nieuws

Crisis krijgt geen grip op internetverkoop

Supply chain

E-commerce groeit onverminderd door in Nederland. Zowel de online omzet steeg als het aantal aankopen. Een gezonde logistieke organisatie opzetten blijft lastig.

Crisis krijgt geen grip op internetverkoop

Crisis of niet, de internetwinkels lijken er geen last van te hebben. E-commerce noteerde ook in 2012 een fikse groei. De online omzet steeg 9 procent tot 9,8 miljard euro. Het totaal aantal bestedingen was 88 miljoen, een toename van 13 procent ten opzichte van 2011. Dat blijkt uit het jaaroverzicht 2012 van het onderzoeksproject “Cross-chain order fulfilment coordination for internet sales”. Het onderzoeksproject is een van de eerste vijf research & development projecten van Dinalog.

Toename bestellingen

Ook blijkt uit het rapport dat het aantal online shoppers verder steeg in 2012; 10,6 miljoen mensen maakte in 2012 gebruik van de digitale winkelstraat, in 2011 was dat 10,2 miljoen mensen.  Niet alleen shoppen meer mensen online, ook bestellen ze meer. Het aantal bestellingen nam met 8 procent toe tot 8,3 bestellingen per persoon.  Het besteedbaar bedrag daarentegen daalde van 115 miljoen euro naar 111 miljoen euro, reden is dat de consument e-commerce vaker gebruikt voor kleinere aankopen.  Om het online shoppen te vergemakkelijken, wordt er gewerkt aan een digitale winkelstraat. Vertegenwoordigers van onder andere, CB, Centric, Beurtvaartadres, Scanyours.com en Districon hebben de krachten gebundeld om tot een dergelijk systeem te komen.

Financieel

Naast cijfers, signaleert het onderzoeksproject, onder leiding van Professor Kees Jan Roodbergen en MScTom Steffens, dat een financieel, gezonde logistieke organisatie opzetten lastig blijft in de wereld van e-commerce. Reden is dat in 2012 de waarde van de logistiek verder is gedaald. Steeds meer webwinkels bieden gratis verzenden en retourneren aan.

Trends

Een van de drie trends die het rapport meldt is de oprukkende waarde van multi-channel retail. De consument moet via elk communicatie- en verkoopkanaal zo goed mogelijk gevoed worden. Integratie van alle kanalen (tablet, smartphone, social media, online en fysieke winkels) wordt een cruciale voorwaarde voor het verleiden van nieuwe klanten en het behoud van bestaande klanten, concludeert het onderzoeksrapport. Een andere trend is de toename van samenwerkingsverbanden. Om dikkere stromen te krijgen en betere voorspelbaarheid, heeft een groot aantal retailers hun platform (verder) opengesteld voor concurrenten. Ook het aantal afleveropties nam toe in 2012.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels