nieuws

Airbus mist doelstellingen om supply chain

Supply chain

Vliegtuigbouwer Airbus gelooft dat het haar doelstelling om 15 vliegtuigen van het type A350 in 2015 te kunnen leveren zou hebben bereikt als ze niet verlamd waren geweest door de leverproblemen van cabine onderdelen.

Airbus mist doelstellingen om supply chain
Assemblage bij Airbus

 

Airbus heeft, net als concurrent Boeing een recordjaar achter de rug. Terwijl het Amerikaanse Boeing de strijd om het hoogste aantal afgeleverde toestellen in 2015 won (762 om 635), wist het Europese Airbus meer bestellingen binnen te halen dan de concurrent aan de andere kant van de oceaan (1036 om 768).

Falende leverancier

Voor beide bedrijven betekende het aantal afgeleverde toestellen het hoogste aantal ooit. Dat betekent dat de supply chain flink op de proef wordt gesteld door de aanhoudende vraag naar vliegtuigen, vooral uit China. Chief executive Fabrice Bregier van Airbus zei tijdens de persbijeenkomst in Parijs deze week dat de vliegtuigfabrikant op een zeker moment ‘gevangen’ was en niet verder kon door het laat zijn van cabine elementen. Daardoor is de oorspronkelijke doelstelling niet gehaald. Een van de oorzaken was dat Zodiac, leverancier van stoelen en toiletten, niet op tijd leverde aldus Bregier. De leverproblemen werden door Zodiac in eerste instantie ontkent waardoor er te laat werd geschakeld en Airbus in de problemen kwam. Zodiac heeft volgens Bregier haar lesje inmiddels geleerd. Het bedrijf is aan de slag gegaan met verbeterplannen. Zodiac is door Airbus niet geselecteerd voor de vliegtuigserie  A330neo.

3D printen cabine onderdelen

Airbus werkt sinds kort samen met Autodesk, specialist in 3D design en ontwerpsoftware. Samen creëerden zij een 3D geprinte cabineonderdeel voor vliegtuigen. Dit is mogelijk voor de vliegtuigbouwer een manier om meer zelf aan het stuur van de supply chain te zitten en leverproblemen op bepaalde onderdelen voor te zijn. Ook kan er met 3D met andere andere lichtere materialen worden gewerkt. Voor de vliegtuigbusiness waar iedere gram telt is dat goed nieuws. Door 3D printing en cloud computing kunnen er oneindig veel alternatieven voor het ontwerp worden berekend en concepten worden geproduceerd. Op de traditionele manier is dat onmogelijk. De eerste tests waren positief en krijgen vervolg, melden Airbus en Autodesk.

Reageer op dit artikel