blog

Omnichannel logistiek: Kansen voor de fysieke winkel

Supply chain 1161

De kracht van omnichannel wordt onderschat. Online aankopen faciliteren vanuit fysieke winkels heeft meerwaarde. 5 kansen voor de fysieke winkel uitgelicht!

Omnichannel logistiek: Kansen voor de fysieke winkel

Dat we producten online kopen betekent niet dat de offline winkel buitenspel staat. Webwinkels groeien en winkels hebben het moeilijk. E-commerce is geen vijand. Na een explosieve groei in de e-commerce markt is het nu tijd dat webwinkels en winkels de handen ineen slaan.

Inspelen op e-commerce

Leegstand van één op de vijf winkels is niet ongewoon. CBS-cijfers tonen dat vooral middelgrote gemeenten zoals Schiedam, Zeist, Assen en Heerlen het moeilijk hebben. Het leegstandspercentage stijgt nog steeds. Veel binnensteden zijn actief opzoek naar nieuwe formules om het straatbeeld te vullen. Inspelen op de e-commerce markt is een formule die kan voorkomen dat winkels moeten sluiten.

Gezamenlijke kracht online en offline

E-commerce verandert de wensen van de consument structureel. De concurrentie in de online markt is groot en consumenten wensen steeds meer. Vooral in de logistiek zijn er nieuwe mogelijkheden ontstaan voor winkels. Door de fysieke winkel in te zetten kun je de consument positief verrassen – Go the extra mile!

1 Snelle bezorgservice  
De trend is steeds sneller. Onmiddellijke psychologische beloningen van online retail gecombineerd met het gemak van online shoppen. Next-day is niet bijzonder want bezorgdiensten bieden same-day of next-hour delivery ook al aan. Als bedrijven pakketten snel willen bezorgen, dan hebben ze voorraadpunten dicht bij de consument nodig. Een kans voor de fysieke winkel om dit te faciliteren.

 

Lees ook
E-logistics: De last mile maakt het verschil

 

2 Bezorgservice op maat
Bezorgdiensten vergroten het aantal keuzemogelijkheden om de trefkans te verhogen. Het maatwerk gaat steeds verder. Het aflevermoment tot kort voor de aflevering wijzingen, korte tijdvakken, weekend- en avondleveringen vragen om flexibiliteit van de bezorgende partij. Ook verhoogt het de complexiteit om met volle bezorgwagens korte routes te rijden. Door hun nabijheid bij de consument kunnen fysieke winkels een belangrijke rol spelen in het aanbieden van een bezorgservice op maat.

Stel je als consument voor: “Je koffiezetapparaat gaat stuk. Online zie je dat het apparaat nog voorradig is. Je hebt alleen geen tijd om naar de winkel te gaan want je bent druk bezig met de voorbereidingen voor je verjaardag. Gelukkig kan je door de bezorgservice direct vanuit de winkel toch nog vanuit eigen keuken verse koffie aan je bezoek serveren.” Deze ervaring vergeet je niet snel meer!

 

 

Lees ook
‘Logistiek is katalysator groei e-commerce’

 

3 Klanten- en Retourservice      
Er komen steeds meer producten retour. Het aantal online bestellingen neemt toe en de koopdrempel verlaagt. Consumenten blijven het fijn vinden om iemand in de ogen aan te kijken, om producten vast te houden en uit te testen. Het winkelpersoneel kan deze persoonlijke service bieden, demonstraties geven en daarmee het aantal retourproducten verlagen. De werking van een artikel niet goed begrijpen is een belangrijke factor bij retourzendingen van apparaten. Reparaties kunnen ook lokaal plaatsvinden. Consumenten worden dan snel geholpen en producten hoeven niet retour naar een centraal verzamelpunt. Zowel in de retourpreventie als in de retourlogistiek kan de fysieke winkel dus van toegevoegde waarde zijn.

4 Logistieke ondersteuning nieuwe bezorgtrends     
Koeriers bezorgen de ruime meerderheid van de e-commerce pakketten nu nog met een bestelbus. ShoppingTomorrow Experts verwachten dat dit aantal procentueel gaat afnemen. De fietskoerier zien we steeds vaker in het straatbeeld.

 

 

Gemeentes stimuleren dit ook met strengere maatregelen, zoals venstertijden in de binnenstad. Hierdoor zijn er meer lokale magazijnen nodig die fietskoeriers bevoorraden. Voor bepaalde winkels een mooie kans om de winkelruimte te verkleinen, een voorraadpunt te creëren en fietskoeriers te ondersteunen.

5 Het Logistieke Imago: Verantwoord ondernemen    
De logistieke, maatschappelijke en ecologische kosten van “not at home” zijn hoog.  Ondanks de hierboven beschreven nieuwe mogelijkheden voor het vergroten van maatwerk en retourpreventie is specifieke aandacht voor de maatschappij en het milieu wenselijk. E-commerce pakketten bezorgen met de “schone fiets” vanuit een fysieke winkel in de buurt is bijvoorbeeld een manier om de impact van de groeiende e-commerce markt op de maatschappij en het milieu te minimaliseren. Door deze rol ook uit te stralen kan het imago ervoor zorgen dat de welbewuste online consument die webwinkel verkiest boven die van een ander.

Aandacht voor omnichannel logistiek

De omnichannel benadering voor klantbeleving en marketing is verder gevorderd dan voor service en logistiek. Toch is omnichannel logistiek steeds vaker een onderdeel van het gesprek. Zo wil het e-commerce platform “ShoppingTomorrow” er komend jaar aandacht aan besteden. In het voorjaar gaat de Expertgroep “Innovatie & Omnichannel” van start om de meerwaarde van fysieke winkels voor e-commerce logistiek te onderzoeken.

Door de logistiek van online aankopen te faciliteren vanuit fysieke winkels creëer je niet alleen meerwaarde voor fysieke winkels, webwinkels en consumenten, maar ook voor de maatschappij en het milieu. Bedrijven behandelen online en offline aankopen nu nog vaak apart. Maar logistieke samenwerking is nuttig. De online en offline grenzen gaan vervagen.

Auteur: Nicol Saaltink, project Manager E-Global bij de Rijksuniversiteit Groningen        

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels