blog

Slimmer verpakken? zo doe je dat

Supply chain Premium 1201

Slimmer verpakken? zo doe je dat

De pakketbezorger belt aan met een enorme doos. Bij opening rolt er een piepklein voorwerp uit, omhuld door plastic met lucht. Iedereen die weleens online bestelt, kent het fenomeen. Kan dat nou niet slimmer?

Jazeker, dat kan minstens 20 procent slimmer, volgens Danny Jonker en Ken Zschocke van Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek. De docenten doen onderzoek naar verpakken op maat. Enkele weken geleden presenteerden ze hun bevindingen op het World Cargo Symposium in het Amerikaanse Dallas. Voor Jonker is het onderzoek onderdeel van zijn masterthesis voor Maastricht University. Hij hoopt voor de zomer af te studeren. “We bestellen steeds meer online”, zegt Jonker. “Dat brengt allerlei vervoersbewegingen met zich mee, en zorgt voor opstoppingen. Kun je de bestaande netwerken nu niet schoner, duurzamer en slimmer inzetten? Dat onderzoeken wij.”

Lucht verminderen

Jonker en Zschocke richtten hun pijlen daarbij op het nutteloze vervoer van lucht. “Soms is dat wel 90 procent van het pakketje. Gemiddeld maakt een product rond de 35 tot 40 procent van een pakketje uit, zo bleek uit een steekproef”, vertelt Jonker. “Door dat aandeel lucht te verminderen, kun je de verpakkingskosten omlaag brengen, en heb je minder ruimte nodig voor opslag en vervoer.” Er zijn verpakkingsoplossingen op de markt die producten eerst scannen, en daarna een doos op maat maken. Met deze technologie is het mogelijk om het volume van pakketjes met minstens 20 procent terug te brengen, stelt Jonker. Hij keek hoeveel kosten dat vervolgens bespaart bij het vervoer van pakketten.

 

 

Lees ook
Trends verpakking e-commerce in 2018
Verpakking schadelijker dan last mile: dit is de oplossing

 

 

Volle trailers

Op het laatste stukje naar de klant niet zoveel, ontdekte hij. “Het aantal adressen dat een bestelbusje kan bezoeken in een dag is begrensd in tijd, dus het heeft niet zoveel effect als er meer pakketjes mee kunnen.” Maar bij het transport tussen twee distributiecentra (het ‘interhub transport’) levert slimmer verpakken wel winst op. “Door met volle trailers te rijden, kun je groot besparen. 20 procent minder volume betekent dan 20 procent minder kosten.”

Internationale wedstrijd

Jonker en Zschocke schreven er een paper over. “Iemand wees ons erop dat we het konden insturen voor de Face-Up-competitie”, zegt Jonker. Die wedstrijd van de International Air Transport Association (IATA) is bedoeld voor nieuwe ideeën op het gebied van luchttransport. De twee Fontys-docenten behoorden tot de drie finalisten, en zo mochten ze spreken voor een vierhonderdkoppig publiek in Dallas. “Heel tof”, zegt Jonker, ook al wonnen hij en Zschocke uiteindelijk niet.

 

 

10% e-commerce orders komt beschadigd aan

 

 

Stimulans ontbreekt

Maar waarom gebeurt het nog zo weinig, dat verpakken op maat? “De technologie is vrij duur, dus je hebt hoge volumes nodig om de machine rendabel te maken”, zegt Jonker. “Standaarddozen zorgen ook voor gemak bij het hanteren van pakketten. In Nederland wordt er wel nog steeds vooral op basis van gewicht betaald, en niet op basis van volume, zoals in de VS” Daardoor worden webshops op dit moment maar beperkt gestimuleerd.

De twee onderzoekers werken in hun project onder andere samen met PostNL en verpakkingsspecialisten zoals Neopost. Samen wil men komend jaar concepten onderzoeken die efficiënt verpakken nog aantrekkelijker maken, met name voor kleinere webshops. Hierbij hoort bijvoorbeeld het gezamenlijke gebruik van verpakkingsmachines door meerdere partijen binnen een industrieterrein. In dit project wordt er dan ook samengewerkt met een 4PL ketenregisseur. Een ander onderzoek draait om gevolgen van alternatieve prijsmodellen voor verzendtarieven, bijvoorbeeld volumegewicht.

Auteurs: Danny Jonker en Ken Zschocke van Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek

Reageer op dit artikel