nieuws

E-commerce blijft groeien in omzet en aandacht

Supply chain

E-commerce is niet meer weg te denken. De omzetten blijven stijgen, maar op het gebied van logistiek is er nog een wereld te winnen.

E-commerce blijft groeien in omzet en aandacht
E-commerce blijft groeien in omzet en aandacht

In 2012 bereikte de totale West-Europese e-commerce markt een omzet van € 158,1 miljard. Dit jaar groeit de omzet tot € 173,8 miljard. Dat blijkt uit het nieuwe Western European B2C E-commerce, uitgegeven door e-commerce Europe. Nederland behoort samen met Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk tot de volwassen online markten van West-Europa.


Prognoses voor 2013 laten zien dat het Verenigd Koninkrijk zijn positie behoudt, met een totale verkoop van €103 miljard. Frankrijk en Nederland nemen de tweede en derde posities in met een totale verkoop van respectievelijk €53 miljard en €10,5 miljard in 2013. Louter positief, maar een financieel, gezonde logistieke organisatie opzetten blijft lastig in de wereld van e-commerce. Dat signaleerde het onderzoeksproject “Cross-chain order fulfilment coordination for internet sales”. Het onderzoeksproject is een van de eerste vijf research & development projecten van Dinalog en stond onder leiding van Professor Kees Jan Roodbergen en MScTom Steffens. Reden is dat in de waarde van de logistiek verder is gedaald. Steeds meer webwinkels bieden gratis verzenden en retourneren aan.

Rem ontwikkelingen

Het rapport Europe e-commerce Logistics 2013 van Transport Intelligence concludeerde dat de logistieke dienstverlening achterblijft bij de vraag van de e-commerce sector. Als er niet snel wat gebeurt kan dit een rem vormen op de ontwikkeling en groei van online retail. Door de grote nadruk op orderfulfilment en aanzienlijk kleinere gemiddelde order grootte in de distributiecentra, stijgt de vraag om een andere logistieke operatie maar ook om andere gebouwen. Er is meer ruimte nodig voor opslag, orderverwerking en retouren dan in een traditioneel dc. “E-commerce zit nog aan de onderkant van de groei- en ontwikkelcurve en heeft in Nederland nog een lange weg te gaan ten opzichte van sommige landen om ons heen”, stelde Dries Castelein van vastgoedadviseur CBRE medio juni tijdens een ontbijtseminar van Dinalog over de impact van e-commerce op de transportsector in het algemeen en bestaand logistiek vastgoed in het bijzonder.

Wehkamp pakt groots uit

De opmerking van Castelein gaat niet op voor Wehkamp. Het online warenhuis is dit najaar begonnen met de bouw van een geautomatiseerd distributiecentrum in Zwolle. Gert van de Weerdhof, CEO van RFS Holland Holding, het moederbedrijf van Wehkamp.nl, maakte dat begin november bekend gemaakt. De investering in de nieuwbouw bedraagt meer dan honderd miljoen euro. Het dc heeft straks een capaciteit van 61 miljoen items op jaarbasis. “We willen onze positie in online winkelen verder versterken. De verwachting is dat over tien jaar de Nederlandse consument vijftig procent van zijn aankopen online doet en het nieuwe distributiecentrum geeft ons de mogelijkheden om met die trend mee te groeien’, aldus Van de Weerdhof. Wehkamp.nl verwacht het nieuwe pand te kunnen betrekken in de zomer van 2015.

E-commerce dc ikea

Peder Apelgren, e-commercemanager van Ikea liet in een interview met het FD doorschemeren dat het Zweedse meubelconcern een e-commerce distributiecentrum wil openen. De reden voor het plan is dat de verkoop in de deze zomer geopende webwinkel beter verloopt dan verwacht, De zevenduizend artikelen uit de Nederlandse webwinkel zijn nu afkomstig uit Duitsland.

Food wordt E

E-commerce is ook volledig doorgedrongen tot supermarktwereld. Tal van grote, nationale spelers zetten dit jaar de stap naar online. Hoogvliet start eind november met haar websuper. De supermarktketen wil 42 afhaallocaties in bestaande vestigingen openen. Albert Heijn heeft Albert.nl, Sligro (moederbedrijf van Emté) is aandeelhouders van het project Superdirect dat dit jaar is gelanceerd. Vomar werkt hard aan een uitrol van de online strategie. Ook Jumbo staat in de startblokken om online de concurrentie aan te gaan met marktleider.

 

Ahold zet sterk in op e-commerce. De retailer wil de omzet uit internetverkoop tot 1,5 miljard euro in 2016. Een ‘web only’ assortiment moet daar aan bijdragen. Momenteel staat de teller op 830 miljoen euro.

Ruim een jaar geleden zette Leen Menken de eerste voorzichtige schreden op het glibberige e-commerce pad. Inmiddels weet de oprichter/directeur dat daar de toekomst ligt. Nieuwe klanten helpen Menken om uit te groeien tot een grote dienstverlener in de fijnmazige distributie voor webshops. Nu haalt Menken ongeveer 10 procent van de omzet uit online bezorgingen. “Ik verwacht binnen vijf jaar dat we 100.000 adressen per week gaan bezoeken. Dan praat je over de helft van de business.”

Doe het zelf

Ook de doe-het-zelfbranche ging in 2013 over op e. Intergamma is in Nederland met de winkels Karwei en Gamma gestart met de onlineverkoop van doe-het-zelfartikelen via de webshop van Gamma Nederland. De retailer is in eerste instantie begonnen met de verkoop van een volledig assortiment gereedschap. PostNL is verantwoordelijk voor de bezorging en de Belgische logistiek dienstverlener Katoen Natie houdt de webwinkelartikelen op voorraad.  Als eerste bouwmarkt van Nederland startte  Praxis met een nieuwe, online servicedienst genaamd: Klik & Haal Af dienst. Klanten kunnen online een reservering plaatsen van een bepaald product en die vervolgens in de winkel naar keuze ophalen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels