nieuws

“Ieder-voor-zich-houding verdwijnt bij webwinkellogistiek”

Supply chain

Hoogleraar internetlogistiek Kees Jan Roodbergen van de Rijksuniversiteit Groningen gaf tijdens de Dinalog ontbijtsessie van afgelopen donderdag zijn visie op de logistieke uitdagingen die er komen door de enorme vlucht van internetverkopen. “Snelheid van leveren wordt veel minder belangrijk. De kunst is dat zowel pakketleveranciers als logistiek dienstverleners nog meer hun netwerken afstemmen door ze te koppelen aan open (ICT)-structuren.”

“Ieder-voor-zich-houding verdwijnt bij webwinkellogistiek”
Kees Jan Roodbergen stelde tijdens de Dinalog-ontbijtsessie afgelopen donderdag vast dat internetwinkelen aan zowel de voor- als achterkant van het orderproces nog altijd een erg doelgericht ‘zakelijk

 

Tijdens deze Dinalog ontbijtsessie, met als thema Cross Chain Order Fulfilment Coordination for Internet Sales, stelde Kees Jan Roodbergen vast dat internetwinkelen aan zowel de voor- als achterkant van het orderproces nog altijd een erg doelgericht ‘zakelijk mannending’ is. “Daar moeten we van af en dat gaat ook gebeuren. Dat zien we nu al. De consument verlangt namelijk naar een internet met vele webwinkels in een virtuele  winkelstraat waar samen met vrienden of vriendinnen kan worden ge(fun)shopt, net als in een stenen winkelstraat. Deze groeiende perceptie onder de consument staat haaks op de zakelijke wijze waarop de meeste webwinkels nu georganiseerd zijn: je gaat er naar toe, je doet je bestelling in je winkelwagentje, rekent af bij de kassa en gaat naar de volgende webwinkel waar het zelfde proces zich herhaalt.”

 

Bundelen van zendingen

Dit gaat veranderen aldus Roodbergen: “Dit is nog het principe van iedere webwinkel voor zich. De consument zal hier, en dat gaat heel snel gebeuren, van af willen. Hij of zij wil al zijn bestellingen in een winkelwagentje stoppen en pas als de webwinkelshopper klaar is met het shoppen, willen afrekenen en bepalen wanneer de artikelen allemaal tegelijk moeten worden geleverd. Dat kan bijvoorbeeld de volgende dag zijn of pas over een aantal dagen. Bovendien kun je door het principe van een gezamenlijke winkelwagen ook veel meer doen met het bundelen van zendingen wat mogelijk weer goedkoper is dan bijvoorbeeld twee losse zendingen.”

 

Opkomst E-winkelstraat

Volgens Roodbergen ontstaan er inmiddels voorzichtig initiatieven van concurrerende websites die gezamenlijk een ‘e-winkelstraat’ hebben opgezet. “Een goed voorbeeld is stad.nl. De initiatiefnemers van deze site hebben een winkelstraat ontworpen die ook echt de beleving uitstraalt waarbij de klant van winkeltje naar winkeltje kan gaan.” Deze trend heeft volgens de hoogleraar internet logistiek grote gevolgen voor de webwinkellogistiek. “Het gaat er niet meer om hoe snel je een order levert, maar vooral om de coördinatie van de leveringen. Wil je hier succesvol mee zijn, dan moeten partijen (lees: pakketleveranciers en logistiek dienstverleners) gaan samenwerken want dan valt er het meest te halen uit je logistiek zonder dat, en dat heb ik ook benadrukt in mijn presentatie, je als onderneming je concurrentievoordeel verliest.”

 

Onpartijdig beheer

Het logistiek faciliteren van de toekomstige e-winkelstraat, zo stelde de wetenschapper tijdens zijn presentatie afgelopen week bij Dinalog, is pas mogelijk met een open ICT platform die onpartijdig wordt beheerd. “Met dit platform is het bijvoorbeeld mogelijk traceability op het kleinste niveau te realiseren. Daarnaast is de ICT zo ingericht dat gegevens kunnen worden uitgewisseld en de deelnemende partijen bepalen daarin zelf welke informatie wordt gedeeld. De potentiële deelnemers aan dit platform hoeven bovendien niet alleen bedrijven te zijn, maar dat kunnen ook alle consumenten zijn.” Het voordeel van het open karakter van dit ICT-platform is verder, zo betoogde Roodbergen, dat het straks geschikt is voor meerdere ‘e-winkelstraten’.

 

Product kiest opslaglocatie

Een ander voorstel dat Roodbergen presenteerde, is de opzet van een open netwerk structuur. “Binnen dit netwerk kunnen de deelnemende bedrijven volgens het plug & play principe diensten vragen en aanbieden. Een weborder die in dit systeem terecht komt, ‘kiest’ straks bijvoorbeeld zelf zijn opslaglocatie, de wijze waarop de material handling plaatsvindt, de verpakking, labeling en transport.” Het resultaat van deze netwerkstructuur is dat producten zowel klantenvoorkeuren als -gedrag kunnen volgen. “De aansturing van dit netwerk kan straks gedaan worden door de webwinkels, logistiek dienstverleners of het Cross Chain Control Center (4 C).”

 

Geen verplichting

De opzet van een open netwerkstructuur heeft grote gevolgen voor de webwinkellogistiek. Roodbergen: “Dat houdt in dat webwinkellogistiek straks niet meer alleen een kwestie is van opslaan en dozen schuiven. Webwinkels krijgen met deze structuur namelijk veel meer flexibiliteit. Tijdelijke pieken en onstuimige groei zijn hiermee beter op te vangen. Voordeel van deze open structuur is verder dat je als deelnemer ieder onderdeel kunt gebruiken maar dat je daar niet toe verplicht bent. Dit zorgt er dus voor dat partijen hun concurrentievoordeel blijven behouden.”

 

Divers publiek

De toekomstvisie van Roodbergen zorgde voor het nodige enthousiasme bij de deelnemers aan deze ontbijtsessie op het hoofdkwartier van Dinalog in Breda. “Over het concept dat ik heb gepresenteerd en dat inmiddels ook deel uitmaakt van het 4C-project binnen Dinalog, hebben we goed kunnen discussiëren. Het mooie was dat er een redelijk divers publiek op deze sessie was afgekomen; de deelnemers varieerden van logistiek dienstverleners tot en met webwinkeleigenaren. Wat je ziet in zo’n discussie is dat mensen zich realiseren dat je websites sneller verandert dan de fysieke logistiek die er achter zit. Wij willen met ons Dinalog-project Cross Chain Order Fulfilment Coordination for Internet Sales het mkb tegemoet komen door ze alvast toekomstige concepten aan te reiken op het gebied van webwinkellogistiek. Die bestaan nog niet in de praktijk maar de behoefte er naar komt sneller dan we ons nu kunnen voorstellenverwacht.”

 

Afhaalloketten voor bibliotheekboeken

Naast het ‘E-winkelstraat verhaal’ ging Roodbergen ook in op een Dinalog-project om de logistieke stroom van bibliotheekboeken naar de consument te optimaliseren. “Als gevolg van bezuinigingen zijn de laatste tijd veel bibliotheekfilialen gesloten. Met de deelnemers aan dit project, vier bedrijven, de Openbare Bibliotheken en drie universiteiten, willen we kijken of er mogelijkheden zijn voor afhaalloketten en thuisbezorgdiensten voor bibliotheekboeken. Mensen kunnen dus thuis online hun boeken bestellen en deze vervolgens bijvoorbeeld afhalen bij een onbemand loket. Dit project haakt ook weer sterk aan bij e-commerce en webwinkellogistiek initiatieven  binnen Dinalog. We zijn hier net mee begonnen maar we verwachten er in de toekomst grote klappen mee te kunnen maken.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels