nieuws

Jaarlijkse update e-logistiek trekt volle zaal

Supply chain

Dat e-commerce groeit en er nog volop uitdagingen zijn voor logistiek bleek uit de volle zaal met 160 e-commerce managers. Zij lieten zich graag bijpraten tijdens Logistiek & E-commerce waar sprekers van grote namen Bol.com, Wehkamp.nl, Heineken en O’Neill elkaar afwisselden.

Jaarlijkse update e-logistiek trekt volle zaal

Bol.com kondigde eerder dit jaar al aan logistiek dienstverlener te worden voor andere webshops. Op het podium tijdens Logistiek & E-commerce meldt COO Huub Vermeulen van Bol.com dat de strategie van de Nederlandse webgigant zelfs nog een stapje verder gaat. Het bedrijf voelt zich al ketenregisseur maar werkt toe naar het worden van een netwerkarchitect voor andere webshops. Een zelfregulerend eco systeem noemt Vermeulen het. “De goede webshops groeien door positieve beoordelingen en de slechte krimpen. Een systeem dat wordt gedragen door waarde.”

Datagedreven operatie

Ondanks dat het voor Bol.com nog best lastig is om alles te volgen, bijvoorbeeld de betrouwbaarheid van leveranciers, denkt Vermeulen dat data hierbij een sleutenrol heeft. “We volgen onze leveranciers en bieden ze ook een omgeving waar ze kunnen zien hoe. waar en wanneer kunnen leveren. Alles is datagedreven bij ons. De assortimentskeuze, de voorraadoptimalisatie en de proactieve berichtgeving.”

Binnen half uur verzendklaar

Wehkamp.nl bereidt zich voor op de opening van hun nieuwe dc in Zwolle. In juli moet het eerste pakje haar weg gaan vinden door het nieuwe geautomatiseerde distributiecentrum. Andries van Daalen, programmadirecteur van RFS Holland Holding, vertelt na de vertoning van een uitgebreide film over de nieuwbouw dat werken vanuit het nieuwe dc straks same day delivery mogelijk maakt. “Binnen een half uur is de order gepickt en verzendklaar.”

Gemeentes reageren niet

Op de vraag wat gemeentes kunnen leren van de gemeente Zwolle antwoord Van Dalen: “Ze wilden ons graag hebben. Met een team van 20 mensen, waaronder mensen van de gemeente verantwoordelijk voor milieu en het wegennet, hebben we de bouwaanvraag voorbereid. Zes weken later was de vergunning rond.” Tijdens het rondje langs gemeentes dat Wehkamp in de oriëntatiefase naar bouwgrond maakte, was het volgens Van Dalen opvallend dat een aantal gemeentes niets van zich hebben laten horen.

E-commerce binnen bestaande team

Heineken is nog een beginneling in e-commerce en ziet veel mogelijkheden. De bierbrouwer probeert het nu b2c met het nieuwe thuistapsysteem Sub. “Een kwart van de Nederlanders besteld wel eens online boodschappen. Supermarkten bieden ons dus een goede entree”, aldus Sebastiaan Berkvens, hoofd e-commerce bij Heineken. De bierbrouwer heeft zichzelf de ambitieuze doelstelling gesteld het beste FMCG bedrijf in e-commerce te willen worden. Berkvens geeft toe dat Heineken best nog van ver moet komen en proeft intern de vrees voor het kannibaliseren van traditionele kanalen. “Daarom investeren we veel in mensen en kennis en hebben we er bewust voor gekozen om de mensen in het e-commerce team onderdeel te laten zijn van de bestaande afdelingen binnen Heineken.”

Masterclass E-commerce

Wilt u graag de diepte in over het onderwerp e-commerce met professoren en topsprekers? Meld u dan aan voor de tweedaagse Masterclass E-commerce op 29 en 30 juni, georganiseerd door Logistiek Academy in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels