blog

De logistieke horden van een WK voetbal

Supply chain 505

Wat betekent een WK voetbal voor de supply chain en waar moeten logistieke partijen rekening mee houden bij zo’n wereldwijd evenement? Roel Assies van BluJay Solutions gaat in deze blog dieper in op de uitdagingen en mogelijkheden.

De logistieke horden van een WK voetbal

In het kader van het WK Voetbal 2018 zijn miljoenen voetbalfans naar Rusland gereisd. De voorbereidingen voor dit superevenement draaiden al lange tijd op volle toeren. Met 32 landen die elkaar in 64 wedstrijden bekampen moet alles perfect gecoördineerd zijn. Dat vereist een gemotiveerde inzet en voldoende middelen. Wat maar weinig mensen opvalt, is dat er bij het op touw zetten van enorme sportevenementen zoals het WK ontzettend veel logistieke inspanningen komen kijken. Bouwbedrijven, grondstoffen en machines zijn nodig voor de stadions; sportorganisaties hebben uitrusting en uniformen nodig; hotels en restaurants hebben voedsel, beddengoed en cosmetische artikelen nodig.

1,3 miljoen verzonden artikelen

En zo gaat de lijst maar door. Al die goederen moeten tijdig van de leverancier of productielocatie (vaak aan de andere kant van de wereld) naar het stadion of de onderkomens van de voetballers getransporteerd worden. Volgens de Duitse Frankfurter Allgemeine Zeitung bijvoorbeeld, vereiste de verzorging van het Duitse team in het Olympisch dorp in Rio in 2016 maar liefst 1,3 miljoen verzonden artikelen, waarvan 60 ton per vliegtuig werd ingevlogen.

 

Zie ook
Robots en supercomputers zetten de logistieke wereld op zijn kop

 

Connectiviteit en samenwerking

Als we de supply chain als ultieme sport bekijken, zijn het WK in Rusland en andere grootschalige evenementen dé voorbeelden van hoe logistieke teams overal in de keten hun rol goed moeten vervullen en efficiënt moeten werken om te zegevieren. Daarbij vormen connectiviteit en samenwerking de sleutel. Hieronder volgen vier aspecten waar deelnemers in hun gameplan rekening moeten houden:

1.     Multimodaal transport: een vervoerdersnetwerk met goede connecties is onmisbaar

Veel van de zendingen naar Rusland leggen vanaf het beginpunt naar de eindbestemming duizenden kilometers af. Om efficiënte processen te verzekeren, magazijnruimte optimaal te benutten en snelle leveringen over lange afstanden te garanderen, vertrouwen verladers en expediteurs meestal op de meest kostenefficiënte transportmethode en/of ‑route.

Dat klinkt heel aannemelijk, maar brengt grote uitdagingen met zich mee. Als goederen kwijtraken of vertragingen oplopen, kan dat gevolgen hebben voor de gehele supply chain. Hoewel steeds meer processen digitaal verlopen, houden veel bedrijven de transportbewegingen nog steeds handmatig in Excel bij. Dat maakt het hebben van real-time overzicht onmogelijk, en resulteert in een tijdrovend proces.

 

Lees ook de blog
Digitalisering verandert logistieke wereld snel – opletten voor buitenspel!

 

Met een op de cloud gebaseerd TMS kunnen verladers en expediteurs hun processen optimaliseren, leveringsgegevens centraliseren, en voorkomen dat goederen op die lange reis naar Rusland verloren gaan. Daarnaast is een positieve beleving van de klant ook een belangrijk aspect voor het succes van het bedrijf. Bij (belangrijke) orders kunnen vroegtijdige leveringen de reputatie van een bedrijf helpen versterken en meer klandizie opleveren. Als onderdeel van een samenwerkend netwerk profiteren verladers, expediteurs en transporteurs ook van lagere kosten, grotere efficiëntie, betere communicatie en een beter overzicht.

 

2.     Flexibele levering: herschikken en reactiesnelheid

Bedrijven moeten zorgen dat ze flexibel genoeg zijn om te reageren op onvoorziene storingen als die zich voordoen. Het transporteren van goederen voor een evenement van deze enorme schaal is niet iets dat aan amateurs overgelaten kan worden. Zelfs de klanten van kleine en middelgrote serviceaanbieders rekenen op diensten die waarde toevoegen, zoals transporten onderweg herschikken. Veel klanten rekenen op levering aan de deur in de kortst mogelijke tijd, en de B2B-sector vereist tevens steeds meer leveringsscenario’s op maat.

Een dynamisch instrument dat zorgt voor een omvangrijk overzicht van transportbeheer zoals een Control Tower-systeem, biedt verladers en expediteurs inzicht in de leveringsketen. Zo kunnen orders snel en efficiënt worden gewijzigd, en kunnen transportwijzigingen onderweg worden doorgevoerd. Een planner kan zes pallets van een nachtvlucht bijvoorbeeld wijzigen door deze mee te geven op een driedaagse route over de weg, om te zorgen dat de goederen drie dagen later maar wel tijdig en goedkoper kunnen worden afgeleverd.

 

3.     Douane-administratie: De lijm van internationale relaties

Ook het complexe netwerk van douanevoorschriften is een aanzienlijke horde voor de supply chain. Elk land heeft zo weer zijn eigen regels voor de import en export van goederen, vooral waar het gaat om etenswaren, zaden, planten en nevenproducten van dieren. Transporteurs en logistieke bedrijven moeten douaneverklaringen snel en nauwkeurig kunnen invullen zodat de zending aan de plaatselijke en nationale wetten voldoet. Transporteurs moeten constant op de hoogte worden gehouden van veranderingen in de regelgeving om risico’s, vertragingen en boetes zo goed als mogelijk te beperken. Een stabiel systeem voor douanemanagement-technologie is de effectiefste methode om te verzekeren dat aan alle geldende douanevoorschriften wordt voldaan. Als de processen geautomatiseerd zijn, kunnen bedrijven hun documenten in één centrale hub beheren en elektronisch indienen bij de diverse douaneautoriteiten. Dankzij automatisch workflows en douaneverklaringen kunnen de goederen sneller worden getransporteerd met minder kans op fouten of zelfs boetes.

 

4.     Klimaatproblemen overwinnen: betrouwbare levering aan alle stadions

Bij het transporteren van bederfelijke etenswaren en andere temperatuurgevoelige producten is rekening houden met het klimaat zeer belangrijk. Wisselende temperaturen, de vochtigheidsgraad en ongedierte bedreigen de gesteldheid en kwaliteit van de goederen. Daarom moeten verladers en expediteurs beschikken over instrumenten en vaardigheden voor het regelen van de juiste transporttemperatuur en deze zo nodig aanpassen om de goederen in topconditie te houden. Bananen kunnen bijvoorbeeld niet per vliegtuig worden vervoerd omdat ze bederven door de lage temperaturen en schommelingen in de luchtvochtigheid in de laadruimte. Transportroutes en ‑methoden moeten daarom zorgvuldig worden gepland. Met behulp van een TMS-systeem kan er gepland worden met diverse transportmodaliteiten en kunnen deze vormen van transport worden gewijzigd als het nodig is om extreme weersomstandigheden te vermijden.

Grote wereldwijde evenementen zoals het WK 2018 maken extra duidelijk hoeveel er komt kijken bij het dagelijkse werk van de logistiek en supply chain managers. Bedrijven krijgen te maken met een omgeving die steeds meer uitdagingen en uiteenlopende aspecten biedt in een wereldwijde economie. Net als een goede atleet, moeten bedrijven flexibel en goed voorbereid zijn om deze taken met succes te verrichten.

Auteur: Roel Assies, senior director sales bij BluJay Solutions

Reageer op dit artikel