze aanvaardingsplicht ook van toepassing is op kleine elektrische toestellen. Ook de consumenten weten meestal niet dat de wet hen de mogelijkheid biedt om het oude toestel kosteloos in te leveren. Met de sterke groei van e-commerce in Vlaanderen en naarmate consumenten zich meer bewust worden van dit recht, valt te verwachten dat het aantal afgedankte elektrische toestellen dat aan de pakjesbezorgers wordt aangeboden en dus de retourlogistiek, sterk zal toenemen. Bovendien heeft de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) aangekondigd om in 2016 meer in te zetten op gerichte controles bij online verkoop.  Jan Verheyen, woordvoerder van de OVAM: “Gezien het groeiende belang van online verkoop zal OVAM hier ook in haar handhavingsbeleid extra op inzetten.”

Project IKEO

De verschillende stakeholders staan voor een fenomeen waarvoor nog geen praktische oplossingen zijn, laat staan een standaardoplossing bestaat. Daarom lanceert het VIL het project IKEO (Inzameling Klein Elektro Online). Het wil een antwoord bieden op de vraag hoe webshops en hun logistieke dienstverleners die aanvaardingsplicht kunnen organiseren. “Welke impact heeft de aanvaardingsplicht op het online bestelproces? Hoe dient de consument het afgedankte toestel aan de koerier aan te bieden (verpakking)? Welke voorzieningen zijn nodig in de bestelwagen? Waar en door wie worden die afgedankte apparaten gecentraliseerd? Op deze vragen willen wij praktische antwoorden vinden”, aldus Peter Lagey, die het VIL-project leidt.

Deelnemende bedrijven

Zes bedrijven nemen deel aan het project: Bebat, bpost, Bubble Post, BW Imsir, Coolblue en ODTH. Aansluiten kan nog.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels